نسخه مقابله با تحریم و توسعه اقتصادی

توصیه های اقتصادی رهبر معظم انقلاب می تواند اقتصاد کشور را در برابر تحریم ها قوی ساخته و از مشکلات موجود در شرایط تحریمی کنونی بکاهد

المانیتور در گزارشی شب گذشته با اشاره به رهنمودهای اقتصادی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد ایران نوشت رهبر ایران تمرکز بر خودکفایی، جایگزینی واردات، پایان دادن به وابستگی به نفت و اولویت بخشیدن به بخش کشاورزی و صنعت را مهمترین اولویت های رونق اقتصاد در ایران می داند و این موضوعات چشم انداز آینده کشور را در حوزه اصلاح اقتصاد به خصوص در شرایط تحریم ها مشخص می کند.

المانیتور در ادامه گزارش خود به بررسی پیش نیازهای لازم برای این اصلاحات پرداخته و می نویسد رهبر انقلاب به درستی معتقد است که وابستگی به نفت باید کاهش یابد و این یکی از راهکارهای اساسی برای دست یافتن به سایر موضوعات مطرح شده است.

در دهه های گذشته البته همواره این موضوع توسط ایشان مطرح شده و تا حدی در بودجه این مساله رعایت شده است با این حال شرایط کنونی که در آن تحریم نفت باعث کاهش فروش آن شده بهترین زمان برای کاهش وابستگی به نفت محسوب می شود.

بر این اساس توسعه صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و جذب سرمایه های داخلی و هدایت منابع نقدینگی به این سمت می تواند زمینه های لازم را برای کاهش وابستگی به نفت و بهبود و ارتقای تولید با ارزش افزوده بالا برای کشور فراهم سازد و این مهم باید توسط بخش خصوصی فرماندهی شده و به پیش برود نه دولت.

مساله دوم که حضرت ایت الله خامنه ای در سخنان خود به کرات به آن پرداخته و دولت را به آن تشویق کرده و المانیتور به بررسی دقیق آن پرداخته لزوم کاهش دخالت دولت و دستگاه های دولتی در حوزه اقتصاد کشور است.

حضور غالب نهادهای دولتی و نیمه دولتی در اقتصاد عامل مهار کننده در توسعه بخش خصوصی واقعی کشوراست؛ این در حالی است که در میان کارآفرینان بخش خصوصی این اعتقاد وجود دارد که به راحتی قادرند از سطوح فعلی فراتر رفته و رشد کنند. اما دولت و بخش دولتی اجازه رشد را به آنها نمی دهد.

به عقیده المانیتور برای تحقق این هدف مقام معظم رهبری تقویت بخش خصوصی در کشور و استفاده از همه توان این بخش ضروری است که در این رابطه دخالت ها و سیاست گذاری های دولتی در حوزه اقتصاد باید کاهش یابد.

در این رابطه رهبر انقلاب بارها اعلام کرده اند که سرگردان شدن صاحبان مشاغل و کسب و کار در پیچ و خم های اداری و در سازمان های دولتی به کسب و کار آنها صدمه می زند و باید مسیرهای کسب و کار در کشور تسهیل و تقویت شوند و در این مسیر در کنار کاهش بوروکراسی در کشور باید با شبکه های فساد اداری نیز به شدت مقابله کرد.

ایشان در این راستا از دولت خواسته اند که حتی موانع ساختاری بودجه را نیز بررسی کرده و تخصیص بودجه را در کشور به صورتی کارآتر انجام دهد. المانیتور موضوع دیگری را که در نظریات اقتصادی حضرت آیت الله خامنه ای مورد بررسی قرار داده نیاز به بازسازی سیستم بانکی است.

به گفته المانیتور رهبر انقلاب نیاز به مدیریت شجاعانه را از نیازهای بازسازی شبکه بانکی می دانند و این به معنای آن است که مدیران باید در بخش بانکی جلوی سوء استفاده ها را بگیرند و فشارها بر شبکه بانکی را کاهش دهند.

این گزارش در ادامه با اشاره به سیاست های رهبر انقلاب در حوزه تحریم های اقتصادی می نویسد حضرت آیت الله خامنه ای پیش از این بارها اعلام کرده اند که نباید تصمیمات اقتصادی تابع و وابسته به تصمیمات خارجی باشد.

المانیتور می نویسد برای دستیابی به چنین موقعیتی، ایران باید تبدیل به یک اقتصاد توسعه یافته با تمرکز بر جایگزینی واردات شود و در صنایع کلیدی به میزان زیادی خودکفایی دست یابد.

علاوه بر این، کشور به یک دکترین اقتصادی واضح نیاز دارد که باید بند بند این سیاست ها را تدبیر کرده و به پیش ببرند. در کنار آن باید با فساد اقتصادی در همه ابعاد مقابله کرد و رهبری در سخنان خود بارها به این موضوع اشاره کرده و از دولت خواسته اند تا نیروهای مخرب را در حوزه اقتصاد از بین ببرد و به طور خاص به موضوعاتی مانند قاچاق و یا اختلال در بازارها اشاره کرده اند.

ایشان موضوعات متنوع دیگری را در سخنان خود بارها مورد اشاره قرار داده اند؛ به عنوان مثال حذف موانع تولید داخلی و برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان را در صدر فهرست نیازهای اقتصادی کشور قرار داده اند و به آن تاکید کرده اند.

ایشان مهار نقدینگی را به شدت مورد تاکید قرار داده اند و برای این منظور اصلاح در ساختار بودجه و سیستم بانکی را خواستار شده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای توسعه بخش کشاورزی و اثراتی که این بخش بر توسعه اشتغال در کشور دارد را همواره مورد تاکید قرار داده اند و آن را در کاهش وابستگی به نفت و خارج موثر می دانند.

المانیتور در این گزارش با اشاره به پتانسیل های ایران در این زمینه معتقد است این سیاست ها می توانند روی خروج کشور از رکود تاثیر بسزایی داشته باشند. المانیتور اقتصاد مقاومتی را بخش مهمی از توصیه های اقتصادی رهبر معظم انقلاب می داند که بر خودکفایی و جایگزینی واردات از طریق افزایش تولید داخلی و پایان دادن به صادرات مواد خام و اولویت بخشی به صادرات کشاورزی و فراورده های نفتی تاکید دارد.

المانیتور در پایان با تحسین سیاست های اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری معتقد است این اصلاحات می توانند بخش زیادی از چالش های اقتصادی را برطرف کنند.

کد خبر 28106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =