تاخت و تاز دلال ها در خلا شفافیت

به گفته بهروز خدا رحمی اگر قرار باشد که بازاری داشته باشیم که خالی از دلالی، سوداگری و فرصت های خاص برای عده ای محدود باشد، لازم است که در گام اول شفافیت داشته باشیم

 مریم خورشیدی- معضلی نامرئی به نام دلالی ،آهسته و پیوسته اقتصاد را از درون می خراشد؛ واسطه گری پدیده ای ناشناخته و نوین نیست؛ همواره با عدم توازن در نظام عرضه و تقاضا، دلالی نیز بیشتر در تن اقتصاد کشور ریشه دوانده است؛ به طوریکه امروز دولت معترف است که اقتصاد گروگان دلالان  شده است. مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص راهکارهای رها شدن از چنگ دلالی و واسطه گری گفت:  اگر قرار باشد که بازاری داشته باشیم که خالی از دلالی، سوداگری و فرصت های خاص برای عده ای محدود باشد، لازم است که در گام اول شفافیت داشته باشیم؛ شفافیت در نهایت به یک رقابت سالم تبدیل می شود.
وی گفت: پیش از آنکه شبکه های اجتماعی در این ابعاد و شدت مورد اقبال مردم قرار بگیرند و سرعت انتقال اطلاعات را گسترش دهند؛ این حجم از اطلاعات اقتصادی، اینکه فلان کالای خاص در اختیار فلان دلال قرار دارد؛ اختیار مردم با این سرعت قرار نداشت؛ به نظر می رسد نه می توان کاملا به اخبار اتکا کرد و نه می توان آن را نادیده گرفت؛ آنچه مسلم است اینکه ما خلا عنصر شفافیت داریم.

 خدارحمی گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی و تحت فشار های اقتصادی ظالمانه بین المللی، زمان مناسبی برای ایجاد شفافیت نیست به بیان دیگر بهترین زمان برای اصلاح زیرساخت های  اقتصادی کشور، زمانی بود که قیمت نفت بالاتر بود و درآمدهای بالاتری داشتیم و نباید فرصت ها را از دست می دادیم؛ امروز شرایط به گونه ایست که فرصت برای اینکار وجود ندارد.

 مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات بیان داشت: شاید اصلاح در موقعیت فعلی کاری بسیار هزینه بر باشد، به دلیل اینکه در موقعیت هایی ممکن است شفافیت در حوزه بین الملل برای ما دردسر ساز باشد و اتفاقا همین موضوع دستاویزی برای عده ای شده که دلالی را پشت نقاب عدم شفافیت به بهانه محدودیت های ناشی از تحریم ادامه دهند.

 وی در مورد سیاست های قبلی دولت در قبال دلالی گفت: گاها دیده می شد که در برخی حوزه ها دولت تلاش می کرد بازار خاصی مثلا مرغ را با توجه به شرایط موجود کنترل کرده و دست دلال ها را کوتاه کند؛ در این بخش خاص دولت استثنا موفق عمل کرد و توانست به یک قیمت تعادلی دست پیدا کند؛ به نظر می رسد این تجربه موفق می  تواند به سایر حوزه ها تسری پیدا کند ولی آنچه به عنوان مقاومت یا محدودیت از سوی دولت برای مقابله با دلال ها اعمال می شود چندان نتیجه بخش نیست چرا که دلال ها سالها یک بازار را در دست داشته اند به راحتی تن به همکاری نمی دهند.

خدارحمی در ادامه یادآور شد: در حوزه اپلیکیشن ها به دلیل عدم ریشه یابی اساسی  مشکل ناچار به حرکت مداخله گرانه ای شدیم که عملا مسکن کوتاه مدت است؛ ما در تمام اپلیکیشن های خرید و فروش، نیاز به چیزی داریم به نام احراز هویت. اگر افراد پس از احراز هویت، اطلاعات خود را بارگزاری کنند، علاوه بر روشن بودن اطلاعات کاربر، جلو بارگزاری اطلاعات با شناسه کاربری مجهول در تعداد نامحدود گرفته می شود.

دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بیان داشت: به دلیل خلا این زیرساخت، افراد به ساده ترین شکل می توانند شناسه های متعدد برای خود ساخته و به واسطه آن بازارسازی کنند و قیمت ها را به نفع خود و به ضرر جامعه تغییر دهند؛ دستور عدم درج قیمت در اپلیکیشن های یادشده با هدف کوتاه کردن دست دلال ها به جز اثر روانی روی بازار، تاثیر چندانی روی بازار نخواهد داشت.

به گفته خدارحمی، مکانیزم های خوبی برای کنترل بازار و مهار دلالی در اختیار داریم یکی از آنها  احراز هویت افراد هنگام ورود به اپلیکیشن هاست با این رویه علاوه بر شناسایی دقیق کسب و کار آنها، می توان از طریق نهاد مالیاتی نیز بر آنها نظارت داشت.

 

 

 

 

 

کد خبر 27961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =