باید نیاز ارزی کشور از صادرات غیر نفتی تامین شود

علی شریعتی مقدم: برای اولین بار در صد سال گذشته، شرایط به شکلی رقم خورده که باید نیاز ارزی کشور از مجرای صادرات غیر نفتی تامین شود

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در مشهد گفت: برای اولین بار در صد سال گذشته، شرایط به شکلی رقم خورده که باید نیاز ارزی کشور از مجرای صادرات غیر نفتی تامین شود.

مهندس علی محمد شریعتی مقدم افزود: همزمان با کاهش درآمدهای نفتی، اهمیت صادرات غیر نفتی روشن می شود و در این میان برنامه ریزی های بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی این حوزه اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت نوین زعفران با  اشاره به اینکه بخش خصوصی از طریق تشکل ها، بارها خواهان افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات بوده، گفت: انتظار می رود با توجه به شرایط موجود، متناسب با نیاز بخش صادرات کشور، موضوع افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات  مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد؛ البته در مقاطعی این افزایش سرمایه انجام شده اما انتظار می رفت به خصوص پس از برجام و منابعی که به کشور برگشت، بین 5 تا 10 درصد به طور خاص به حوزه حمایت از صادرات غیر نفتی تخصیص پیدا کند و از طریق بانک تخصصی توسعه صادرات به مصرف تولید صادرات محور و حمایت از صادرات برسد. 

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر در سطح کلان به دنبال حل مشکلات اقتصاد ایران هستیم، می بایست بیش از 100 میلیارد دلار در حوزه صادرات هزینه کنیم؛ بی تردید توسعه صادرات کشور، ضامن اشتغالزایی، بهره وری و رشد اقتصادی است.

شریعتی مقدم اذعان داشت: فروش کالا در سطح بین المللی در گرو ارتباط حسنه با دنیاست، امیدواریم در حوزه بین المللی شرایط به گونه ای رقم بخورد که بستر توسعه صادرات و تعاملات تجاری ما با دنیا فراهم شود.

این صادرکننده نمونه کشوری گفت: خبر خوب اینکه بانک مرکزی عزم جدی دارد تا واردات و صادرات را از نظر نرخ ارز تنظیم کند؛ هرچند بخشنامه دقیقی در این مورد داده نشده امابه نظر می رسد مسئولان دولتی با واقع بینی بیشتری نسبت به گذشته عمل می کنند.

علی شریعتی مقدم در ادامه افزود: انتظار ما از بانک توسعه صادرات که بعنوان یک بانک تخصصی در حوزه صادرات که از دانش و تخصص لازم  در ارتباطات تجاری برخوردار است، اطلاعات خود را پیرامون کم و کیف نقل و انتقالات ارزی و راهکارهای آن با مسئولان کشوری در میان بگذارد تا بتوان از برایند این اطلاعات بهترین، ارزان ترین و مطمئن ترین راه را برای بخش واقعی صادرات بدست آورد که تمایل دارد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند.

به گفته این فعال صادراتی با سابقه کشور، کالای صادراتی نمی تواند با نرخی کمتر از نرخ واقعی ارز به فروش برسد چرا که اختلاف 15 تا 20 درصدی بین نرخ نیما و ارز آزاد این امکان را از بین می برد و کالای صادراتی یا بصورت قاچاق و یا بواسطه کارت های بازرگانی یک بار مصرف از کشور خارج می شود که نتیجه آن عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است.

شریعتی گفت: انتظار ما بعنوان بخش خصوصی و بدنه واقعی صادرات از بانک توسعه صادرات ایران این است که در بخش قوانین و مقررات صادراتی پیشگام باشد و واقعیت ها را بعنوان یک نهاد مهم و اساسی در حوزه صادرات به مسئولین ارشد کشور انتقال دهند.

وی تشریح کرد:  اگر بخواهیم نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را با توجه به جهش نرخ ارز محاسبه کنیم ، این نیاز حداقل چهار برابر شده است، علاوه بر این گردش پولی واحدهای صنعتی به شدت کاهش پیدا کرده است؛ این محدودیت ها بیانگر این مهم است که نظام بانکی خصوصا بانک های توسعه ای باید در بخش تامین نقدینگی، روند بازپرداخت و همراهی و همدلی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادراتی رویه تازه ای را در پیش بگیرند.

علی شریعتی کاهش صادرات به یک پنجم برخی واحدهای صادراتی را معلول صدور مقررات سختگیرانه به ضرورت شرایط اقتصادی خاص کشور دانست و گفت: حذف برخی مقررات سختگیرانه مانند جریمه عدم ایفای تعهدات صادراتی ضروریست.

عضو اتاق بازرگانی مشهد در مورد سیاست های جدید استاندار خراسان رضوی گفت: آقای رزم حسینی حرکت جدیدی را برای ایجاد رونق اقتصادی آغاز کرده اند که طی آن در مناطق مختلف متناسب با ظرفیت های صادراتی، کالاهای محلی را به سمت صادراتی شدن سوق داده می شوند؛ در این مورد اتاق بازرگانی تفاهم های مختلفی با تشکل ها، سازمان غذا و دارو و دانشگاه بسته شده است.

 وی بیان داشت: سلامت سازمانی، کیفیت خدمات و حمایت مدیران بانک توسعه صادرات ایران رضایت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان را در پی داشته است؛ خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از ظرفیت های صادراتی متنوع، آمادگی دارد بعنوان استان پایلوت، بستر برنامه ریزی های بانک توسعه صادرات برای برنامه های رونق تولید در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در ادامه برگزاری سلسله نشست های معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران توسط مدیریت امور شعب و بازاریابی این بانک، خراسان رضوی هفته پیش میزبان اولین نشست از این سری جلسات در سال جدید بود. کارشناسان بانک توسعه صادرات ایران در نشست یادشده ضمن معرفی خدمات بانک توسعه صادرات پاسخگوی سوالات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان بودند.

 

کد خبر 27940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =