ساماندهی و توسعه بازار شفاف، فرایند بورس ارز

راه اندازی این بازار به نفع فعالان حوزه تجارت در کشور است. مطابق با آنچه که تعیین شده قرار است ۵ یا ۶ ارز در این بازار با حضور بازیگرانی شامل حدود ۶۰۰ صرافی رسمی بانکی و غیربانکی، بانک‌ها، عرضه‌کنندگان عمده و بانک مرکزی دادوستد شود.

به گزارش اگزیم نیوز، هجدهم دی ماه سال جاری شورای پول و اعتبار «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی » را تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، «بازار متشکل معاملات ارزی» تشکیل ‌شد تا ارزها در آن بصورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

بانک مرکزی نیز از تشکیل «شرکت بازار متشکل معاملات ارز» با هدف انجام معاملات نقدی ارز و دیگر روش های معاملات ارزی با همکاری شبکه بانکی کشور، فرابورس و صرافی ها خبر داد. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده که در مرحله نخست، معاملات نقدی ارز )اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد.

بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و براساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. همچنین سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود.

صرافی های مجاز کشور، به همراه صرافی بانک های دولتی و خصوصی بازیگران و گردانندگان اصلی بازار متشکل ارزی خواهند بود، بانک مرکزی مدیریت و سیاست گذاری قیمت ها را بر عهده دارد و معاملات به پشتوانه نرم افزارهای معاملاتی بورس در بستر فرابورس انجام می شود.

براین اصل هدف اصلی این بازار، کمرنگ کردن معاملات ارز در بازارهای غیررسمی بویژه توسط سفته بازان و دلالان اعلام شده است و به این ترتیب هر نرخی که در این بازار به عنوان قیمت روز اسکناس کشف قیمت شود، مبنای تعیین نرخ ارز خواهد بود.

دراین زمینه اصغر سمیعی رییس هیات موسس کانون صرافان تاکید کرده است که شرط اثربخشی بازار متشکل ارزی، یکسان سازی نرخ ارز است. البته بعد از یکسان سازی نیز باید تقاضای تورم حوزه های دلار را با تورم داخلی برنرخ ارز اعمال کرد. آن هم به صورت افزایش تدریجی نه اینکه نرخ ارز را نگه داریم و به یکباره افزایش دهیم.

یکی از موضوعات مهم و پرچالش اقتصاد ایران نرخ ارز که همواره دولت ها را با موانع متعدد روبرو کرده است. این متغیر مهم اقتصادی همیشه محل نزاع سیاست‌گذاران و کنشگران حوزه اقتصاد بوده که در هر زمان با تلاطم‌های ارزی و جهش قیمتی به اوج خود رسیده است.

دراین زمینه سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس و دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران درگفتگو با اگزیم نیوز با اشاره بر لزوم راه اندازی بازار متشکل معاملات ارزی با استفاده از ابزارهای مالی مبتنی بر ارز در بورس کالا از جمله معاملات آتی و آپشن، اظهارداشت: راه اندازی این بازار از یک سو به صادرکننده جهت تبدیل درآمدهای ارزی کمک می کند و از سوی دیگر نیازهای واردکننده به واردات مواد اولیه از خارج کشور را برآورده می سازد و به نفع فعالان حوزه تجارت در کشور است.

به گفته اسلامی بیدگلی بخش بزرگی از سیاستگذاری های ارزی در ایران  به دو موضوع مربوط است اول سیاست های دوره ای تبدیل نرخ ارز که درهمه دولت ها وجود داشته و برقرار بوده و مسئله دیگر عدم شفافیت درآمدها و بخش بزرگی از هزینه کردهای نهادهای مختلف که مجموعه ای از عدم شفافیت در مبادلات ارزی راشامل می شود. بنابراین اگر بانک مرکزی بنا دارد که سازوکار مسئله ارزی را بسپرد به دست بازار ازاد و هم زمان هم شفافیت زیادی را در حوزه معاملات ارزی ایجاد کند، احتمالا این سیاست ها کمک کننده خواهند بود با این توضیح که اگر آن سیاست های مکمل نباشد ممکن است مجددا در برخی از دوره ها تنش های ارزی راشاهد باشیم.

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه 6 ارز از طریق 600 صرافی عرضه می‌شود، یادآورشد: در این زمینه صرافی‌های مجاز کشور، به همراه صرافی بانک‌های دولتی و خصوصی بازیگران و گردانندگان اصلی بازار متشکل ارزی خواهند بود و بانک مرکزی مدیریت و سیاستگذاری قیمت‌ها را برعهده دارد ضمن اینکه معاملات به پشتوانه نرم افزارهای معاملاتی بورس در بستر فرابورس انجام می‌شود. براین اساس بازار متشکل ارزی همچون ارکان بازار سرمایه از تابلوی معاملاتی مستقلی برخوردار خواهد بود که تحت نظارت بانک مرکزی راهبری خواهد شد.

وی نحوه فعالیت بازار متشکل معاملات ارزی را مطابق با سازوکار معاملات در بازار سهام ایران دانست و گفت: مطابق با آنچه که تعیین شده قرار است 5 یا 6 ارز در این بازار با حضور بازیگرانی شامل حدود 600 صرافی رسمی بانکی و غیربانکی و همچنین با حضور بانک‌ها، عرضه‌کنندگان عمده و بانک مرکزی دادوستد شود.

دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری ایران خاطرنشان ساخت: درحال حاضر این بازار توسط بانک مرکزی مدیریت می شود­ یعنی تقاضا تعریف شده و هر کسی می داند چه میزان ارز برای چه مقصودی در سال می تواند بگیرد و از طرفی عرضه هم تعریف­ و مدیریت می شود و معلوم است که از چه کانال هایی عرضه صورت می گیرد، به چه طریقی­ ارز وارد کشور می شود، چگونه­­ در گمرکات ثبت و تأیید شده و در داخل کشور توزیع می شود و بدین صورت مسیر ورود و توزیع ارز اشکار است.

کد خبر 26641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =