سیگنال رونق/ رشد ۳۴ درصدی معاملات پلیمرها

حجم معاملات در گروه پلیمرها در مقایسه با پارسال ۳۴ درصد رشد کرده است که نشان می دهد تحرکاتی در صنایع پایین دستی دیده می شود

بررسی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی نشان می دهد در روزهای پایانی سال قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی روندی کاهشی را در بازار ازاد به خود گرفته است که به عقیده فعالان این بازار دلیل این امر کاهش حجم تقاضا در روزهای پایانی سال است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بر اساس داده های بازار محصولات پلیمری در هفته گذشته حجم معاملات در بورس کالا در حدود 9 درصد کاهش یافته و به 82 هزار تن رسیده است که کمترین رقم در 3 هفته گذشته محسوب می شود. کاهش حجم معاملات نه تنها در بورس کالا که در بازار ازاد نیز مشهود است و این در حالی است که عرضه ها به نسبت قوی هستند اما تقاضا از قدرت بالایی برخوردار نیست.

با تمام این احوال امارها نشان می دهند معاملات در مقایسه با ارقام سال گذشته تقویت شده و با رشد بیش از 34 درصدی روبرو شده و از متوسط سال گذشته هم ۵۷/۵۶ درصد بالاتر است؛ یعنی بازار پلیمرها به‌رغم کاهش نرخ، با کاهش جذابیت خرید یا چیزی شبیه به رکود روبه‌رو نبوده است.

در این بین اغلب گروه‌های کالایی پلیمری در بورس کالا با کاهش متوسط قیمتی همراه شده‌اند که البته دلیل آن را هم باید در کاهش رقابت برای خرید جست‌وجو کرد. پت بطری هم بیشترین افت نرخ در بورس کالا را به خود اختصاص داده آن هم در شرایطی که با افزایش حجم معاملات روبه‌رو بوده است.

در مورد واقعیت‌های بازار باید به آمارهای موجود باز هم دقت کرد. در هفته گذشته حجم تقاضا به نسبت هفته قبل از آن بیش از ۲۳ درصد کاهش داشته که نشان‌دهنده عقب‌نشینی خریداران و تضعیف رقابت برای خرید است اگرچه حجم معاملات نزدیک به ۹ درصد تقلیل یافت. این شرایط به معنی عقب‌نشینی سریع‌تر برای تقاضاست.

از سوی دیگر حجم تقاضا در هفته گذشته به نسبت متوسط امسال ۳۹ درصد کمتر است که این رقم به نسبت متوسط پارسال اما ۱۱ درصد بالاتر است. این ارقام هم از تعادل نسبی در فاز تقاضا حکایت دارد که می‌تواند تئوری کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش رقابت را توجیه کند.

در هفته گذشته عرضه‌ها به بیش از ۱۰۲ هزار تن رسید که به نسبت هفته قبل از آن ۵/ ۵ درصد رشد داشته است. این رقم به نسبت متوسط امسال ۵/ ۴۱ درصد و به نسبت متوسط سال قبل ۳۷درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که عرضه هفته گذشته در بالاترین رقم از اواخر اسفندماه سال ۹۵ تاکنون درج شده است یعنی عرضه هفته پیش بیشترین رقم عرضه شده در ۲ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

این شرایط به این معنی است که اوج تمرکز تولیدکنندگان داخلی بر عرضه در بورس کالا استوار است و شاید صادرات اولویت بعدی باشد. همچنین رقابت برای خرید در هفته‌های گذشته هم موجب شد تا قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های نهایی صادراتی برای تولیدکنندگان بالادستی حاصل شود که به افزایش بیشتر جذابیت عرضه منجر شد.

این موارد در کل نشان می‌دهد که احتمال تداوم عرضه‌های بالا در روزها و هفته‌های آینده وجود دارد که به معنی سرعت‌گیر بسیار مهمی در برابر رشد قیمت‌هاست.

در نهایت انتظار برای بالابودن حجم عرضه‌ها در روزهای آینده، بالابودن موجودی انبارها، میل به کاهش نرخ در بازار محصولات نهایی به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه در روزهای گذشته و ضعف تقاضا، نوسان قیمت دلار آزاد و نیمایی و همچنین عدم تغییر در مناسبات سیاسی و تسهیل در صادرات محصولات پتروشیمی و بسیاری از این قبیل موارد، عواملی هستند که دورنمای بازار را در روزهای آینده و سال بعد تعیین می‌کنند اگرچه میل به افت قیمت‌ها را می‌توان در این موارد برجسته‌تر ارزیابی کرد.  

کد خبر 26735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =