رفع اخلال در نظام اقتصادی با اجرای سیاست ارز تک نرخی

محمد لاهوتی: التهاب بازار ارز، افزایش قاچاق، فشار مضاعف بر قشر کم درآمد و به هم ریختن اوضاع تولید تنها بخش کوچکی از ارمغان شوم تخصیص ارز دولتی بوده و امروز پس از سالها تاکید بخش خصوصی بر اشتباه بودن مسیر سیاست گذاری ارزی، زمزمه های تغییر شنیده می شود.

محمد لاهوتی به خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص تصمیم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: خوشبختانه مجلس با رویه تخصیص ارز 4200 تومانی مخالفت کرده و به نظر می رسد بر اساس شواهد و آمارهای پژوهشی کشور، دولت به این باور رسیده است که سیاست تخصیص ارز دولتی شکست خورده است.

لاهوتی اذعان داشت: التهاب بازار ارز، افزایش قاچاق، فشار مضاعف بر قشر کم درآمد و به هم ریختن اوضاع تولید تنها بخش کوچکی از ارمغان شوم تخصیص ارز دولتی بوده و امروز پس از سالها تاکید بخش خصوصی بر اشتباه بودن مسیر، زمزمه های تغییر شنیده می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات کشور گفت: امیدواریم ارز 4200 تومانی از چرخه اقتصاد کشور حذف شود و دیگر شاهد اتلاف منابع تحت لوای کمک به اقشار آسیب پذیر و تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم نباشیم.

وی بیان داشت: امیدواریم ارز 4200 تومانی حذف‌شده و کمک‌ها به‌صورت هدفمند و هوشمند به افراد ذیصلاح و افرادی که نیازمند واقعی هستند و قشر آسیب‌پذیری که متأسفانه امروز به دلیل سختی شرایط اقتصادی درصد عمده‌ای از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد به‌صورت مستقیم پرداخت شود.

لاهوتی افزایش قدرت خرید مردم و ایجاد رفاه اجتماعی را خواسته همه فعالان اقتصادی دانست و گفت: تزریق ارز 4200 تومانی به شکل عام، منجر به رونق بازار قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور شد و به جای اینکه کالای ارزان قیمت سر سفره مردم باشد، افزایش قیمت این دست کالاها را برای این قشر به دنبال داشت.

وی اذعان داشت:  عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: هرچند دولت اصرار بر حفظ ارز 4200 تومانی دارد اما خوشبختانه مجلس با هوشمندی و دقت لازم مباحث پیرامون این موضوع را پیگیری کرده و وارد عمل شده است و اعلام کرده که با پیشنهاد دولت مخالف است.

وی گفت: دولت باید یارانه حاصل از مابه التفاوت این ارز را مستقیم به جامعه هدف برساند در حالیکه بازار از دلار بالای ۱۰هزار تومان استقبال نکرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز برای کالاهای اساسی نتوانست برای اقشار ضعیف فایده ای داشته باشد؛ تنها خروجی این تخصیص سواستفاده و اتلاف منابع بوده است.

لاهوتی یادآور شد: مجلس ‌رقمی را  برای ارز تعیین کرده که دولت در بازه زمانی مشخص می‌تواند کمک و پرداخت به بخش آسیب‌پذیر را با آن دنبال کند؛  فکر می‌کنم در این برهه مجلس نکته‌سنجی خوبی را ارائه داده و امیدواریم در اجرا هم دقت و وسواس دستگاه‌های نظارتی اعمال شود.

 

کد خبر 26742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =