ضرورت انتقال یارانه از بخش مصرف به تولید

بجای آن که منابع یارانه ها در اختیار مردم قرار بگیرد لازم است به بخش تولید منتقل شود تا مردم از منافع آن بهره مند شوند

مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که سال آینده یارانه 24 میلیون نفر از مردم که متعلق به 3 دهک بالای جامعه هستند حذف شود. این اقدام اگرچه باید در گذشته اتفاق می افتاد ولی هنوز هم برای انجام آن دیر نیست به شرطها و شروطها. صاحبنظران حوزه اقتصادی می گویند هدفمندی یارانه ها از همان ابتدا بد طراحی شد وگرنه در صورت اجرای درست اکنون بسیاری از چالش های اقتصادی وجود نداشتند.

یکی از مهمترین نقاط ضعف این قانون همین موضوع پرداخت یارانه نقدی به مردم است که متاسفانه هنوز ادامه دارد این در حالی است که تخصیص این رقم یارانه به بخش تولید می توانست سرنوشت این بنگاه ها را تغییر داده و چرخ اقتصاد را با همه مشکلات بین المللی موجود به سرعت به چرخش درآورد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بهروز نعمتی نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه با اشاره به این که لااقل باید 30 درصد از منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها به بخش تولید اختصاص می یافت گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که حوزه تولید با آن دست و پنجه نرم می کند که یکی از مهمترین آنها کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه است پرداخت 30 درصد منابع ناشی از هدفمندی می تواند بخش اعظم این مشکلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه بخش تولید اصلی ترین بخشی است که باید به آن بپردازیم، گفت: همه ما نمایندگان زمانی که فرد به فرد با یکدیگر صحبت می کنیم، می گوییم که برای اشتغال، اقتصاد و تولید ملی کاری نکرده ایم، زمانی که زمان عمل به آن می رسد، هیچ اتفاقی برای تولید صورت نمی گیرد و یارانه ها بین مردم توزیع می شود که هیچ اثر مثبتی هم برای توزیع عادلانه درآمد برای کشور نداشته است.

حسن حسینی شاهرودی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که پرداخت یارانه یک مسکن ضعیف برای اقشار کم درآمد است و کمکی هم به بهبود اقتصادی آنها نمی کند موضوعکالابرگ الکترونیکی را مطرح کرد و افزود: باید کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار گرفته تا آنها از بین کالاهای موجود و فروشگاه‌های هدف خرید کنند.

به گفته وی باید حرکتی انجام داد که تورم ناخواسته تحمیل شده به مردم کاهش پیدا کند؛ تورمی که به صورت اسمی ناشی از افزایش نرخ ارزی است که ارتباطی به نرخ کالا ندارد، چون بیش از ۸۰ درصد کالاها بدون وابستگی به نرخ ارز تولید می‌شوند و طبیعتا نباید نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها شود.

حسینی شاهرودی در ادامه اظهار کرد: کالابرگ به شکل الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها از بین کالاهای موجود و فروشگاه‌های هدف انتخاب کنند آن هم فروشگاه‌های دولتی، زنجیره‌ای، خصوصی و یا غیردولتی که امکان نظارت و کنترل وجود دارد. باید این کارها برای جلوگیری از رانت انجام شود؛ کما این‌که رانت همواره وجود دارد، چون رانت‌خواران به دنبال روزنه‌ای هستند.

به گفته وی عدم تخصیص یارانه تولید، یکی از ایرادات جدی هدفمندی یارانه‌ها محسوب می شود که متأسفانه در طول سال های گذشته نیز علی‌رغم تاکید و گوشزد کردن بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، همچنان با شدت و ضعف هایی شاهد استمرار اشتباهات گذشته هستیم و عدم قطع کامل یارانه افراد ثروتمند از نمونه های آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: حمایت از تولید داخلی یعنی مبارزه با قاچاق و حصول این امر به معنای توسعه فرصت‌های شغلی و البته رقابتی تر شدن فضای تولید برای دستیابی به رضایت مشتری و در این فرآیند و ارتقای کیفی حاصله از آن، صادرات نیز تقویت خواهد شد و مجموعه این مؤلفه‌ها به مثابه حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته اقتصاد را به سمت و سوی پویایی و بالندگی هدایت خواهد کرد.

کد خبر 26709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =