نقش موثر بازار سرمایه بر کم اثر کردن ریسک های اقتصادی/ رشد ۷۰ درصدی بورس در سال ۹۷

بازار سرمایه بهترین و محتمل ترین مکان برای سرمایه گذاری در سال آینده است زیرا تعامل این بازار با دولت و مجلس، اصلاح دستورالعمل ها، رفع نواقص ناشی از نحوه انتشار اوراق و موضوع کاهش کارمزدها از مهمترین اقداماتی بود که بورس در سال جاری انجام داد و توانست شرایط مطلوب تری را نسبت به سایر بازارها ایجاد کند .

به گزارش اگزیم نیوز، بازار سرمایه در سال جاری روزهای پرتلاطمی را از سر گذرانده است. شاخص کل بازار سرمایه سال 97 را در ارتفاع 96 هزار واحد آغاز کرد و در ادامه ضمن فراز و فرودهایی روند افزایشی را ادامه داد. در مهرماه شاخص به قله خود یعنی کانال 195 هزار واحد رسید و با نوسان نرخ ارز دوباره کاهش یافت و در نهایت در اسفند ماه تا لحظه نگارش این یادداشت در کانال 164 هزار واحد ایستاد. براین اصل شاخص کل طی سال 97 تا هفته دوم اسفند ماه رشد 70 درصدی را تجربه کرده است.

روند صعودی شاخص کل و در واقع محرک بازار سرمایه افزایش نرخ ارز در کشور و افزایش سودآوری شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های صادراتی و کالایی و افزایش ارز جایگزینی شرکت‌ها بود. این امر در حالی اتفاق افتاد که با بازگشت تحریم ها نگرانی از محدودیت در صادرات نفت و سایر کالاها و به دنبال آن کاهش درآمدهای ارزی از منظر روانی بر اقتصاد کشور اثرگذاشت و به افزایش شدید نرخ ارز انجامید. این افزایش سبب ساز تحولاتی در اقتصاد کلان و بازارهای مختلف بود که بازار سرمایه هم در این بین مستثنی نبود.

کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه به عنوان یک نهاد مالی فعال در اقتصاد کشور در صورت وجود برنامه ریزی اصولی و توسعه زیرساخت ها می تواند بهترین بازار برای جذب نقدینگی و سرمایه‌های خرد و سرگردان در جامعه باشد. این بازار با هدایت منابع مالی به سمت بخش‌های مولد اقتصاد به منظور توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار می تواند نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور داشته باشد آن هم در شرایطی که بنگاه‌ها با تنگناهای مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بازار سرمایه می‌تواند با فراهم کردن سرمایه در گردش لازم برای این بنگاه‌ها به تقویت بنیه اقتصاد کمک کند.

درهمین زمینه سعید اسلامی بیدگلی دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و عضو شورای عالی بورس در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد امکان جذب نقدینگی سرگردان توسط بازارهای اقتصادی درسال 98، اظهارداشت: بازار سرمایه بهترین و محتمل ترین مکان برای سرمایه گذاری در سال آینده است زیرا تعامل بازار سرمایه با دولت و مجلس، اصلاح دستورالعمل ها، رفع نواقص ناشی از نحوه انتشار اوراق و موضوع کاهش کارمزدها از مهمترین اقداماتی بود که بورس در سال جاری انجام داد و توانست شرایط مطلوب تری را نسبت به سایر بازارها ایجاد کند اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که حجم این نقدینگی به قدری بزرگ است که بازار سرمایه قدرت جذب تمامی آن را ندارد.

به گفته اسلامی بیدگلی یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری تاکید سران سه قوه بر اهمیت بازار سرمایه بود که این امر موجب شد بازار سرمایه از نظر عددی و رقمی رشد قابل قبولی را تجربه کند اما از آنجا که بورس کشور نیز از ریسک های فضای کلی اقتصاد متاثر می شود، این بازار نیز با نوسان هایی همراه بود که شرایط پیچیده ای را برای ورود سرمایه گذاران جدید رقم زد.

وی با بیان اینکه عدم ثبات نرخ بهره و نرخ ارز مانع توسعه بازارهای مالی می شود و رشد آنها را به چالش می کشد، گفت: با توجه به ریسک های بین المللی در سال جاری جهش نرخ ارز نیز علاوه بر بروز مشکلات فراوان در اقتصاد ایران، بازار سرمایه را نیز با تلاطم های بسیار همراه کرد. در چنین شرایطی سیاست گذاری برای بازار سرمایه کمی پیچیده است و از اولویت سیاست گذاران هم خارج می شود زیرا نگرانی اصلی برای رفع بحران های مالی و ارزی مهمتر است و اصل فوریت تصمیم گیری بر اهمیت آن غلبه می کند.

دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه سال آینده سال سختی برای اقتصاد کشور خواهد بود یادآورشد: سیاستگذاری ها باید به سمتی پیش برود که برای سال آینده بازار سرمایه بتواند به عنوان یک بازار تاثیرگذار در اقتصاد نقش مهمی را در جذب نقدینگی و حفظ ثبات داشته باشد براین اساس اگر قرار است دولت اوراقی را منتشر کند بهتر است از طریق بازار سرمایه انجام شود تا بدینوسیله کمک شود که شرکت های جدید جذب این بازار شوند.

اسلامی بیدگلی با تاکید براینکه اهمیت حفظ ثبات و گسترش بازار سرمایه در سال آتی باید بیش از قبل در دستور کار دولت قرار گیرد، عنوان کرد: بورس بهترین بازار برای حذف تنش نقدینگی سرگردان است زیرا به بخش واقعی اقتصاد کمک می کند. بن بست شبکه پولی وعدم شفافیت نقدینگی موجب شده تا سیاستگذاران به این نتیجه برسند که بدون توسعه بازار سرمایه اقتصاد کلان کشور راه به جایی نخواهد برد و از همین رو است که برای اولین بار سران سه قوه و بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی از ضرورت توسعه این بازار می گویند

عضو شورای عالی بورس عدم وجود نقدشوندگی در دارایی های نظام مالی، حجم مطالبات انباشته شده و مشکلات ناشی از تامین های مالی صورت گرفته در گذشته را از جمله مواردی دانست که روند تامین مالی نظام بانکی را در حال حاضر با مشکل مواجه کرده است که همین امر توسعه و ارتقای بازار سرمایه را در اولویت برنامه های دولت قرار داده است.

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه می توان از این حجم نقدینگی به عنوان ابزار مناسب برای توسعه بازارها استفاده کرد، خاطرنشان ساخت: هدایت این حجم از نقدینگی به سمت بازار سرمایه می تواند با ظرفیت سازی های مناسب، بسیاری از بخش های اقتصادی کشور را فعال کند. براین تنها راهی که می توان از حجم نقدینگی و تبعات منفی آن کاست، سوق دادن نقدینگی های سرگردان به سمت بازار سرمایه است. زیرا به کارگیری ظرفیت های بازار سرمایه عاملی برای توسعه و رونق اقتصادی کشور است.

دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری ایران بازارهای در تحلیل وضعیت سایر بازارها در سال 98 گفت: بازارهای ارز، مسکن، خودرو و سکه در سال جاری اشباع شده اند و فضایی برای گسترش ندارند اما بازار سرمایه که همواره به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی مطرح بوده می‌تواند نقش بسیار خوبی در تامین مالی بنگاه‌ها داشته و نقدینگی را به سمت فعالیت‌های اقتصادی پربازده با دورنمای اقتصادی مثبت سوق دهد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بازار سرمایه نقش بسیار زیادی در جذب و هدایت سپرده‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و زودبازده ایفا می‌کنند، ابراز داشت: در همه جای دنیا بیشترین تامین مالی این شرکت‌های زودبازده از مسیر بازار سرمایه انجام می شود. براین اصل  اگر بتوانیم بازار سرمایه پویا و فراگیری داشته باشیم به‌طور قطع بخش قابل‌توجهی از سپرده‌های مردم به جای اینکه در فعالیت‌های غیرمولد مانند خرید و فروش ارز، طلا و سکه یا در بازارهای سفته‌بازی ملک قرار بگیرد می‌تواند به سمت بازار سرمایه هدایت شود. این هدایت نقدینگی علاوه بر سودی که برای مردم ایجاد می‌کند باعث می‌شود که دیگر شاهد بحران‌های ارزی نباشیم و بتوانیم تورم را نیز کنترل کنیم.

کد خبر 26712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =