تولید گاز ایران ۲ سال دیگر با قطر برابر می‌شود

وزیر نفت گفت:‌ در کمتر از ۶ ماه پس از برداشته شدن تحریم یک میلیون بشکه نفت به تولیدات ما اضافه می شود و در مدت ۲ سال دیگر به تولید قطر در زمینه گاز می رسیم و بیش از هزار میلیون مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد

بیژن نامدار زنگنه درباره تفاوت های اوپک و جی یی سی اف افزود: اوپک یک سازمان است و اجلاس گازی یک اجلاس است که در ابتدا به ابتکار ایران برگزار شد.

وی گفت: اوپک توجه به ماهیت نفت و قدرت دارد و می تواند با تغییر عرضه نفت، قیمت را تنظیم کند.
زنگنه به تفاوت های حمل نفت و گاز اشاره و اضافه کرد: دو سوم عرضه گاز در تجارت جهانی از طریق لوله است و LNG یک سوم را شامل می شود. قیمت گذاری نفت با گاز نیز فرق دارد زیرا طبیعت بازار گاز طبیعت منطقه ای است و هزینه حمل گاز نسبت به نفت بسیار بالا است.
زنگنه با بیان اینکه آینده صنعت گاز به صورت LNG در تجارت جهانی است افزود: آمریکا در حال ورود به بازار LNG است.

* 10 میلیون تن طرح نیمه کاره تولید LNG داریم

وی گفت: 10 میلیون تن طرح نیمه کاره تولید LNG داریم که به علت تحریم ساخت آن تجهیزات آن را توقیف کرده اند که برای تکمیل و فعال کردن ان پس از رفع تحریم نیاز به 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.صادرات در فواصل دور مشکلات زیاد دارد و نمی شود لوله های گاز 2 تا 3 هزار کیلومتری را ایجاد کرد و به صرفه نیست.
وی با اشاره به اینکه سازمان جی یی سی اف نوپاست گفت: زمان می برد تا یک سازمان جا بیفتد تا بتواند در عرصه واقعی تجارت و بالا بردن درآمد اعضاء نقش مؤثر ایفا کند.

*صادرات گاز ایران به پاکستان تا 1.5 سال دیگر

زنگنه درباره خط لوله صلح گفت: در این زمینه قرارداد معتبر با پاکستان برای صادرات 25 میلیون مترمکعب گاز به این کشور داریم که هزینه های زیادی هم برای آن انجام دادیم.
وی با بیان اینکه پاکستانی ها به بهانه تحریم، ساخت خط لوله مربوط به خود را آغاز نکردند، ادامه داد: پس از برداشته شدن تحریم باید با آنها صحبت کنیم تا ساخت این خط را آغاز کنند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه این قرارداد معتبر است، افزود: با توجه به اینکه لوله های داخل کشورمان 56 اینچ است در کمتر از یک سال و نیم می توانیم گاز را در مرز پاکستان تا حدود 100 میلیون متر مکعب تحویل دهیم.
زنگنه درباره سیاست های صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: در کاهش مصرف انرژی زیاد موفق نبودیم و یکی از عوامل قیمت است.

وی با اشاره به اینکه یک سوم گاز کشور در نیروگاه ها مصرف می شود، افزود: راندمان حرارتی آنها پایین یعنی 34 درصد است و بخش برق هم ادعا دارد که منابع نداریم زیرا قیمت ها واقعی نیست تا سرمایه گذاری کنیم.
زنگنه گفت: تحریم ها موجب شد خارجی ها نتوانند در بخش برق سرمایه گذاری کنند تا ما هم بتوانیم نیروگاه هایمان را برای افزایش راندمان به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.
وی افزود: همچنین ناوگان پیری در حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و درون شهری داریم که مصرف را افزایش می دهد و اینها باید از طریق بخش خصوصی نوسازی شود.

*قراردادهای جدید نفتی با خارجی‌ها 20 ساله می‌شود

وزیر نفت در ادامه درباره رونمایی از قراردادهای جدید نفتی و جذابیت های آن گفت: مدل قراردادی که از دهه 70 داشتیم مدل بیع متقابل بود .
زنگنه ادامه داد: در بخش فنی هم تفاهم می کردیم که در یک زمان مشخص باید این کار را انجام می داد و باید مناقصه می گذاشت و قرارداد هم سقف داشت که باید در آن سقف عمل می کرد و بابت عملیات خود حدود 15 تا 16 درصد پاداش هم می گرفت.
وی گفت:‌این قرارداد برای جاهایی خوب بود که میدان، کشف و توصیف شده بود اما اشکال آن این بود که 28 روز پی در پی باید به تعهد خود عمل می کرد و سپس آن را تحویل ما می داد و در بخش تولید از میدان حضور نداشت.
زنگنه افزود: در قراردادهای جدید که طراحی کردیم و به تصویب دولت هم رساندیم ، شرکت های خارجی می توانند از اکتشاف شروع کنند و ادامه دهند و تولید کنند و در بهره برداری هم می توانیم آنها را مشارکت دهیم.
وزیر نفت گفت: مدت قراردادهای قبلی حدود 4 سال بود در حالی که در قراردادهای جدید 15 تا 20 سال هم می تواند باشد.
زنگنه افزود : بر اساس قراردادهای جدید، طرف قرارداد اگر برای بهبود تولید میدان و افزایش بهره وری طرح هایی دارد اجازه دارد انجام دهد.

* خارجی‌ها 50 تا 60 درصد کار را باید به ایرانی ها بدهند

وی درباره استفاده از پیمانکاران داخلی در این الگوی قراردادی گفت: شرکت های خدمات نفتی طبق قانون ما باید آنها را به کار گیرند یعنی خارجی ها باید 50 تا 60 درصد کار را به پیمانکاران داخلی بدهند در حالی که این رقم در سال 76 ، سی درصد بود.
زنگنه افزود: از روز نخست یک شرکت خارجی باید یک شریک داخلی نفتی را به عنوان شریک خود انتخاب کند یعنی با 2 شرکت خارجی و داخلی همزمان قرارداد منعقد می شود.
زنگنه تاکید کرد: به شرکت خارجی نمی گوییم با کدام شرکت ایرانی همکاری کنند و فقط بر اساس ضوابط تعیین شده، شرکت های ایرانی را تعیین صلاحیت می کنیم.
وزیر نفت افزود:‌اصل کار ما برای انتخاب طرف قرارداد، بر مبنای مناقصه است برای اینکه شرکت های ایرانی تحت فشار قرار نگیرند الزام ندارند مثلاً اگر 20 درصد سهام را دارند 20 درصد سرمایه بیاورند.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا در قراردادهای جدید انتقال فناوری طرف های خارجی به داخل هم دیده شده است؟ گفت: شرکت های ایرانی فرصت طلایی دارند تا در کنار شرکت های درجه یک خارجی، کار و دانش روز را یاد بگیرند و حتی پول آموزش آنها را می پذیریم.
وی افزود: در انتقال فناوری مسائل مختلفی نقش دارد و یکی از راه ها برای انتقال فناوری ، دانشگاه ها هستند و کشورمان هم از نظر نیروهای انسانی تحصیل کرده غنی است.

*دستگاه‌ها صلاحیت امنیتی شرکت‌های خارجی را بررسی کنند

زنگنه درباره طرح نفوذ در قالب این شرکت ها گفت: ممکن است از هر راهی نفوذ شود، مهمتر از آن این است که قرارداد در فضای سالم منعقد شود و سعی می کنیم حداکثر سلامت ممکن در قرارداد وجود داشته و بدون حاشیه باشد.

وزیر نفت افزود: در پی ایجاد ساز و کار لازم برای جلوگیری از نفوذ هستیم و ما مشکلی نداریم که دستگاه های مسئول صلاحیت امنیتی یا سیاسی این شرکت ها را بررسی کند اما ما از این نظرصلاحیت برای بررسی آنها نداریم.
زنگنه ادامه داد: آنها قبل از انعقاد قرارداد می توانند صلاحیت طرف های خارجی را از این نظر بررسی کنند و به ما اطلاع دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس الگوی جدید قراردادی، شرکت ها نمی توانند هر مقداری که دلشان خواست از مخزن برداشت کنند و باید طبق مطالعات و حد مجاز صیانتی از این مخزن برداشت کنند مگر اینکه اقداماتی کنند که مدل مخزن جواب دهد و برداشت از مخزن با اجازه وزارت نفت است.
وزیر نفت در پاسخ به اینکه برخی ها می گویند الگوی قرارداد جدید مشابه قرارداد نفتی عراق است گفت: قراردادهای نفتی عراق بد نیست اگرچه ما از آن کپی نگرفتیم و ابتدا ایرانی ها این قراردادها را طراحی کرده اند اما اگر هم از کارهای خوب دیگران استفاده کنیم بد نیست..
وی افزود: بر مبنای قراردادهای جدید، پرداخت پاداش ها طبق هر میدان متفاوت است.
زنگنه درباره بقای قراردادها هم گفت: اگر تحریم بیاید و مسایل اضطراری مانند جنگ حادث شود قرارداد، متوقف می شود تا شرایط عادی شود.
وی درباره مجموع قراردادها گفت: از نظر تعداد، دست خود ماست و تعدادی را معرفی می کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه سه نوع قرارداد داریم افزود: یک نوع، قرارداد اکتشافی است که بیشتر مناطق نیمه غنی را برای اکتشاف واگذار می کنیم نه غنی و یک سری میدان هایی است که تا کنون از آنها برداشت نکردیم مانند آزادگان جنوبی و فرزاد B و A و یک سری دیگر میدان هایی هستند که سال ها در حال برداشت آن هستیم و می خواهیم افزایش تولید دهیم.
زنگنه گفت : برای تعداد این قراردادها باید ببینیم استقبال طرف مقابل چگونه است.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم ظرف 2 سال بین 20 تا 30 میلیارد دلار قرارداد ببندیم.
مجری در ادامه پرسید : یکی از گله های بخش خصوصی این است که با اینکه این بخش ظرفیت تولید 70 درصد تجهیزات نفتی را دارد اما از 30 درصد آن استفاده می شود؟ پاسخ شما چیست؟
وزیر نفت پاسخ داد: باید پول تولید کنندگان داخلی را داشته باشیم تا بدهیم و صنعت نفت باید پول داشته باشد تا بتواند این تجهیزات را بخرد.
زنگنه افزود: بیش از 3 میلیارد دلار تا یک و نیم ماه پیش بدهکار بودیم و بخشی از آن را با قرض کردن پرداخت کردیم و بیشتر آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: از صندوق توسعه ملی هم وام های زیادی گرفتیم که از طریق منابع عمومی درآمد حاصل از منابع نفت بازپرداخت می شود.
زنگنه گفت: برای تکمیل فازهای پارس جنوبی با پشتوانه آن، حدود 30 میلیارد دلار باید خرج کنیم.
وزیر نفت افزود: از هند بیش از 5 میلیارد یورو طلب داشتیم و در امارات و ژاپن هم پولهایمان قفل شد که با برداشته شدن تحریمها، یک روزه آزاد می شود.
زنگنه درباره فازهای پارس جنوبی هم گفت: گاز تولیدی فازهای 15و 16 تثبیت شد و گاز فاز17 هم به مدار می آید و واحدهای 19 پارس جنوبی و 20 و 21 را باید در مدت 7 تا 8 ماه به مدار بیاوریم.
وی ادامه داد: گازهای تولیدی فازهای 22، 23 و 24 هم پس از آن وارد مدار می شود و سپس فاز 13 و بعد از آن فاز 14 پارس جنوبی تکمیل می شود.
وزیر نفت گفت: تا نیمه نخست سال 96 ، همه 25 فاز پارس جنوبی را با تولید حدود 700 میلیون متر مکعب گاز در مدار خواهیم داشت.
زنگنه تاکید کرد: تلاش می کنیم در زمستان مشکل تأمین سوخت رسانی نداشته باشیم.

کد خبر 267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =