اعتبارسنجی کلی مشتریان صادراتی

فریدون نادری گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران در بدو شروع پروسه صادرات همه طرف های خریدار را بر اساس کشور هدف صادرات، وضعیت اعتباری خریدار، ریسک شرکت های خریدار، میزان ریسک کشورهای مقصد صادراتی و نیز ریسک بانکی آنها مورد اعتبار سنجی کلی قرار می دهد

 فریدون نادری کارشناس بیمه نامه های کوتاه مدت صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه ایران در بیرجند گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران در بدو شروع پروسه صادرات همه طرف های خریدار را بر اساس کشور هدف صادرات، وضعیت اعتباری خریدار، ریسک شرکت های خریدار، میزان ریسک کشورهای مقصد صادراتی  و نیز ریسک بانکی آنها مورد اعتبار سنجی کلی قرار می دهد.
 نادری تصریح کرد: تحلیل ریسک بانک‌ها بر اساس بانک‌های اطلاعاتی‌ و دیتابیس هایی است که صندوق ضمانت دارد و درواقع  صندوق با برخورداری از اتصال پایگاه ‌داده یا دیتابیس‌های موجود در دنیا کار مانیتورینگ را روی کل بانک‌های دنیا انجام می‌دهد. 
نادری در پاسخ به  پرسش یکی از فعالان اقتصادی حاضر در این نشست تخصصی در خصوص پوشش ریسک ها گفت: ما در صندوق ضمانت دو نوع ریسک‌ سیاسی و ریسک‌ تجاری را پوشش می دهیم؛ریسک‌های سیاسی تا حدود ۹۵ درصد تحت پوشش صندوق هستند که مواردی چون جنگ، کودتا، وضعیت نابسامانی که ممکن است در کشورهای هدف رخ دهد را شامل می شود که عمدتا  کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای CIS  دچار چنین مسائلی هستند. 
 
 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز این کارشناس صندوق ضمانت یادآور شد: ریسک‌های تجاری تا حدود ۹۰ درصد مورد پوشش ریسک صندوق ضمانت هستند. یعنی اگر صادرکننده با مشکلی مواجه شود صندوق تا ۹۰ درصد کل خسارت به واحد صادرکننده پرداخت می‌شود. 
نادری در مورد پوشش ریسک تجارت در افغانستان گفت: بر اساس بخشنامه هیات وزیران در مورد افغانستان و عراق به منظور تسهیل مبادلات  پوشش ریسک  با نرخ نیم درصد ۶ ماهه در نظر گرفته شده است به این ترتیب تجار این دو کشور خاص با هر رقمی که از صندوق پوشش دریافت کنند،به میزان نیم درصد  ۶ ماهه حق بیمه در نظر گرفته شده است. 
 وی در مورد اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت پوشش از صندوق ضمانت گفت: اسناد دریافتی صندوق از صادرکننده شامل یک درخواست اعتبار سنجی و مشخصات کامل شرکت هدف خریدار کالا و خدمات صادر کننده است؛ پس از آن حق اعتبارسنجی به صادرکننده اعلان می‌گردد که حدود ۱۰۰ یورو هزینه خواهد داشت و پس از ۱۰ روز کاری یک اعتبار خدمت صادر کننده اعلان می شود و بر اساس اعتبار اعلان شده بیمه‌نامه صادر خواهد شد.
نادری با اشاره به انواع بیمه نامه های صندوق گفت: بیمه نامه های مختلفی ازجمله بیمه‌نامه‌های خاص صادرات یا بیمه‌نامه‌های کل گردش است که بر اساس تناسب اعطا می شود.
 کارشناس بیمه نامه های کوتاه مدت صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت:  صندوق ضمانت برای مدیریت ریسک در گروه‌بندی های مختلف برای آسیا و اقیانوسیه و اروپا وصندوق ضمانت، برنامه‌ریزی خاصی دارد؛ بر این اساس اینکه چه اعتباری و به چه میزان به کدام کشور یا کشورها اختصاص یابد؛ طبقه بندی صورت گرفته است؛ برای این منظور و برای تعیین سقف پوشش ریسک، عوامل مختلفی شامل تولید ناخالص ملی، تراز حساب جاری، مجموع بدهی‌ها به صادرات کشورها مد نظر قرار می گیرد.
 وی خاطرنشان کرد: بیمه نامه ‌های اعتبار صادراتی، پوشش ریسک عدم پرداخت خریدار در سررسید در پایان دوره اعتبار را شامل می‌شود. 
 نادری در ادامه بیمه‌نامه های صندوق ضمانت را تعریف کرد و گفت: بیمه نامه های صندوق دو نوع بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت که زیر ۲۴ ماه یا حداکثر ۲ سال واز دوسال بیشتر را شامل می شود. 
به گفته  این کارشناس صندوق ضمانت، این صندوق دونوع ریسک سیاسی و ریسک تجاری را پوشش می دهد؛ریسکهای تجاری به دلایلی چون استنکاف خریدار از پرداخت پول صادر کننده  و یا ورشکستگی صادر کننده پوشش داده می شود و ریسک‌های سیاسی بر اساس شرایط سیاسی کشورهای خریدار همچون کودتا و جنگ و... که منجر به اعمال سیاست‌هایی می شوند که موجب مسدود شدن یا محدود شدن تبادل ارز و ... و مطالبات صادرکنندگان گردد
نادری شاخص های تعیین سقف اعتباری مشتریان توانایی خریدار، زمینه فعالیت عنوان کرد و گفت: نکته قابل ذکراینکه اگر سوابق تجاری بین صادر کننده و خریدار وجود داشته باشد در رقم اعتبارسنجی موثر و مفید خواهد بود، همچنین رتبه بندی خریداران خارجی شامل اطلاعات مالی است که از خریداران خارجی دریافت می شود و این اطلاعات مالی در رتبه بندی موثر است. 
 وی افزود: چند الگو در صندوق ضمانت برای اعتبار سنجی وجود دارد از جمله اینکه اطلاعات مالی و اطلاعات فروش سالیانه مشتری مورد بررسی قرار می گیرد در صورت عدم توان ارائه این اطلاعات به سابقه پرداخت مثبت رجوع می شود؛ برخورداری از هر یک از این موارد در میزان اعتبار سنجی آنها موثر خواهد بود؛پس از اعتبار سنجی و اعلان آن شروع پروسه بیمه نامه و شروع فعالیت صندوق ضمانت است. 
 
 نادری گفت: دوره های اعتبار صادراتی صندوق ضمانت معمولاً دوره اعتبار سنجی با مهلت ۶ ماهه است. صادر کننده  بایست در این مدت از خدمات استفاده کند. در غیراینصورت نیاز به اعتبار سنجی مجدد خواهد بود. لازم به ذکر است نرخ های حق بیمه مبتنی بر گروه ریسک کشورها، دوره بازپرداخت و رتبه اعتباری خریدار محاسبه می شود.
نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران به منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی استان های مختلف به همت اداره امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران با حضور مدیران، کارشناسان و مسئولین مرتبط با حوزه صادرات در استان های مختلف برگزار می شود.
کد خبر 26687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =