لزوم حضور مستمر و اشراف به مقررات عراق از سوی تجار ایرانی

عقیل الموسوی گفت: نکته مهم در مسیر تعالی مناسبات اقتصادی دو کشور حضور و فعالیت شرکت های ایرانی به شکل مستقیم در عراق است؛ بر این باوریم که حضور مستمر بخش خصوصی ضامن جلب مشتری عراقی خواهد بود.

 مریم خورشیدی به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز عصر دیروز نوزدهم اسفندماه، نشست مشترک اقتصادی با حضور عقیل الموسوی رایزن بازرگانی عراق در ایران، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق  و جمعی از فعالین و اعضا این اتاق پیرامون سفر رئیس جمهور ایران به عراق در تهران برگزار شد.

عقیل موسوی ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد تعاملات دو کشور در حوزه توسعه تعاملات اقتصادی و بازرگانی گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق از اهمیت ویژگی های خاص برخوردار است و حضور شخصیت های سیاسی بلند پایه در راستای افزایش حجم تجارت فی مابین شاهدی بر این ادعاست.

 رایزن بازرگانی عراق در ایران با اشاره به صادرات 7 میلیارد یورویی ایران به عراق گفت: فرصت های زیادی در بخش های صنعت، خدمات و بهداشت در عراق وجود دارد که می تواند بستر مساعدی برای رشد بیشتر مبادلات تجاری ایران و عراق باشد.

وی در ادامه به دو محور اساسی موثر در ارتقا مناسبات دو کشور پرداخت و گفت: نکته مهم در مسیر تعالی مناسبات اقتصادی دو کشور حضور و فعالیت شرکت های ایرانی به شکل مستقیم در عراق است؛ بر این باوریم که حضور مستمر بخش خصوصی ضامن جلب مشتری عراقی خواهد بود.

الموسوی خاطر نشان کرد: تجار ایرانی باید برای حضور بلند مدت در عراق برنامه ریزی کنند و به جای فروش مقطعی به فکر تثبیت موقعیت خود در بازار عراق باشند.

رایزن بازرگانی عراق در ایران در ادامه صحبت های خود به موضوع قوانین و مقررات این کشور اشاره کرد و گفت: لازم است همه فعالان اقتصادی خارجی در عراق از مقررات و دستورالعمل های قانونی این کشور اطلاع کامل داشته باشند وی خاطر نشان کرد: حکومت عراق آمادگی دارد همه تلاش خود را برای حل مسائل پیش روی فعالین اقتصادی خارجی به کار ببندد و مجموعه راهکارهای متفاوتی را برای این منظور طراحی کرده است.

عقیل الموسوی بیان داشت: بسیار علاقه مندیم جنبه دوطرفه روابط مد نظر قرار بگیرد و برای پیشبرد مناسبات دو سویه از سوی طرفین اقدام شود؛ ما در سفارت عراق تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی به کار خواهیم بست.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، موضوع تفاوت قیمت عمده فروشی کالای ایرانی و قیمتی آن در بازار عراق، هزینه های مبادله، موضوع استانداردها و معرفی کتاب جامع اطلاعات اقتصادی عراق با عنوان" اقتصاد عراق" از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز سیدحمید حسینی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت : مجموع 19 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم و از انجاییکه نگرانی صادرکنندگان ما با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.
حسینی با اشاره به  آمار سال 2018 ترکیه در حوزه صادرات به عراق گفت:  صادرات ترکیه به عراق نسبت به سال قبل 4.5 درصد کاهش داشته است؛ کل صادرات ترکیه به عراق در سال 2018 میلادی 7 میلیارد و 350 میلیون دلار بود در حالی که ما در سال 2018 ، 8 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و پیش بینی می شود  امسال چین را نیز پشت سر بگذاریم.

کد خبر 26708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =