زیر ساخت سوخت دونرخی وجود دارد نیازی به افزایش قیمت بنزین نیست

مجلس در شرایط فعلی موافق گران شدن بنزین نیست، شرایط اقتصادی، تورم بالا و وضعیت معیشتی مردم اجازه اجرای این تصمیم را نمی دهد. زیر ساخت‌های دو نرخی کردن قیمت سوخت وجود دارد بنابراین افزایش قیمت سوخت می تواند به التهاب در بازار ها و اقتصاد کشور منجر شود که بهتر است فعلا مسکوت بماند.

به گزارش اگزیم نیوز بحث احیای کارت سوخت، بازگشت دوباره سهمیه بندی و دو یا چند نرخی شدن بنزین از ماه های پایانی سال گذشته در سناریوهای مختلف توسط نمایندگان مجلس مطرح شد که هر طرح موافقات و مخالفان بسیاری داشت اما در نهایت همه نمایندگان بر یک نظر تاکید داشتند و آن هم رسیدن به راه حل واحد برای کنترل قاچاق سوخت بود، موضوعی که وزیر نفت نیز با تاکید بر دو نرخی شدن بنزین آن را تنها راه حل مبارزه با قاچاق می داند اما هنوز به نتیجه واحدی نرسیده است.

پیش از این مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه 98 در اسفندماه سال گذشته، نسبت به هرگونه افزایش نرخ بنزین و یا دونرخی شدن آن در سال 98 رأی منفی داد اما دولت به دنبال رسیدن به راهکاری برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور روی افزایش نرخ و بازگشت سهمیه بندی تاکید دارد. بر این اصل به دنبال ایجاد تغییر در نظام عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی است که در صورت موافقت سران قوا، با تاکید بر حفظ امنیت انرژی کشور، اصلاح قیمت ها و حذف تدریجی یارانه بنزین رقم می خورد  تا براین اساس کاهش فاصله قیمت تمام شده تأمین بنزین با قیمت تکلیفی عرضه در ماه پایانی بهار عملیاتی شود. 

بعد از آن که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که "در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است."، برخی از نمایندگان مجلس با تاکید براینکه نمی توان تصمیم مجلس را در خارج از مجلس تغییر داد مخالفت خود را با دونرخی شدن بنزین اعلام کردند.

براین اصل در روزهای اخیر دولت درخواست خود برای بازنگری در نرخ عرضه بنزین را به شورای هماهنگی اقتصاد سران قوا ارسال کرده که این مسئله با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شده است. برخی نمایندگان مخالفت قاطع خود را در این زمینه اعلام کرده اند و عده ای نیز شرایط امروز کشور را متناسب با بازگشت سهمیه بندی بنزین و اعمال تغییر در نرخ عرضه آن می دانند.

اما در این میان نمایندگانی که رای ممتنع به افزایش نرخ بنزین دارند یک سوال از دولت مطرح کرده اند که در صورت تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، دولت باید مشخص کند که منابع درآمدی افزایش نرخ بنزین را درکجا هزینه خواهد کرد؟

در این زمینه حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد طرح دوباره گران شدن نرخ بنزین توسط دولت، اظهارداشت: طرح این موضوع از سوی دولت به صورت رسمی به مجلس اعلام نشده است و ما نیز در حد شنیده ها از محافل رسمی در این زمینه اطلاع داریم. براین اصل در حال حاضر بحث گران شدن بنزین در کمیسیون  و صحن مجلس طرح نشده و تاکنون هنوز مجلس در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

وی با تاکید براینکه مجلس در شرایط فعلی موافق گران شدن بنزین نیست، تصریح داشت: شرایط اقتصادی، تورم بالا و وضعیت معیشتی مردم اجازه اجرای این تصمیم را نمی دهد. مجلس در شرایط فعلی موافق این امر نیست زیرا عملیاتی کردن آن می تواند به التهاب در بازار ها و اقتصاد کشور منجر شود که بهتر است فعلا مسکوت بماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با استفاده از کارت های هوشمند و دونرخی کردن قیمت سوخت می توان از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد، خاطرنشان ساخت: دو نرخی شدن سوخت با توجه به وجود کارت سوخت و مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر باقی ماندن اعتبار این کارت‌ها منطقی است زیرا در این شرایط کسانی که به سوخت بیشتر از سهمیه نیاز دارند می توانند قیمت بیشتری برای آن بپردازند ضمن اینکه مصرف بنزین نیز کنترل می شود.

به گفته بهرام نیا زیر ساخت‌های دو نرخی کردن قیمت سوخت وجود دارد، ضمن اینکه این اقدام در راستای عدالت اجتماعی است و با توجه به وجود کارت‌های هوشمند سوخت و شرایط موجود کشور و نیز تورم باید تفاوت قیمتی را قائل شویم و قیمت سوخت را دو نرخی کنیم. براین اصل دو نرخی کردن قیمت سوخت یک اقدام مثبت است زیرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌صورت مستقیم بر قیمت تمامی کالاها موجود در سطح جامعه تاثیرگذار است، اما با استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت و دو نرخی کردن قیمت سوخت می‌توان از این افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود رکوردشکنی مصرف بنزین در تعطیلات نوروز و بحث تحریم های نفتی که موجب شده دولت برای پیشگیری از واردات مجدد بنزین  و واقعی سازی نرخ ها، طرح گران شدن قیمت بنزین را مطرح کند، مجلس با طرح دولت در این زمینه موافقت خواهد کرد؟ گفت: فعلا در مورد کسری بنزین نگرانی وجود ندارد اما اعتقاد نمایندگان مجلس این است که با استفاده از کارت سوخت می توان از مصرف بی رویه بنزین جلوگیری کرد زیرا کارت هوشمند سوخت می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده تعریف شود اما با وجود تورم گران شدن بنزین مورد تایید اکثر نمایندگان مجلس نیست.

سناریوهای اصلی بنزین در سال 98

به گزارش اگزیم نیوز، با توجه به تایید خبر افزایش ۵/۹ درصدی قیمت CNG از ابتدای خرداد سال جاری، کارشناسان اصلاح قیمت بنزین متناسب با رشد قیمت CNG را دور از انتظار نمی دانند که برپایه آن قیمت بنزین پس از چهار سال ثبات با تغییرهمراه خواهد شد. طبق سناریوهای احتمالی، برای پیشگیری از فشار اقتصادی به مردم، نرخ بنزین سهمیه‌ای با کمترین افزایش، بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان خواهد بود. نرخ بنزین‌ آزاد نیز براساس سناریوی محافظه‌کارانه می‌تواند حدود ۲۳۰۰ تومان به‌ازای هر لیتر باشد. قیمت مزبور براساس این انتظار مطرح می‌شود که طبق برخی اظهارات، قیمت بنزین پنج برابر قیمت CNG تعیین خواهد شد. این در حالی است که قیمت‌های کارشناسی براساس قیمت فوب خلیج فارس حدود هفت هزار تومان را منطقی نشان می‌دهد که برای پیشگیری از قاچاق و کنترل کارشناسی میزان مصرف می تواند اثرگذار باشد.

 بر اساس گزارش‌ها  CNG از ابتدای خرداد با رشد ۴۰ تومانی قیمت از ۴۱۵ تومان به ۴۵۴ تومان افزایش خواهد داشت. که براین اساس کارشناسان معتقدند قیمت جدید این سوخت معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد. طبق این سناریو، احتمالا هر لیتر بنزین آزاد ممکن است با رشدی ۱۲۷ درصدی همراه شده و به حدود ۲۳۰۰ تومان برسد. این قیمت ممکن است برای بنزین آزاد سوپر، بیش از این سطح باشد.

در سال های اخیر صاحب نظران تاکید داشته اند که رسیدن به نرخ فوب خلیج فارس بهترین سناریو برای تعیین نرخ بنزین آزاد باشد زیرا با این کار ضمن پیشگیری از قاچاق این کالا، تعیین نرخ سوخت براساس قیمت های جهانی انجام می شود که در دنباله آن می توان به حذف کامل یارانه سوخت نیز امیدواربود.  در حال حاضر هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس لیتری ۵۵ سنت قیمت دارد که با در نظر گرفتن نرخ  آزاد، هر لیتر دلاربنزین درایران می‌تواند بیش از هفت هزار تومان در لیتر قیمت داشته باشد.

براین اساس از آنجا که در شرایط تحریم امکان واردات بنزین مانند گذشته وجود ندارد، اصلاح قیمت سوخت مورد تاکید بسیاری از کارشناسان است. زیرا در حال حاضر دولت روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان سهمیه سوخت پرداخت می‌کند تا قیمت روی هزار تومان ثابت بماند اما تداوم روند پرداخت این سهمیه، رشد مصرف، افزایش قاچاق سوخت، افزایش آلودگی هوا و شکست  در خودکفایی تولید بنزین را به دنبال خواهد داشت که با توجه به تشدید این معضلات در شرایط تحریم، دولت از میان سناریوهای مطرح شده با جدیت خواستار سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن است.

کد خبر 27840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =