قرنطینه بازار ارز از شوک نفتی توسط بازارساز

با ترفند بانک مرکزی برای کنترل بازار میزان افزایش نرخ ارز در بازار به نسبت بزرگی خبر بسیار اندک بود. مقاومت بازار در مقابل کاهش نرخ ناشی از فشاری است که در دوبی به نرخ ها وارد شده است اما با توجه به افزایش تراستی های بانک مرکزی برای مداخله مستمر در دوبی بعد از اجرای طرح تعویض درهم در امارات با دلار در تهران، شانس ادامه این تنش پایین ارزیابی می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز، بررسی رفتار بازارسازو بازار آزاد بعد از تحریم همه جانبه نفتی از سوی آمریکا نشان می دهد که پس از کلوزبازار رسمی طی دو روز آخر هفته گذشته و بعد از عدم واکنش بازار ارز به شوک نفتی در آخرین روز هفته با حمله سفته بازان، قیمت دلار در بازار آزاد به کانال های بالاتر وارد شد.

براین اساس روز گذشته صرافی های بانکی نرخ خود را با 300 تومان افزایش، با رقم 14 هزار و 200 تومان باز کردند تا فاصله آربیتراژی خود با بازار آزاد را حفظ کند. ولی پس از اینکه جهت انتظارها با اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی از هرات افغانستان تغییر کرد، دومین سیگنال افزایشی بیرونی نیز از دبی رسید؛ تا حرکت بازار ارز به سوی افزایش قیمت را توجیه پذیر سازد.

فعالان بازار می گویند که بازار حواله درهم به دلیل برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای شماری از صرافان ایرانی در دبی با افزایش قیمت مواجه شده که با در نظر گرفتن این نکته که نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی دارند، براین اصل به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری شده است.

در این زمینه نوسان گیران روزشنبه قصد داشتند پیش از مصاحبه وزیرامورخارجه ایران با فاکس نیوز قیمت ها را بالا ببرند و متعاقب آن در صورت واکنش مثبت ترامپ در موقعیت فروش قرار بگیرند اما سکوت ترامپ موجب شد بازار سردرگم بماند.

پیش از این هر زمان که نوسان‌گیران احساس می کردند بازارساز به یک سطح خاص قیمتی واکنش نشان می دهد و سعی دارد که قیمت ها را در زیر آن سطح نگه دارد، تلاش های نوسانی شان را بیشتر می کردند تا اقدام بازارساز به حاشیه رود اما بازارساز معمولا از طریق بازی با قیمت ها، بازار آزاد را مدیریت می کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین پست اینستاگرامی خود تاکید کرده است که توهم ملتهب شدن و برهم خوردن بازار ارز که مدام از آن صحبت می‌شود را با مدیریت رفع کرده‌ایم. صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت از طریق صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه‌های پنهان به فوریت جبران شود.

رئیس کل بانک مرکزی در این پست با تاکید بر این نکته که صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود، تصریح کرد که بانک مرکزی سیاست‌های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد کشور‌ تدوین خواهد کرد. براین اساس از آنجا که امسال سالی سرنوشت‌ساز است باید سیاست‌های اقتصادی و نحوه اداره کشور بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و اجرا شود و همه باید دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.

در همین زمینه مجید شاکری اقتصاددان و کارشناس مسایل ارزی در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه تحریم نفتی آمریکا و عدم تمدید معافیت های نفتی با هدف شوک به بازار ارز ایران بود، اظهارداشت: با ترفند بانک مرکزی برای کنترل بازار میزان افزایش نرخ ارز در بازار به نسبت بزرگی خبر بسیار اندک بود.

این کارشناس مسایل ارزی با تایید عملکرد بازارساز عنوان کرد: بانک مرکزی بدون آن که نیازی به تزریق ارز در تهران داشته باشد توانست شوک منفی آخرین اقدام آمریکایی ها در بحث تحریم را خنثی سازد. این امر در حالی بود که بدترین خبر فاندامنتال که از عدم تایید معافیت های نفتی با هدف صفر شدن فروش نفت ایران سرچشمه می گرفت نتوانست اثرقابل توجهی را در بازار ارز ایران داشته باشد.

به گفته شاکری مدیریت قاطع بانک مرکزی در بازار نقد و تدابیر صورت گرفته از ابتدای سال موجب شد که بازارساز در حوزه ارز با تدبیر لازم وارد شود و به واسطه آن تحرکات سفته بازان در بازارهای داخلی و دبی را بی اثر کند.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه یکی با توجه به افزایش تراستی های بانک مرکزی در دوبی شانس ادامه این تنش ها حداقل ارزیابی می شود، یادآورشد: تحرک دلالان برای برهم زدن بازار ارز بی نتیجه است زیرا بازار ارز برخی تکانه های قیمتی را مشاهده کرده نوساناتی که تا مرز 14 هزار و 300تومان در صرافی ها دیده شد اما به دلیل آربیتراژی که به صورت موقتی و ناشی از فعالیت دلالان در بازار آزاد این افزایش ها مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی‌های متنوعی در مورد دلایل افزایش نرخ ارز وجود دارد، تصریح داشت: مقاومت بازار در مقابل کاهش نرخ ناشی از فشار امنیتی مجدد در دبی بر روی نرخ فردایی است . اما در تشریح رفتار بازار در روز گذشته باید گفت که مقاومت بازار در مقابل کاهش نرخ ناشی از فشاری است که در دوبی به نرخ ها وارد شده است اما با توجه به افزایش تراستی های بانک مرکزی برای مداخله مستمر در دوبی بعد از اجرای طرح تعویض درهم در امارات با دلار در تهران، شانس ادامه این تنش پایین ارزیابی می‌شود.

کد خبر 27875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =