تسهیل صدور ضمانت نامه ها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

به گفته رضا مونسان بخشی از موانع و چالش های صادرات خدمات فنی و مهندسی ناشی از مشکلات صدور ضمانت نامه هاست که خوشبختانه طی این سفر در خصوص صدور ضمانت نامه ها مذاکرات خوبی انجام پذیرفت که تسهیل اجرای پروژه های فنی مهندسی را در پی خواهد داشت

رضا مونسان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز پیرامون دستاوردهای سفر تجاری سیاسی رئیس جمهور به عراق گفت: تسهیل نقل و انتقالات مالی و هماهنگی های بانک مرکزی در این مورد از مهمترین دستاوردهایی بود که جریان مناسبات اقتصادی فی مابین را تحت تاثیر قرار می دهد.

 مونسان در ادامه به موضوع صدور ضمانت نامه ها اشاره کرد و گفت: بخشی از موانع و چالش های صادرات خدمات فنی و مهندسی ناشی از مشکلات صدور ضمانت نامه هاست که خوشبختانه طی این سفر در خصوص صدور ضمانت نامه ها مذاکرات خوبی انجام پذیرفت که تسهیل اجرای پروژه های فنی مهندسی را در پی خواهد داشت.

 رضا مونسان اعلام کرد بخش قابل ملاحظه ای از مطالبان شرکت های ایرانی فعال در حوزه های عمرانی، صنایع گاز و برق در عراق، وصول شده که گام بزرگی برای ادامه فعالیت های این شرکت هاست؛ همچنین مشکلات حضور نیروهای فعال شرکت های خدمات فنی و مهندسی در عراق با توافقات صورت گرفته درخصوص صدور روادید از میان برداشته خواهد شد که این مورد نیز یکی از دستاوردهای مهم این سفر بوده است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه گفت: در حوزه شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نشست‌هایی به منظور سرمایه گذاری مشترک انجام ‌شده است؛ از آنجایی که قوانین عراق در بخش سرمایه‌گذاری حمایت‌گرانه است، فرآیند اجرایی آن تسهیل شده و حمایت‌های بیشتری از سرمایه گذاری در عراق صورت می پذیرد و دولت عراق تسهیلات لازم برای حضور پررنگ ایران در بخش سرمایه گذاری را ارائه داده است. 

مونسان یادآور شد: عمده پروژه‌های حاضر در عراق برای اجرایی شدن نیازمند سرمایه‌گذاری است که برای این منظور، رقمی در حدود 150 تا 200 میلیارد دلار لازم است؛ از آنجایی که 20 درصد رقم مذکور برای پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن است، شرکت‌های ایرانی می‌توانند نقش مؤثری را در این خصوص داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، عراق در حوزه‌های نفت و گاز، حمل و نقل، صنعت و معدن، زیرساخت‌های آموزش و تجارت،گردشگری و کشاورزی فرصت های سرمایه گذاری متعددی را معرفی کرده است. مونسان در این باره گفت: بخش فنی و مهندسی در تمام این زمینه ها نقش پررنگی خواهد داشت؛ زمانی که درباره هر یک از این بخش ها صحبت می‌کنیم، جنبه‌های عمرانی و زیرساختی و عملا همه موارد مرتبط با حوزه فنی و مهندسی موضوعیت خواهد داشت. در این خصوص توجه به این نکته نیز ضروری است که کشور عراق علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و تسهیلات زیادی برای سرمایه گذاران درنظر می گیرد.

 رضا مونسان توافق برای تشکیل کمیته مشترک دو کشور را از دستاوردهای مهم سفر رییس جمهور توصیف کرد و گفت: این کمیته مشترک در سطوح عالی‌رتبه دو دولت فعالیت خواهد کرد و ساختار اجرایی آن با یک سری دستورالعمل ها و پروتکل‌های مشخص شکل می گیرد تا بتواند مسائل اساسی در حوزه های تجاری دو کشور را حل کند.

 به گفته مونسان دولت جدید مستقر در عراق اعلام آمادگی کرده است که برگزاری و تشکیل کمیته مشترک به‌صورت دوره‌ای و مستمر با حضور نمایندگان دولتی و بخش خصوصی دو کشور انجام شود؛ این فرایند بسیاری از صورت‌مسئله‌های جاری را تسهیل می‌کند و یکی دیگر از دستاوردهای مهم و مثبت این سفر تلقی می‌شود.

 

کد خبر 26745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =