پیروزی در جنگ اقتصادی با ابزار تکنولوژی نانو

مودودی با اشاره به اینکه نباید جنگ اقتصادی را محدود به تحریم‌ها بدانیم اظهار داشت: برای ایستادگی و مقاومت در این جنگ اقتصادی، نیازمند وفاق ملی و صیانت از هویت ایرانی هستیم

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه نباید جنگ اقتصادی را محدود به تحریم‌ها بدانیم اظهار داشت: برای ایستادگی و مقاومت در این جنگ اقتصادی، نیازمند وفاق ملی و صیانت از هویت ایرانی هستیم. 

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی، گفت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم آینده اقتصاد و صادرات کشور در اینجاست؛ جایی که ایده ها به محصول تبدیل شده و گام های جدیدی در مسیر صادرات برداشته می شود.

وی افزود: ایران در شرایط جنگ اقتصادی است اما از به کار بردن این عنوان پرهیز می‌کنیم در حالی که همه به این مسئله واقفند که در شرایط جنگ با قدرت های نابرابری قرار داریم اما برای این جنگ هنوز به امادگی لازم نرسیدیم .

مودودی با تأکید بر اینکه نباید جنگ اقتصادی را محدود به تحریم ها بدانیم و باید از ادبیات متفاوتی برای آن استفاده کنیم، ادامه داد: ما در برابر کشورهایی قرار داریم که تلاش می کنند تا احساس درد و یاس و نا امیدی را به ما القا کنند و اگر تاریخ کشور را در چهل سال گذشته مرور کنیم متوجه خواهیم شد که این اتفاق جدیدی نیست و ایران همواره در طول تاریخ در گیر مشکلات این چنینی بوده است اما مسئله مهم در اینجاست با وجود تجربه چهل ساله، هیچگاه برای رسیدن به آمادگی تلاش نکرده ایم .

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اهمیت آموزش مدیران به منظور آمادگی روبرویی با شرایط خاص، گفت: دانشگاه‌های ما مدیریت جنگ اقتصادی را آموزش نداده اند و استراتژی خاصی برای چنین شرایطی پیش بینی نکرده ایم. چهار دهه تهدید شده ایم اما آماده مواجهه با ان نیستیم و متخصصان و افراد حرفه ای برای شکل گیری ساختار مقابله با دشمنان تربیت نشده است .

مودودی با تأکید بر ارائۀ راهکارهای مورد نیاز در شرایط کنونی و حل مسئله توقف تولید و بازگرداندن آنها به چرخه اقتصادی، واکاوی تمامی موانع، فرصت ها و تهدید ها با نگاه واقع بینانه را ضروری توصیف کرد و افزود: غرور و برند ملی ما دچار آسیب شده و باید برای غلبه بر حس نا امیدی و شکست برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید پاسخگوی نسل‌های آینده در قبال تصمیمات امروزمان باشیم، تصریح کرد: حفظ و احیای هویت تاریخی کشور، وظیفه سنگینی بر دوش ما است، چرا که توجه نکردن به این مقوله، منجر به از میان رفتن این هویت و نفوذ نا امیدی در بین نیروی جوان خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه تصویری که  دنیا از ایران دارد متفاوت از واقعیت‌های کشور است، بیان داشت: متاسفانه نام ایران در رسانه‌های خارجی، همواره کنار کلماتی چون موشک، تروریسم، بمب اتم و حقوق بشر ذکر می‌شود که باعث موضع‌گیری دیگر کشورها در مقابل ما شده است، اما  وقتی متوجه می‌شوند که در نانو تکنولوژی رتبه چهارم دنیا را داریم و به عنوان صنعتی‌ترین کشور نفتی منطقه مطرح هستیم، در تولید علم و دانش به خود کفایی رسیده‌ایم و سهم صادرات غیر نفتی ما اگر  از صادرات نفتی بیشتر نباشد کمتر نیست، شگفت زده می‌شوند.

مودودی فعالیت رسانه های خارجی را در دامن زدن به انگاره های منفی در مورد ایران مهم ارزیابی کرد و گفت: انتخاب یک برند به نام صلح جهانی نشان از حس مسئولیت پذیری است و ما هر کدام باید انتقال دهندۀ این احساس به جهان باشیم. در شبکه‌های مجازی متاسفانه تنها بخش منفی موضاعات انعکاس داده می شود و این دقیقا بخشی از برنامه و استراتژی‌های آمریکا و مخالفین منطقه ای ما است که سرمایه گذاری سنگینی هم در این راستا انجام شده است. لذا ضروری است که فعالان فضای مجازی در اصلاح نگاه جامعه بین‌الملل نسبت به ایران مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در اوایل امسال میزبان گروهی از مدیران ارشد یک شرکت خارجی در حوزه ITC بودیم که از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل است و بر اساس یک قرارداد به مبلغ 8 میلیون یورو در حال بررسی و تدوین یک استراتژی پلن برای صادرات غیر نفتی ماست و به مدت پنج سال می توانیم از این فرصت ایجاد شده برای آموختن استفاده کنیم. اما نکته جالب توجه این است که آنها معتقدند  ایران شبیه هیچ‌یک از کشورهایی که برای آن طراحی استراتژی صورت گرفته نیست .

سرپرست سازمان توسعه تشریح کرد: آنها بر اساس یک الگوی مشترک برای تمامی کشورهای توسعه یافته برنامه‌هایی طراحی و پیاده سازی می‌کنند اما زمانی که با ایرانی‌ها مواجه شدند اعلام کردند که کار با ایرانی‌ها بسیار سخت و متفاوت از دیگر کشورها است. آنها معتقدند ایرانی‌ها بسیار هوشمندانه می‌پرسند و نگاهی متفاوت دارند و تسلط آنها به حوزه‌های مختلف موجب خواهد شد تا کار سختی پیش رو داشته باشیم، لذا باید برای این موضوع برنامه‌ریزی جدیدی صورت گیرد.

مودودی افزود: اگر همگرایی ها بیشتر شده و میثاق ملی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی چه به لحاظ منابع و چه به لحاظ دانش و بینش شکل بگیرد، همان پدیده‌ای خواهیم بود که به یکباره در جامعه جهانی ظهور خواهد کرد و شاید آمریکا و دیگر کشورهای مخالف ایران با علم به این ظرفیت ها و توان داخلی که چون فنر جمع شده آمادۀ آزاد‌سازی است، در صدد تضعیف ما هستند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پایان گفت: همانگونه که آمریکا موافق پیوستن ما به WTO نیست از داخل نیز نگرانی هایی مبنی بر نابود شدن صنایع وجود دارد. اما جنس مخالفت آمریکا با این موضوع با داخل متفاوت است. چرا که اگر این اتفاق بیوفتد ایران بستر سرمایه گذاری مناسبی خواهد بود و آمریکا از تکرار تجربه چین در مورد ایران هراس دارد .لذا امیدواریم که در کنار چنین نشست‌هایی بتوانیم با تعیین استراتژی‌های موثر و کارآمد به جایگاه شایسته‌ای خود در جامعۀ بین‌الملل دست پیدا کنیم.     

تنوع سبد صادراتی با فناوری نانو

در این بین سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با دبیر ستاد نانو بر اهمیت بهره‌گیری از فناوری در تنوع سبد صادراتی تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در نشستی با سعید سرکار، دبیر ستاد نانو اظهار داشت: بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید محصولات ایرانی با تنوع بخشی به سبد صادراتی به عنوان برندینگ و مزیت محصولات صادراتی تلقی می‌شود.

وی ضمن لزوم تمرکز صادرات کالاهای فناوری نانو به 15 کشور همسایه افزود: ضرورت دارد تا با شناسایی ظرفیت‌های اولویت‌دار در این زمینه، بحث استفاده از فناوری نانو در قالب یک پروژۀ ملی مطرح شود.

مودودی همچنین از تصمیم سازمان توسعه تجارت ایران از افزودن شرکت‌های فناوری نانو به فرآیند انتخاب صادرکنندۀ نمونه خبر داد و گفت: حضور شرکت‌های فناوری نانو در جلسات تخصصی صنایع و معرفی حوزۀ HIGH-TECH  و نانو به عنوان بزرگترین استراتژی توسعۀ صادرات به منظور افزایش رقابت‌پذیری، باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

سعید سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو،  با اذعان به اهمیت کیفیت و استاندارد محصولات ایرانی، رفتار حرفه‌ای و خدمات پس از فروش مناسب شرکت‌های صادرکننده حوزه نانو را باعث حفظ آبروی برند ایران توصیف کرد و گفت: حضور در نمایشگاه‌های تخصصی، اختصاص مشوق‌های صادراتی، و توسعۀ استفاده از این فناوری از راهکارهای مؤثر در همگام‌سازی تولیدات ایرانی با پیشرفت‌های جهانی خواهد بود.

کد خبر 27893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =