رشد منفی تولیدات صنعتی در فصل تابستان 

گزارش فصلی وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور به سفارش اتاق تهران که توسط پژوهشکده پولی و بانکی تهیه شده، تایید می کند رشد صنعتی فصل تابستان هم منفی شده است. براساس این گزارش رشد تولیدات صنعتی در فصل تابستان به عدد منفی ۱۳.۱ درصد رسیده است. این گزارش براساس وضعیت شرکت‌های بورسی تهیه شده است.

گزارش قبلی اتاق تهران نشان می دهد که در فصل بهار نیز رشد صنعتی کشور منفی 19 درصد بوده است.براساس گزارش اتاق تهران طی دو فصل گذشته رشد صنعتی کشور منفی بوده است.  طرح تعیین شاخص تولید صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی، بنا به سفارش اتاق تهران توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مقاطع فصلی به منظور دست یابی به اطلاعاتی از وضعیت تولید صنعتی در کشور و پیش نگری از تحولات در این بخش از اقتصاد کشور انجام می شود که با توجه به تکرار مجدد طولانی شدن تاخیر انتشار آمارهای فصلی رشد بخش واقعی اقتصاد کشور از سوی بانک مرکزی، ضرورت تهیه و انتشار گزارش های فصلی شاخص تولیـد صنعتی شرکت های بورسی اتاق با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی، بیش از پیش تقویت می شود .

 گزارش جدید شاخص تولید صنعتی ایران با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی مربوط به تابستان 1394 حاکی نکات مهم زیر است:

  • رشد تولید صنعتی در فصل دوم 1394 نسبت به فصل مشابه سال 1393، منفی 13.1 درصد و رشد شاخص فروش صنعتی در همین بازه، منفی 11.4 درصد بوده است که با توجه به بالاتر بودن رشد منفی شاخص فروش از شاخص تولید در برخی از فعالیت های صنعتی از جمله خودرو و قطعات، احتمال افزایش موجودی انبار در برخی از تولیدات صنعتی وجود دارد ضمن اینکه بنظر می رسد برخی از فعالیت ها نیز بدنبال کاهش تقاضا و فروش، اقدام به کاهش میزان تولید نیز نموده اند.
  • بدنبال رشد منفی 19 درصدی اعلام شده در گزارش شاخص تولید صنعتی مربوط به بهار 1394، گزارش تابستان استمرار رشد منفی شاخص تولید صنعتی را در دو فصل متوالی در نیمه نخست سال 1394، تایید می کند که در صورت منفی شدن رشد مذکور در پاییز سالجاری، بروز رکود ( رشد منفی سه فصل متوالی) در این بخش از اقتصاد کشور اتفاق خواهد افتاد.
  • رشد شاخص تولید و فروش صنایع بورسی در فصل دوم سال 1394 به تفکیک فعالیت های صنعتی نشان می دهد به استثنای صنایع تولید فراورده های نفتی، صنایع غذایی و آشامیدنی و تولید محصولات دارویی رشد تولید در فصل دوم 1394 در مقایسه با فصل دوم 1393 در سایر فعالیت های صنعتی، منفی بوده است. همچنین رشد شاخص فروش نیز باستثنای صنایع فرآورده های نفتی، محصولات دارویی، فرآورده های غذایی و آشامیدنی و کانی های غیر فلزی، در سایر صنایع منفی بوده است که موید کاهش تقاضا در بخش عمده صنایع کشور می باشد.
  • صنایع بورسی در رابطه با پیش بینی از رشد سالانه شاخص تولید و فروش برای پاییز سال 1394، حاکی از چشم انداز منفی برای دو شاخص مذکور برای سالجاری است چنانکه رشد تولید و رشد فروش برای سالجاری به ترتیب منفی 1 درصد و منفی 4.3 درصد پیش بینی شده است.
  • شایان ذکر است ارقام اعلامی منفی مذکور با فرض پیش بینی در خوش بینانه ترین حالت، مبین چشم انداز مثبتی برای صنایع کشور به ویژه از منظر شاخص فروش، نیست.
کد خبر 268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =