برنامه های تجاری برای عبور از تحریم

مودودی با اشاره به غفلت‌های تاریخی در بخش اقتصادی کشور در مورد تحریم گفت: در طول سال‌های متمادی گذشته که تحریم بوده‌ایم می‌توانستیم با مستندسازی، آسیب‌شناسی و تدوین دستورالعمل از روی دادن اشتباهات مکرر پیش‌گیری کنیم

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به غفلت‌های تاریخی در بخش اقتصادی کشور در مورد تحریم گفت: در طول سال‌های متمادی گذشته که تحریم بوده‌ایم می‌توانستیم با مستندسازی، آسیب‌شناسی و تدوین دستورالعمل از روی دادن اشتباهات مکرر پیش‌گیری کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در نخستین کارگروه توسعۀ صادرات غیر نفتی استان قزوین در سال 98 با حضور استاندار، مسئولین استان، نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی با اشاره به اینکه علیرغم تمام این رخدادهای تاریخی ما هیچ دانشگاه، موسسه و یا رشته تحصیلی در خصوص جنگ اقتصادی نداریم، تأکید کرد که در این شرایط باید به سراغ تجربیات ارزشمند بخش خصوصی رفت و از تجربیات آنان بهره گرفت. 

وی در ادامه اظهار داشت: همه می‌دانیم که هدف از تحریم ایجاد درد، ناامیدی، فاصله طبقاتی ناشی از فساد و بی اعتمادی جامعه نسبت به اصلاح امور است، بنابراین، باید با یاری یکدیگر این درد را کاهش دهیم و از کمند این بحران بگذریم.

 مودودی تاکید کرد: انسجام دولت و بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری باید حفظ شود و باید این شرایط را فرصتی طلایی برای بازنگری در ساختار تصمیم‌گیری و مدیریت کلان و اصلاح بنیادی نظام فکری دولت و بخش خصوصی دانست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در ازای هر 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد می‌توان 1 میلیارد دلار صادرات را به سبد تجاری کشور افزود، اظهار داشت: در طول 40 سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد دلار از محل صادرات نفت، گاز، پتروشیمی، کالا و خدمات مختلف درآمد ارزی داشته‌ایم. اگر فقط 10 درصد این مقدار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صادراتی می‌شد، ما امروز شاهد صادرات 200 میلیارد دلار صادرات در کشور می‌بودیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: از 15 سال گذشته که کشور صادرکننده تلقی شدیم بیش از هزار درصد رشد صادراتی داشتیم و از 5 میلیارد دلار به حدود 50 میلیارد دلار رسیدیم و این نشان می‌دهد که هنوز کشوری جوان در این زمینه به شمار می‌آییم و باید بر سرعت تحولات‌مان بیفزائیم.

مودودی در ادامه گفت: تعداد اقلام صادراتی ما کمتر از ۳۵۰  قلم کالاست که بالای 50میلیون دلار صادرات داریم و همین تعداد شرکت‌های صادراتی ما نیز که بیش از 50 میلیون دلار صادرات دارند فعالند. یعنی ما فقط لشکری کوچک اما حرفه‌ای داریم که باید نقش آنها در جنگ اقتصادی پررنگ‌تر شود.

مودودی اظهار داشت: ما در سال  10 هزار صادرکننده شناسنامه‌دار داشتیم اما بر اثر سیاست‌های ارزی سال گذشته،  6 هزار و 447  شرکت و شخص حقیقی جدیدالورود داشتیم که فعل صادرات را انجام داده‌اند و هیچ پیشینۀ صادراتی نداشته‌اند و این با توجه به پدیدۀ کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای صورت گرفته که نشان می‌دهد بازگشت ارز با مشکل مواجه است. نکته مهم ابنکه از این تعداد تنها 445 شرکت و شخص حقیقی حدود 4.7 میلیارد دلار  صادرات کرده‌اند. هرچند نکتۀ مثبت این است که بدون این تعداد، 5.4 میلیارد از سبد صادراتی کشور در اثر خروج فعالان اصلی از چرخه صادرات حذف می‌شد و می‌توان گفت که این اتفاق گویای آن است که صادرکنندگان اصلی ما ارز خود را به گونه‌ای وارد چرخۀ اقتصادی کشور کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی نیز تنها اجرا کنندۀ سیاست‌های اتخاذ شده است، گفت: بانک مرکزی دچار این تناقض است که از یکسو باید منابع ارزی را به گونه‌ای مدیریت کند که بازار دچار تورم شدید و افسار گسیخته نشود و در عین تجارت را نیز تسهیل کند، وظیفه و ماموریت بانک مرکزی را در این شرایط بسیار دشوار برشمرد و از تلاش آنان قدردانی کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامۀ سخنان خود با اشاره به تشکیل شورای راهبردی توسعۀ صادرات غیرنفتی گفت: اعضای این شورا همه از بخش خصوصی و از بزرگان و صاحبنظران تجارت و صادرات کشور هستند و نقطه‌نظرات و تحلیل‌های مطرح شده در این نشست‌های کارشناسی منعکس می‌گردد.

مودودی افزود: با این وجود، در یک طرف، آمریکا ستادی زیر نظر وزارت خزانه‌داری خود تشکیل داده و مشغول رصد کردن کشور ما است و اضافه بر آن در منطقه نیز پایگاه‌هایی در برخی کشورهای همسایه ایجاد کرده است که نقطه به نقطه بر فعالیت‌های ایران متمرکز شده‌اند، سوال این است که ستاد جنگ ما کجاست؟ رئیس ستاد جنگ اقتصادی ما و حدود اختیارات، امکانات و ابزارش چیست و چگونه تعریف شده و محدوده اختیاراتش چه میزان است؟

وی با اشاره به لزوم وحدت فرماندهی در تجارت خارجی کشور گفت: ستاد تنظیم بازار با توجه به نیازهای بازار داخل نمی‌خواهد با بحران قیمت در بازار به وجود آید  و لذا اولویت با بازار داخل ایت و نه صادرات و در عین حال درآمد ارری به ویژه در غیبت نفت با صادرات غیرنفتی است و همین عدم یکپارچگی گاه موجبات نارضایتی فعالان اقتصادی را موجب می‌شود. از سوی دیگر دفاتر تخصصی نیز در خصوص واردات بر اساس اولویت نیاز صنایع تصمیم می‌گیرند و نقش سازمان تخصصی توسعه تجارت کم‌رنگ‌تر از همیشه شده است. و متاسفانه، همین تکثر و تعدد مراکز تصمیم‌گیری موجب صدور  بخشنامه‌های متفاوت شده است.

مودودی با تأکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت هیچ نقشی در اعمال محدودیت‌های صادرات ندارد افزود: بیش از یک سال است که مکاتبه کرده‌ایم که به جای ممنوعیت صادرات، از عوارض صادرات استفاده کنیم تا بازارهای خارجی را از دست ندهیم ولی مجوز لازم از سوی شورای اقتصاد صادر نشده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیاز امروز کشور را همگرایی میان بخش‌های مختلف دانست و بیان کرد: در شرایط تحریم اگر امسال صادرات نفت بر اساس پیش‌بینی‌ها کاهش یابد صادرات غیر نفتی آن را جبران خواهد کرد اما ساختار آن باید متناسب با جنگ اقتصادی پیش رو تقویت شود، لذا، مجلس نیز باید در انجام این کار کمک و مشارکت کند.

کد خبر 27916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =