دولت ها بازیگران اصلی در بازارهای صادراتی عراق هستند

حمیدرضا صالحی گفت: به طور قطع برنده اصلی بازار صادراتی عراق، یک بنگاه نیست بلکه این دولت ها هستند که بر سر میز مذاکره برای بازارهای صادراتی نشسته اند

حمیدرضا صالحی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: امروز رقابت در بازار عراق، رقابت بنگاهی نیست بلکه رقابت دولت هاست.

 وی افزود: باید توجه داشت که به طور قطع برنده اصلی بازار صادراتی عراق، یک بنگاه نیست بلکه این دولت ها هستند که بر سر میز مذاکره برای بازارهای صادراتی نشسته اند؛ ضروریست یک حرکت جامع و جدی از سوی حاکمیت در این زمینه انجام شود.

 صالحی اظهار داشت: بنگاه های اقتصادی کشور به خصوص در حوزه برق و خدمات فنی ومهندسی نیازمند ورود دولت به کارزار رقابتی هستند در غیر اینصورت نمی توانند سهم شایسته ای از این بازار را کسب کنند.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته یادآور شد: متاسفانه در گذشته به بهانه های مختلف، شاهد کنسل شدن بسیاری از مناقصه هایی بودیم که بنگاه های ایرانی در آن برنده بودند؛ و این بزنگاهیست که حضور و حمایت دولت در آن ضروری است.

صالحی بیان داشت: از سوی دیگر به نظر می رسد فرصت خوبی فراهم شده تا منابع مالی ایران بابت صادرات گاز و برق در عراق، پشتوانه ای برای اخذ ضمانت نامه هایی شوند که شرکت های ایرانی مطالبه می کنند؛ به ترتیب و با استفاده از این ضمانت نامه های می توانیم پروژه های خوبی را در عراق بگیریم.

 صالحی اظهار داشت: اینکه عراق پس از جنگ نیازمند بازسازی در زیرساخت های انرژی به خصوص برق بعنوان رکن توسعه صنایع است، بر کسی پوشیده نیست؛ به جرات می توان گفت در همه صنایع برق جایگاه بی بدیلی دارد و بازار صادراتی برق با زیرمجموعه های سه گانه  صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات الکتریسیته، کالا و تجهیزات بیش از 25 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالا و 5 میلیارد دلار صادرات برق دارد.

صالحی اذعان داشت: ظرفیت سازی مطلوبی در بنگاه های ایرانی انجام گرفته و این توان را داریم که به هدف گذاری سی میلیارد دلاری یاد شده دست پیدا کنیم.

وی گفت: امروز در حوزه ساخت کالا و تجهیزات برق ظرفیت بالایی ایجاد کرده ایم که فراتر از نیاز داخلی است و شاید بیش از 40 تا 50 درصد از ظرفیت تولید ما خالی مانده که می تواند به خارج از کشور انتقال پیدا کند.اگر سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند از محل فروش برق آن هم از طریق صادرات اطمینان حاصل کنند، قطعا می‌توان شاهد تعریف پروژه‌های جدید بود؛ صادرات ۵۰ درصد از برق تولید شده، بسیار فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است؛در شرایط امروز اقتصاد کشور، بیش از هر زمان دیگر به حضور و همراهی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در بخش سرمایه‌گذاری صنعت برق نیاز داریم و رفع این نیاز مستلزم نگاه همه جانبه و جامع به موضوع  توسط سیاست‌گذاران است. 

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: ایران با قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک بین شرق و غرب، نه تنها از فرصت صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی به عراق برخوردار است، بلکه بستر تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه را داراست که می تواند منجر به درآمدزایی، توسعه پایدار و امنیت برای کشور شود.

کد خبر 26658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =