ابهام مالی ۲۰ هزار میلیاردی از محل "پیش فروش" دو خودروساز

خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش را تاکنون تحویل نداده‌اند، این شرکت‌ها اذعان کردند، دست کم یک سال فرصت برای تحویل این خودرو‌ها نیاز است؛ یعنی تا سال آینده نیز نمی‌توانند خودرو‌های پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند

به گزارش اگزیم نیوز، بازار خودرو همچنان در التهاب و نوسان قیمت ها پیش می رود و این در حالی است که خودروسازان سال گذشته پس از این که بارها قیمت تولیدات خود را افزایش دادند نزدیک به یک میلیون دستگاه نیز پیش فروش کرده اند که در حال حاضر بخش عظیمی از این تعهدات اجرایی نشده و مشتریان زیادی در انتظار دریافت محصولات ثبت نامی خود هستند. بدقولی های مکرر دوخودروساز در اجرای تعهدات خود و حتی در مواردی جایگزینی دیگر محصولات به جای خودروهای ثبت نامی و الزام خریداران به دریافت محصولات جایگزین موجب شد که به دفعات تجمعاتی از سوی ثبت نام کنندگان در اعتراض به شرایط واگذاری پیش فروش ها شکل بگیرد.

اما خودروسازان با هدف تامین نقدینگی خود همچنان اقدام به پیش فروش خودرو می کنند و این در حالی است که اکثر کارشناسان هشدار می دهند که ادامه این روند می تواند در آینده دولت را با معضلی مانند موسسات مالی اعتباری در قالب تعهدات خودروسازان نسبت به مشتریان روبرو سازد.

خودروسازان تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از پیش فروش خودرو‌ها درآمد به دست آورده اند و از سوی دیگر، هر یک حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از دولت گرفته اند. در جایی که موضوع ارتقای کیفیت و افزایش قیمت خودرو مطرح نیست، بلکه موضوع تحویل خودرو تنها در میان است باز هم خودروسازی‌ها حاضر نیستند درموعد مقرر به تعهدات خود پاسخگو باشند.

براین اصل و در واکنش به انتقادات کارشناسان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در گفتگو با مهر با تاکید بر ضرورت انجام به موقع تعهدات از سوی دو خودروساز در حوزه پیش فروش‌های خودرو مربوط به سال ٩٧،اعلام کرده است که بر اساس دستوری که به دو خودروساز بزرگ کشور داده شده، باید نسبت به ایفای به موقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ٩٧ حداکثر تا مهرماه سال جاری ایفا شود.

وی با اشاره به طرح سختگیرانه این وزارتخانه برای خودروسازان به منظور افزایش تولید یادآورشده است که اگر تولید افزایش نیابد، اجازه پیش فروش نمی دهیم.

فرشاد مقیمی بابیان اینکه این برنامه به طور قطع در سال ٩٨ اجرایی خواهد شد و جای نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان وجود ندارد، عنوان کرده است که تعهدات جدید خودروسازان مبنی بر پیش فروش‌های صورت گرفته در سال ٩٨ نیز به طور قطع به موقع انجام می‌شود که بر این اساس، هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ٥٥٠ هزار دستگاه خودرو را در سال جاری تولید کنند که در مجموع یک میلیون و ١٠٠ هزار دستگاه خودرو در سال جاری تولید و روانه بازار خواهد شد.

فعالان بازار خودرو می گویند خودروسازان بزرگ کشور با انبوهی از تعهدات معوق مواجهند اما همچنان از هفته گذشته اعطای مجوزهای جدید پیش‌فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به‌نظر می‌رسد این روند طی روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند و این در حالی است که هنوز سرنوشت واگذاری خودروهای ثبت نامی پیش فروش سال 97 مشخص نیست. زیرا براساس تجربیات قبلی به‌خصوص در سال گذشته، مشخص نیست که آیا خودروسازان توان عمل به تعهدات جدید را خواهند داشت؟

کارشناسان چشم انداز تولید خودرو را با توجه به تحریم هایی که علیه خودروسازان در جریان است، مثبت ارزیابی نمی کنند. براین اصل از آنجا که صنعت قطعه سازی نیز درگیرکمبود نقدینگی است و امکان واردات قطعات نیز با موانع بسیار همراه است باید دید امکان عمل به تعهدات در زمان اعلام شده توسط دو خودروساز تا چه اندازه به واقعیت نزدیک خواهد شد.

در این زمینه بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت و گو با اگزیم نیوز در این زمینه اظهار داشت: مقامات قضایی باید نسبت به مسوولانی که مجوز پیش فروش وخودروسازانی که بدون توجه به احتمال اعمال تحریم در این صنعت اقدام به پیش فروش کردند برخورد لازم را اتخاذ کنند.

وی با تاکید براینکه کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازان خلاف قانون است، یادآور شد: با توجه به طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس پیگیر وضعیت پیش فروش خودروسازان و الزام آنها به اجرای تعهدات در زمان مقرر  هستیم زیرا طبق قانون خودروساز زمانی می تواند پیش فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد و یا اینکه برای واردات قطعات خودرو ال سی باز کرده باشد. در حال حاضر خودروسازان می گویند به واسطه تحریم ها نمی توانند به تعهدات قبلی پایبند باشند ولی در عمل اقدام به پیش فروش خودرو می کنند. براین اصل یا باید قبول کنند که قانون را نقض کرده اند و یا توضیح دهند که چرا پبه تعهدات یش فروش قبلی خود عمل نمی کنند و خودروهای ثبت نامی را تحویل نمی دهند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس، شرایط نابسامان بازار خودرو و بی اعتنایی خودروسازان به تذکرات مجلس موجب شده است که از اواخر سال گذشته به دفعات شاهد پیش فروش گسترده خودروهای تولیدی برای سال 98 و 99 باشیم که با توجه به موانع پیش روی تولید سرنوشت اجرای این تعهدات از سوی خودروسازان در ابهام است.

پارسایی با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش را تاکنون تحویل نداده‌اند، تصریح داشت: این شرکت‌ها اذعان کردند، دست کم یک سال فرصت برای تحویل این خودرو‌ها نیاز است؛ یعنی تا سال آینده نیز نمی‌توانند خودرو‌های پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند. خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند، اما مشخص نیست این مبلغ در چه محلی هزینه شده است.

کد خبر 27883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =