بنگاه های کوچک و متوسط ۳ میلیارد دلار صادرات کردند

صالحی نیا از صادرات سه میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط از آغاز امسال تاکنون خبر داد که توسط ۲ هزار واحد صادراتی زیر مجموعه این سازمان انجام شده است

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از صادرات سه میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط از آغاز امسال تاکنون خبر داد که توسط 2 هزار واحد صادراتی زیر مجموعه این سازمان انجام شده است.
محسن صالحی نیا امروز (سه شنبه) در نشست خبری در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: 60 کنسرسیوم صادراتی و 58 شرکت مدیریت صادراتی تاکنون در این سازمان تشکیل شده که بیشتر در عرصه های غذایی، خشکبار، سنگ و پوشاک فعالیت دارند.

به گفته این مقام مسئول، 983 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که 561 مورد آن شهرک صنعتی، 412 مورد ناحیه صنعتی و 9 منطقه ویژه صنعتی است.

وی ادامه داد: 147 هزار هکتار اراضی در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است که تاکنون 59 هزار هکتار آن به ثبت رسیده و در حال فعالیت هستند و بقیه نیز در حال اجرای طرح برای تولید هستند.

صالحی نیا خاطرنشان کرد: حدود 43 هزار واحد تحت مدیریت این سازمان مشغول فعالیت هستند که 875 هزار نفر در این واحدها جذب شده و مشغول به کار هستند.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: بیش از 93 درصد واحدهای خرد و کوچک، چهار درصد بنگاه های متوسط و سه درصد واحدهای بزرگ هستند که بر مبنای سطح اشتغال طبقه‌بندی شده‌اند.

وی بیان داشت: امسال 22 درصد واحدها با رکود در تولید مواجه شدند که شامل حدود 10 هزار واحد می‌شود، همچنین 13 هزار واحد تا 50 درصد ظرفیت، 13 هزار واحد با 50 تا 70 درصد ظرفیت و هفت هزار واحد با بیش از 70 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

به گفته این مقام مسئول، حدود ۷۰ درصد واحدهای در حال بهره برداری کشور در شهرک های صنعتی مستقر هستند که باید نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت های مختلف از جمله آب،برق، فیبر نوری، گاز، اینترنت و غیره در آنها اقدام کرد .

وی تاکید کرد: هدف این سازمان ایجاد شرایط لازم برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به منظور استقرار و توسعه تولیدات و فعالیت های این واحدهاست.

صالحی‌نیا تأکید کرد: بیشترین نیاز این بنگاه ها جذب منابع مالی و نقدینگی است و در این راستا از منابع داخلی بانک ها و همچنین منابع صندوق توسعه ملی استفاده می شود.

وی گفت: این هدف تا رسیدن به ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برای واحدهای کوچک و متوسط و جذب آنها ادامه خواهد یافت تا بتوان با تزریق مناسب نقدینگی به واحدها کمک کرد.

صالحی نیا همچنین از تخصیص ۴۷ میلیارد تومان یارانه بلاعوض در سال ۹۷ برای بنگاه های کوچک و متوسط خبر داد که از طریق مراکز مشاوره ای، کلینیک های کسب و کار و غیره تخصیص یافته تا این واحدها به سمت تولید و فعالیت سوق یابند.

وی بیان داشت: امسال به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات برای ارتقای تولید و فناوری اختصاص یافت تا به اصلاح ساختارشان بپردازند که از این محل ایجاد حدود ۱۱۵ هزار نفر اشتغال پیش بینی شده است.

کد خبر 26680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =