برگشت ارز صادراتي، رسالت صادرکننده است

محسن احتشام گفت: برگشت ارز رسالت صادرکننده است و اعتقاد داریم باید صادرات غیر نقدی به بازگشت ارز منتج شود تا چرخه اقتصادی تسهیل گردد؛ بخش خصوصی توقع دارد بانک توسعه صادرات در این زمینه همکاری و مساعدت بیشتری با صادرکنندگان داشته باشند.

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند و نماینده بخش عمده ای از صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان جنوبی در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در بیرجند در چهارم اسفندماه، گفت: بانک توسعه صادرات در راستای رسالت  خود در حوزه صادرات، ماموریت خود را به خوبی اجرا کرده و جا دارد از همکاری صمیمانه این نهاد حمایتی با صادرکنندگان بخش خصوصی تشکر کنم.

وی گفت: با ارزیابی دستور کار و هدف گذاریهای بانک توسعه صادرات به تفاوت این بانک با سایر بانک های تجاری کشور پی می بریم؛ ظرفیت های  بانک توسعه صادرات ایران در مقایسه با سایر بانکها توقعات و انتظارات خاصی را برای صادرکننده و تولید کننده صادرات محور ایجاد می کند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، رئیس شورای ملی زعفران ایران در ادامه این نشست بر افزایش شتاب رویه حمایتی بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد و گفت: به دنبال مصوبه مجلس مبنی محرومیت از معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را برنگردانند؛ انتظار داریم بانک توسعه صادرات ایران راهکارهایی برای تسهیل بازگشت به موقع ارز حاصل از صادرات  فعالان اقتصادی صادراتی پیدا کند؛ مهمترین توقع ما از نهادهای حمایتی بهبود فضای کسب و کار است. 

 احتشام اذعان داشت تا زمانی که صادرکنندگان تعهدی به استفاده از بانکداری دیجیتال نداشته و متعهد به بخشنامه بانک مرکزی نباشند، مشکلاتشان پابرجاست؛ همان‌طور که می‌بینیم برای بسیاری از صادرکنندگان امکان استفاده از بخشنامه بانک مرکزی مهیا نیست.

 محسن احتشام تصریح کرد: برگشت ارز رسالت صادرکننده است و اعتقاد داریم باید صادرات غیر نقدی به بازگشت ارز منتج شود تا چرخه اقتصادی تسهیل گردد؛ بخش خصوصی  توقع دارد بانک توسعه صادرات در این زمینه همکاری و مساعدت بیشتری با صادرکنندگان داشته باشند.

 وی بیان داشت: پیشنهاد ما به بانک توسعه صادرات ایران این است که علاوه بر ارائه خدمات و تسهیلات صادراتی در حوزه توسعه اقتصادی استان نیز ورود کند و فرایندهای توسعه ای اقتصاد را به واردکننده و صادرکننده وانگذارد.

 احتشام گفت: ما انتظار داریم در این زمینه هم یک ‌بخشی از فرآیند تجاری را بانک توسعه صادرات به عهده بگیرد؛ از آنجاییکه صادرکنندگان عمده استان خراسان جنوبی را پیله وران تشکیل می دهند و سخت‌گیری را در اعطای تسهیلات به صادرکنندگان و واردکنندگان کاهش دهد. در حال حاضر اشخاص حقیقی و پیله وران به سختی می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

احتشام اضافه کرد: شرایط برای شرکت‌ها و مؤسسات حقوقی کمی بهتر است چون  صورت‌حساب‌ها و حسابرسی دقیقی دارند و  می توانند مدارک، مستندات و تعهدات لازم برای بهره مندی از تسهیلات را فراهم کنند.

 وی با تقدیر از سیاست قراردادهای لازم الاجرای بانک توسعه صادرات گفت: این رویه بسیار قابل تقدیر است چرا که با این حرکت، صادرکنندگانی که سابقه خوبی نزد بانک دارند،می توانند با شرایط مناسب تری و با سرعت بیشتر تسهیلات و خدمات دریافت کنند؛ علاوه بر این ، یک روش نوگرایانه محسوب می شود که نشان از تخصصی بودن بانک توسعه صادرات است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران  با اظهار خوشحالی از منسوخ شدن دیدگاه های سنتی و سختگیرانه در بانک توسعه صادرات ایران، گفت:  خوشبختانه بانک توسعه صادرات ایران بر اساس رویه‌ها و روندهای علمی فعالیت می کند و امیدواریم با تفویض اختیارات بیشتر به شعب خود و قرار دادن سقف تسهیلات بر اساس عملکرد فعالان اقتصادی موجبات توسعه صادرات استان را بیش از گذشته فراهم سازد.

 احتشام با اشاره به مرز گسترده خراسان جنوبی با افغانستان گفت: ما یک استان مرزی هستیم و 430 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و این ویژگی استان ما را به پیشران توسعه صادرات در بین استان‌های مرزی مبدل ساخته که می تواند به استان های همجوار نیز خدمات ارائه کند؛ لذا افزایش اختیارات شعبه منجر به کوتاه شدن فرایند تخصیص تسهیلات از یک سو و انعطاف پذیری بیشتر شعبه می شود.

 وی  با تاکید مجدد بر نقش مهم بانک توسعه صادرات ایران بر  رونق اقتصادی در کشور بیان داشت: توقع داریم بانک توسعه صادرات ایران برای استان‌های محروم یک نسخه جدید حمایتی بپیچد و شرایط و محدودیت‌های استان محروم را در نظر بگیرد ؛ تسهیل کردن فضای کسب‌وکار و قرار دادن  امکانات بیشتر در اختیار صادرکنندگان قطعاً می‌تواند استان را به توسعه  پایدار رسانده و معضلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

 رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: 60 هزار خانوار استان خراسان جنوبی در  تولید سه محصول استراتژیک زعفران، زرشک و عناب،  اشتغال دارند و اگر بخواهیم روستاها خالی نشوند و انگیزه ماندن و ادامه فعالیت در شهرستان ها وجود داشته باشد باید به توسعه صادرات و زیرساخت های تولید صادرات محور در استان توجه کنیم.

این فعال اقتصادی با سابقه اذعان داشت: جای محصولات استراتژیک ما در نمایشگاه های بزرگ از جمله نمایشگاه  دبی خالی بود؛ در حالیکه 5 شرکت از افغانستان و 4 شرکت اسرائیلی در این نمایشگاه حضور داشت؛ بعنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا لازم است با تقویت بنگاه های اقتصادی این حوزه، زمینه حضور زعفران ایرانی در نمایشگاه های مطرح دنیا فراهم شود.

به گفته احتشام، عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در حوزه توسعه اقتصادی و اجتماعی کارآمد بوده  و هدف گذاریهای این نهاد حمایتی در راستای تولید ثروت و کاهش مشکلات اقتصادی با محوریت افرایش تولید و نهایتا اشتغال زایی هم راستا بوده و این همان نتیجه ای است که کشور به آن نیاز دارد.

 

کد خبر 26652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =