بازارچه های مرزی، فرصت منحصر به فرد مبادله تجاری بدون انتقال ارز

محمدرضا فخر گفت: بازارچه های مرزی امکان منحصر به فرد مبادلات تجاری بدون انتقال ارز در بازارچه های مرزی را فراهم کرده و از طرفی ملاقات تجار در نشست های تجاری در محل این بازارچه ها بستر تبادل ایده ها و یافتن راهکارهای موثر برای توسعه مبادلات دو کشور را آماده می کند.

محمدرضا فخر در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و مسیر خط راه آهن سراسری جنوب به شمال قرار دارد و وجود بزرگراه هایی آسیایی فرصت طلایی استفاده از سرمایه گذاری بین المللی و توسعه تجارت منطقه ای را ایجاد کرده است.

وی افزود: : وجود چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه و پایانه مرزی ماهیرود و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی در مرز رسمی ماهیرود فرصت درخشانی برای توسعه تجارت منطقه ای برای این استان فراهم آورده است.

به گفته رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی عمده کالاهای صادراتی از بازارچه های مرزی خراسان جنوبی شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد بهداشتی و شیمیایی، محصولات صنعتی، کشاورزی و دامی و نساجی می شود و غالب کالای وارداتی ما از افغانستان را مواد غذایی تشکیل می دهد.

فخر در ادامه مزایای بازارچه های مرزی را برشمرد و گفت: ایجاد اشتغال مستقیم، افزایش ضریب امنیت منطقه ایی، کاهش تجارت سیاه(قاچاق کالا و مواد مخدر) ار مهمترین مزایای بازارچه های مرزی هستند.

وی کاهش تنش های مرزی، افزایش روابط اجتماعی و فرهنگی، توسعه سطح سرمایه گذاری، توسعه صنایع تولیدی و تبدیلی ملی و منطقه ای و ایجاد مشاغل جنبی را از دیگر امتیازات فعالیت بازارچه های مرزی عنوان کرد و گفت:  مبادلات در بازارچه  های مرزی سهل ترین نوع مبادلات در کشور است و تولیدکنندگان می توانند کالاهای خود را با 100 درصد معافیت در عوارض از طریق این بازارچه ها صادرکنند.از سوی دیگر کلیه صادرکنندگان می توانند با استفاده از ناوگان داخلی و با هزینه کمتر از ناوگان حمل و نقل بین المللی کالای خود را به بازارچه های مرزی استان ارسال کنند. در مجموع هزینه تمام شده کالای صادراتی از طریق بازارچه های مرزی نسبت به سایر مبادی صادراتی کمتر است.

رئیس بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: بازارچه های مرزی امکان منحصر به فرد مبادلات تجاری بدون انتقال ارز در بازارچه های مرزی را فراهم کرده  و از طرفی ملاقات تجار در نشست های تجاری در محل بازارچه های مرزی  بستر تبادل ایده ها و یافتن راهکارهای موثر برای توسعه مبادلات دو کشور را آماده می کند.

وی در ادامه به تشریح اهم برنامه های در دست اجرا در بازارچه های مرزی خراسان جنوبی پرداخت و گفت: به منظور بستر سازی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، کارگاه های و دوره های کوتاه مدت آموزشی در حوزه کشاورزیف شامل روش های نوین آبیاری، کشت های گلخانه ای، دامپروری و باغداری، فنی و حرفه ای شامل برق صتعتی و ساختمانی، اتومکانیک، درودگری، کامپیوتر و .. در بازارچه های مرزی برگزار می شود.

به گفته محمدرضا فخر، آموزش ایجاد کسب و کار خانگی و روستایی نیز از دیگر برنامه های در دست اجرا در بازارچه های مرزی است؛ همچنین ایجاد مرکز داده کاوی و تحقیقات بازار به منظور تسهیل و تسریع در امر بازاریابی کالا و محصولات تولیدی دو کشور در برنامه های بازارچه های مرزی استان گنجانده شده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز  عرضه فراورده های نفتی از طریق جایگاه های فروش فراورده های نفتی در بازارچه های مرزی به منظور تامین سوخت مورد نیاز کامیون های افغانی و سکنه روستاهای مرزی، تاسیس درمانگاه های مرزی جهت ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به ساکنان هر دو سوی مرز، احداث فروشگاه و نمایشگاه عرضه و خرده فروشی کالاهای ایرانی به منظور تامین کالا و مایحتاج ضروری ساکنان مناطق مرزی از برنامه های در دست اجرا در بازارچه های مرزی خراسان جنوبی است.

استان خراسان رضوی قریب به یک درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و با استان های فراه و هرات کشور افغانستان هم مرز است.

کد خبر 28102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =