ترکش جنگ تجاری ترامپ به رژیم صهیونیستی هم خورد

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، جاه طلبی‌های رییس جمهور آمریکا برای تغییر قوانین تجارت جهانی دامن رژیم صهیونیستی را هم گرفته و قرار است تعدادی از مقامات تجاری آمریکا همین هفته به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند تا توافق‌های تجاری کشاورزی موجود بین دو طرف را مورد بازنگری قرار دهند.

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، جاه طلبی‌های رییس جمهور آمریکا برای تغییر قوانین تجارت جهانی دامن رژیم صهیونیستی را هم گرفته و قرار است تعدادی از مقامات تجاری آمریکا همین هفته به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند تا توافق‌های تجاری کشاورزی موجود بین دو طرف را مورد بازنگری قرار دهند و تعرفه‌ صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به رژیم صهیونیستی را کاهش دهند.

بر اساس مناسبات تجاری موجود، تقریبا هر محصولی که اسراییل تولید می‌کند و می‌تواند در بازار آمریکا رقابتی باشد، بدون عوارض گمرکی وارد بازار آمریکا می‌شود. در مقابل، محصولات آمریکایی در بسیاری از بخش‌ها با تعرفه‌های بالایی مواجه هستند و این موضوع دسترسی آنها را به بازارهای اسراییل محدود می‌کند.

ترامپ در تلاش است فرآیندی که در زمان دولت باراک اوباما شروع شده بود، تکمیل کند و توافق‌نامه تجارت آزادی که در سال 1985 امضا شده بود را از سر بگیرد. رژیم صهیونیستی با اینکه همواره از حمایت‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا برخوردار بوده، تمایلی به کاهش موانع تجاری برای واردات محصولات آمریکایی ندارد، اما تغییراتی که قرار است اعمال شوند، صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به اسراییل را افزایش خواهند داد. معاهده کشاورزی بین این دو متحد، آخرین بار در سال 2004 به‌روزرسانی شده است.

در سال 2017، کسری تجاری آمریکا با اسراییل که اقتصاد آن 55 برابر کوچک‌تر از آمریکا است، تقریبا 14 میلیارد دلار بود. بر اساس داده‌هایی که بلومبرگ جمع‌آوری کرده، آمریکا با ارزش تجارت سالانه 30 میلیارد دلار، در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. این رقم سه برابر کل تجارت با چین، به عنوان دومین شریک تجاری است.

سنگ‌های قیمتی، دارو و لوازم برقی اصلی‌ترین آیتم‌های صادراتی رژیم صهیونیستی به آمریکا هستند و کشاورزی کمتر از 1 میلیارد دلار از تجارت بین دو طرف را در سال 2017 به خود اختصاص داده است.

هزینه‌های بالای مصرف‌کننده در سرزمین‌های اشغالی همواره محل نارضایتی بوده و توافق جدید  بازار این منطقه را رقابتی‌تر خواهد کرد.

کد خبر 26713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =