تورم انتظاری و عدم توازن عرضه و تقاضا، عامل صعود قیمت ها

به گفته کارشناسان تغییر جهت بازار خودرو از حالت مصرفی به سرمایه‌ای، ریشه در مسائل مختلفی از جمله تورم انتظاری و وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها دارد. کاهش عرضه خودرو و عدم توازن بین عرضه و تقاضا نیز موجب ایجاد حباب کاذب قیمتی و افزایش مکرر محصولات پرفروش در بازار شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، بازار خودرو کشور این روزها با صعود نامتعارف قیمت ها، چند نرخی شده است. برخی علت این نوسانات قیمتی را کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار می‌دانند که این امر موجب شده که میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته و با ایجاد حباب کاذب قیمتی افزایش قیمت چندباره را برای بسیاری از  محصولات پرفروش در بازار می‌شود.

فاز افزایش قیمت خودرو در سال جدید در حالی شکل گرفته است که خرید و فروش در این بازار راکد است و تنها دلالان سعی دارند با ایجاد جو روانی نقدینیگی سرگردان را به سمت این بازار هدایت کنند. در حال حاضر خودرو  حکم کالایی سرمایه‌ای را پیدا کرده که ورود دلالان به این بازار با هدف درآمدزایی بالا است. اما از سوی دیگر دولت همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری آن‌هم با وجود مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار، اصرار دارد.

رشد 200 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در طول 10 روز

تداوم موانع ترخیص خودروهای دپوشده خارجی  از یک سو و تردید در پذیرش واردات خودروهای لوکس در سال جاری، موجب شده که در روزهای اخیر به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی 10 تا 20 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که خرید اندکی در این بازار اتفاق می افتد ولی قیمت ها روند روبه رشد خود را ادامه می دهند.

رشد 6 تا 14 میلیونی قیمت خودروهای داخلی

وزیر صنعت در حالی در اسفند ماه سال گذشته وعده کاهش قیمت خودرو را داد که روند عرضه و قیمت‌گذاری خودرو مانع تحقق این وعده شد؛ بطوری که شاهد افزایش ۶ تا ۱۴ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار هستیم.

رضا رحمانی، وزیر صنعت ابتدای اسفند پارسال با بیان اینکه برخی نوسانات مقطعی است، گفته بود: مردم نباید تحت تاثیر فضای روانی قرار گیرند، چرا که به هر میزان مصرف کننده ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تامین است به خصوص در ماه‌های آینده که شاید تولید بیش از رقم کنونی افزایش یابد و با این افزایش تولید قیمت ها متعادل تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات خودرو در اسفندماه نسبت به ۳ ماه قبل از آن بیش از دو برابر شد، گفته بود: این افزایش تولید ۲ اثر دارد، نخست اینکه توان خودروسازان را برای انجام تعهدات قبلی افزایش می‌دهد و افرادی که خودرو پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودروهای خود را سریع تر دریافت کنند و دوم اینکه عرضه خودرو، قیمت را متعادل تر می‌کند.

اما با ورود به سال جدید بازار خودرو عملا چند نرخی شده و فروشندگان با توجه به گسترش دامنه تحریم های نفتی  و ایجاد جوروانی اقتصادی ناشی از آن، قیمت خاص خود را پیشنهاد می‌دهد.

به گفته کارشناسان اینکه چرا بازار خودرو چنین شرایطی را پیدا کرده و از حالت مصرفی به سرمایه‌ای تغییر جهت پیدا کرده است، ریشه در مسائل مختلفی از جمله تورم انتظاری ایرانی‌ها و وجود فاصله زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها دارد. در این بین، تورم انتظاری بالای مشتریان سبب شده بسیاری از آنها قیمت‌هایی نامتعارف و اغراق‌آمیز را ارایه کنند.

افزایش 10 درصدی فروش فوری خودروسازان

در جلسه کمیته خودرو وزارت صمت مصوب شد که سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد افزایش یابد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که ادامه روند صعودی قیمت خودرو در کارخانه و بازار و همچنین تدوام مشکل ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در سایت‌ شرکت‌های خودروساز باعث شد وزارت صنعت از خودروسازان بخواهد تا فروش فوری محصولاتشان را ۱۰ درصد افزایش دهند. پیش از این مصوب شده بود که ۲۰ درصد تولیدات ایران خودرو و سایپا در فروش فوری عرضه شود که حالا این سهم به ۳۰ درصد رسیده است.

بر این اساس، در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت بر این نکته تاکید شد که هرگونه افزایش قیمت خودروهای تولیدی، هیچ دلیل اقتصادی ندارد زیرا تولید و تحویل خودروها بر اساس برنامه ادامه دارد و مردم نباید به جوسازی دلالان در فضای مجازی توجه نکنند.

پاسخ رییس سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت خودرو

رئیس سازمان حمایت با تأکید بر "هیچ تغییری در قیمت خودرو در بخش تحویل خودرو به مصرف‌کننده نداشته‌ایم" افزود: تدابیر افزایش فروش فوری‌ها و افزایش تحویل تعهدات عقب‌افتاده با افزایش تولید قیمت خودرو را تعدیل خواهد کرد.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد: توان مقابله با افزایش قیمت‌ها را داریم اما ابزارها در برخی موارد فرابخشی است که باید دستگاه‌ها کنار هم باشند و تأمین کالا به‌موقع و به‌اندازه لازم باشد چراکه بخشی از گرانی متوجه بخش تأمین کالاست. تدابیر افزایش فروش فوری‌ها و افزایش تحویل تعهدات عقب‌افتاده با افزایش تولید  قیمت خودرو را تعدیل خواهد کرد.

وی تاکید داشت: با تدابیری که برای افزایش تحویل فوری و تعهدات انجام می‌شود مشکلات برطرف خواهد شد. راهکار مقابله با افزایش  قیمت خودرو، افزایش عرضه و تحویل به‌موقع است. هر مصرف‌کننده‌ای که آنلاین به خودروهای پرتیراژ نیاز داشته باشد خودروی خود را به‌موقع تحویل خواهد گرفت.

درخواست سخنگوی تعزیرات از مردم؛ فعلاً خودرو نخرید

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد در فضایی که تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند از مردم تقاضا می‌شود خرید خودرو را عقب بیندازند تا شرایط خرید و فروش به روال عادی برگردد.

یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه مجلس در سال 92 با تصویب قانون نظام صنفی، مداخله دولت در بازار را کاهش داد و خودتنظیمی را به بازار و بخش خصوصی واگذار کرد، عنوان داشت:  در فضایی که تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند از مردم تقاضا می‌شود خرید خودرو را عقب بیندازند تا شرایط خرید و فروش به روال عادی برگردد.

رییس اتحادیه خودرو: وزارت صنعت اجازه ورود خودروهای کارکرده را صادرکند

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران می گوید: افرادی که خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد. حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی تعادلی را هفته ها به تاخیر می اندازد.

سعید موتمنی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند وزارت صنعت باید دستکم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند، گفت: افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.

 

کد خبر 27904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =