مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش قیمت

با ان که طی روزهای اخیر قیمت خودرو روندی کاهشی اما کند را اغاز کرده اما در مقایسه با ابتدای اسفند هنوز قیمت ها خیلی بالا است و این نشان می دهد بازار در برابر افت قیمت ها مقاومت می کند

نگاهی به روند تغییرات قیمت خودروهای تولید داخل نشان می دهد بازار این خودروها هنوز در مقایسه با ابتدای اسفند کاهش قیمت چندانی را تجربه نکرده اند و در برخی موارد حتی قیمت ها افزایش یافته است. به عنوان مثال طبق بررسی اگزیم نیوز، قیمت پراید 111 در حدود 7 درصد افزایش یافته و این رشد قیمت برای مدل 131 این خودرو 3.3 درصد بوده است. این در شرایطی است که آمارها نشان می دهند تولید پراید بر اساس گزارش وزارت صمت با در 11 ماهه امسال 39 درصد افت کرده و به 123 هزار و 967 واحد رسیده است.

تیبا نیز از جمله خودروهایی است که طی مدت 17 روز گذشته قیمت آن نه تنها کاهش نیافته که افزایشی بوده است. بهای این خودرو در این مدت از 49.5 میلیون تومان به 54 میلیون تومان رسیده است. در عین حال پژو 207 نیز بدون تغییر قیمت باقی مانده است. بهای محصول ساندرو نیز از 152 میلیون تومان به 160 میلیون تومان رسیده است.

در این بین آمارهای اگزیم نیوز نشان می دهد قیمت 206 تیپ 5 که ابتدای امسال در رقم 95 میلیون تومان قرارداشت 7 میلیون تومان افت را تجربه کرده و به 88 میلیون تومان رسیده است. اما تیپ 2 این خودرو در این مدت تنها یک میلیون تومان کاهش یافته است و اکنون در رقم 79 میلیون تومان معامله می شود.

بر اساس آمارهای 11 ماهه وزارت صمت میزان تولید 206 معادل 35 درصد کاهش یافته است. طبق گزارش یازده ماهه وزارت صمت تولید تولید خودروی تندر 67 درصد، سمند 50 درصد و ساندرو 62 درصد کاهش یافته استکه نتایج این افت تولید در قیمت های آنها به خوبی نمایان است.

به تحلیل کارشناسان روند ارام کاهش قیمت ها در بازار نشان دهنده مقاومت این بازار در برابر کاهش قیمت ها است. 

لازم به ذکر است ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۳۷۶ هزار و ۹۲۹ دستگاه محصول، ۳/ ۴۱درصد کاهش تولید را در ۱۱ ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.

ایران‌‌خودرو در بهمن‌‌ماه و نسبت به دی، ۵/ ۲۱درصد افزایش تولید داشته که ناشی از تیراژ ۲۶ هزار و ۹۵۱ دستگاهی این شرکت بوده است. طبق آمار، سایپایی‌ها با تولید ۲۲۲هزار و ۴۴۰ دستگاه خودرو سواری در ۱۱ماه امسال، ۶/ ۳۴ درصد نسبت به ۱۱ ماه مشابه سال گذشته کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

پارس‌خودرو هم که ۱۲۵ هزار و ۲۲۸ دستگاه تیراژ تا پایان بهمن‌‌ماه داشته، متحمل کاهش تولید ۶/ ۴۲ درصدی شده است. در مجموع گروه خودروسازی سایپا (سایپا و پارس‌خودرو) در بهمن‌‌ماه امسال ۲۵هزار و ۳۷۴ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به دی، ۲۴درصد افزایش را تجربه کند.

کد خبر 26696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =