ایران پرچمدار صادرات داروهای بایوتک در منطقه

محکود نجفی عرب گفت: ایران به طور قطع در بخش تولید داروی بایوتک از کشورهای منطقه جلوتر است و این شکل جدیدی از صادرات در قالب صادرات فناوری و دانش است

محمود نجفی عرب در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص وضعیت تولید و صادرات دارو در کشور گفت: رقمی حدود 170 میلیون دلار صادرات دارو در سال داریم؛ ظرفیت های خوبی در بخش تولید دارو داریم و توان تولید بیش از دو تا سه برابر نیاز داخل وجود دارد.

نجفی عرب گفت: صنعت داروسازی کشور در حوزه بایوتک، توانمند است به حد و اندازه ای از تخصص رسیده ایم که  در آینده ای نزدیک اروپا مقصد صادرات تولیدات بایوتک کشور خواهد بود؛ شرکت های داروسازی ما در حال فعالیت و بسترسازی برای حضور در این بازار هستند.

وی اذعان داشت: ایران به طور قطع در بخش تولید داروی بایوتک از کشورهای منطقه جلوتر است بطوریکه یکی از شرکت های داروسازی ما در ترکیه در حال سرمایه گذاری است و  این شکل جدیدی از صادرات در قالب  صادرات فناوری و دانش است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: خوشبختانه طی ده سال گذشته، سرمایه گذاری های خوبی در حوزه تولید داروهای بایوتک انجام شده و امروز تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان کشور در این زمینه مشغول فعالیت هستند و بالغ بر 25 قلم داروی بسیار پیچیده ضد سرطانی و خاص را در داخل کشور تولید کرده اند.

 محمود نجفی عرب اظهار داشت: ظزفیت سازی انجام شده در زمینه تولید بایوتک، مازاد بر نیاز کشور است که می تواند در بخش صادرات کشور شکوفا شود؛ این داروها به  روسیه، اوکراین، سوریه و عراق صادر می شوند و خوشبختانه برخی از این شرکت ها در حوزه اروپا نیز در حال ثبت و طی فرایندهای قانونی صادرات هستند.

وی با تاکید بر هزینه بر بودن ثبت دارو در اروپا گفت: با وجود این مشکلات، پیش بینی می شود ظرف دو تا سه سال آینده داروهای دانش بنیان ما جای خود را در بازار اروپا پیدا کنند.

نجفی عرب یادآور شد: داروهای دانش بنیان با طی فرایندهای علمی و تحقیقاتی روز دنیا تولید می شوند؛ از نمونه های دارویی مهم در این حوزه انسولین است که کشور دانش آن را دارد و با توجه به اینکه روز به روز بازار این داروها افزایش پیدا می کند؛ بی تردید اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور را نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: ایران در حوزه دارو برای واردات، تولید، واردات مواد مورد نیاز داروسازی و نیز صادرات آن مشکل جدی وجود ندارد اما مانند سایر صنایع ما نیز در بخش نقل و انتقال پول با مشکل مواجهیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران عمده ترین مانع برای توسعه صنایع دارویی کشور، چه در دور اول تحریم ها و چه در حال حاضر هزینه های نقل و انتقال و افزایش قیمت تمام شده و نهایتا از دست رفتن توان رقابتی در بازارهای صادراتی دانست و گفت: از طرفی بخشی از صادرات داروی کشور را که برای فرایندهای تکمیل ساخت دارو انجام می پذیرد از سوی بانک مرکزی در قالب صادرات دیده می شود و برای آن تسویه ارزی و نیز واریزنامه صادراتی مطالبه می شود در حالیکه این محصولات مجددا به کشور بر می گردد و لازم است برای تسهیل فرایند صادراتی آن فکری اندیشیده شود.

 وی به وجود رقابت بین تولید کنندگان دارو در داخل کشور برای کسب بازار در داخل اشاره کرد و گفت: همین رقابت با دشواری های منحصر به کشور در سطح بین المللی وجود دارد؛ یکی از عمده دلایل عدم موفقیت صنعت داروی کشور در حوزه دارو، عدم ظرفیت شرکت های دارویی برای برنامه ریزی های بلند مدت است؛ همین جریان باعث شد بازار افغانستان که روزگاری تا 70 درصد در اختیار داروی ایرانی بود امروز در قبضه داروسازی های هندی و چینی باشد.

نجفی عرب اذعان داشت: تا امروز مشکلی بابت بازگشت منابع و تهاتر دارو با کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و کشورهای آسیای میانه نداشته ایم و امیدواریم بتوانیم ظرفیت های بالقوه صادراتی صنعت دارو را در منطقه و در گام بعد اروپا بالفعل کنیم.

کد خبر 26657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =