عراق به دنبال توسعه روابط با ایران و اعراب

مسئولان عراقی می گویند به همان نسبت که توسعه روابط با اعراب برای آنها مهم است به دنبال توسعه روابط با ایران هستند و در این مسیر تحریم ایران و یا مشکلات آمریکا به تهران چالشی ایجاد نمی کند

ششم و هفتم ماه مارس، سلیمانیه عراق محل نشست 16 کشور از همتایان عرب بغداد بود که با تاکید بر ضرورت تقویت روابط عراق با ایران و سایر کشورهای همسایه به پایان رسید.

همسایگان عراق در این جلسه از این کشور خواستند که در روابط خود با تهران تعادل ایجاد کند.

به گزارش اگزیم نیوز، المانیتور در گزارشی نوشت: رییس جمهور عراق در این دیدار و در اولین روز این نشست گفت: عراق تلاش می کند بر اساس دیدگاه تعمیق روابط خود با کشورهای منطقه و اجماع و مصالحه در میان آنها نقش ایفا کند.

برهم صالح اعلام کرد عراق به سوی یک پل بین اقتصادهای منطقه و کشورهای غیرعربی از قبیل ترکی و فارسی حرکت کند. صالح همچنین در کمپین اخیر خود به دیدار کشورهای مختلف منطقه ای از جمله اردن، کویت و عربستان سعودی اشاره کرد و آمادگی برای امضای توافق نامه های اقتصادی بزرگ میان عراق و این کشورها را برای ایجاد یک سیستم اقتصادی منطقه ای که تمام کشورهای را به هم نزدیک تر می کند و عراق را قادر می سازد تا نقش متعادل کننده ای در منطقه بازی کنند.

در همین زمینه، حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق، اهمیت ساختن دیدگاه ملی را برجسته کرده است که نقش این کشور را در درگیری های منطقه ای و بین المللی - از جمله درگیری های ایران و آمریکا برجسته می کند - و تعادل بین تمام قدرت های فعال در عراق را به سوی خود جلب می کند.

رئیس جمهور صالح همچنین اعلام کرد که عراق به دنبال ایجاد شبکه ای از منافع "مرتبط" مانند راه آهن های منطقه ای، خطوط لوله و مناطق آزاد تجاری در سراسر مرزهای خود با همسایگان است.

در این رابطه سایر اعضای سیاسی دولت نیز بر ضرورت روابط دوجانبه بین ایران و کشورهای عربی تاکید می کنند. به عقیده آنها عراق باید سیاست های جدی را برای بازگشت به روابط قوی با کشورهای دیگر در نظر بگیرد و همچنین باید به دنبال تقویت روابط با ایران باشد.

عمار حکیم در این رابطه معتقد است عراق باید دروازه صلح منطقه باشد و نقش مهمی را در ایجاد گفتمان بین همه بخش ها از ایرانی گرفته تا کرد و ترک و عرب ایفا کند.

این گزارش می افزاید اقتصاد نقطه اتکای توسعه روابط عراق با ایران است. در حالی که عراق نمی تواند روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کند، اقتصاد عراق نیز بدون روابط قوی با همسایگان دیگرش، از جمله کشورهای عربی و ترکیه، نمی تواند پایدار باشد.

کد خبر 26710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =