بازار سرمایه  محرک سرمایه گذار برای خرید سهام

به عقیده دکتر غلامرضا سلامی رشد فعالیت بازار سرمایه مستقیماً به بازار اولیه و صنعت کمک می کند

مریم خورشیدی- غلامرضا سلامی، مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص رشد بازار سرمایه در ماههای اخیر گفت:  معتقدم هر جهشی که در بازار سرمایه رخ داده باشد، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کاذب و حباب است. دلیلی برای این ادعا وجود ندارد جز اینکه با گرانی ارز میزان دارایی شرکت‌ها افزایش‌یافته و این افزایش به معنای رشد سرمایه شرکت ها نیست؛ در صورتی می توان این حالت را رشد تعریف کرد که  بازدهی به همان میزان افزایش نرخ ارز افزایش یافته باشد.

 وی در خصوص نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی گفت:اگر بازار سرمایه را با بازار ثانویه مقایسه کنیم اثری در رشد اقتصادی ندارد. ولی به دلیل نقش تسهیلگری در معاملات سهام و دارایی صنعت دارد می تواند تا حدی نسبت به ترغیب سرمایه‌گذار در خرید سهام مؤثر واقع شود.

سلامی اذعان داشت: سرمایه‌گذار می‌داند هر زمان بخواهد سهامش را بفروشد اینکار از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است و در جایی که بازار سرمایه فعال نیست اگر کسی بخواهد سهمش را از کارخانه‌اش بفروشد با دشواری روبروست چراکه باید مشتری خاص خودش را پیدا کند. لذا در بازار سرمایه‌گذاری، مردم کاری با کارخانه یا تخصص آن صنعت ندارند و فقط به‌صرف سودآور بودن کارخانه سهام آن را خریداری می‌کنند. حال کسانی که سرمایه‌گذار هستند و می‌خواهند بخش یا کل یک کارخانه را بخرند از طریق این بازار می‌توانند خرید را داشته باشند و از این طریق بازار سرمایه به رشد سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

 به گفته این اقتصاددان، بازار سرمایه علاوه بر اینکه بازار ثانویه است می‌تواند نقش بازار اولیه را نیز ایفا کند؛ خیلی از شرکت‌ها می توانند از طریق بازار سرمایه متولد یا تأسیس شوند. از این طریق بازار 100 میلیاردی می‌توان تا 300 میلیارد سرمایه جذب کرد که خودش می‌تواند نسبت به ایجاد صنایع جدید کمک نماید.

غلامرضا سلامی در پاسخ به این سوال که "آیا ابزار این کار در کشور فراهم است یا خیر؟" گفت: بله ابزار این فرایند وجود دارد و شرکت ها می توانند با معرفی به بورس و از طریق بازار بورس، افزایش سرمایه خود را داشته باشند. این روند در حال حاضر نیز انجام می‌گیرد اما در بازار اولیه ما این نقش پررنگ نشده است. اگر بازار سرمایه فعال شود می‌تواند مستقیماً به بازار اولیه و صنعت کمک نماید.

وی بیان داشت: طبق قوانین شرکت می‌تواند از همان ابتدای تاسیس از طریق بورس شروع به فعالیت نماید. یعنی با تأسیس شرکت سهامی عام، مؤسسین سهام خود را داشته باشند و باقی سهام را از طریق بازار بورس عرضه نماید و به این ترتیب سرمایه جذب نماید. به عبارتی پذیره‌نویسی را همان ابتدا در بورس آغاز نمایند. در این حالت می‌تواند پول و سرمایه موجود در بازار سرمایه را جذب نموده تا بتواند شرکت بزرگ‌تری را ایجاد نماید.

 سلامی خاطرنشان کرد: در دنیا این فرایند انجام می شود اما در ایران ‌چنین مواردی را به‌ندرت داریم؛ در واقع آن‌طور که باید و شاید از این ابزار به‌درستی استفاده‌نشده چراکه اقتصاد ما هنوز بزرگ فکر نمی‌کند.

غلامرضا سلامی اعتماد بین بازار سرمایه و موسسین آن و نیز سرمایه گذاران را اساسی ترین موضوع در توسعه این ساز و کار دانست و گفت: دولت و به عبارتی هر سه قوه موظف به حمایت از بازار سرمایه هستند‌؛ تاکنون اقتصاد ما دولتی یا شبه‌دولتی بوده است و تنها راهی که بخواهند از اقتصاد خصوصی حمایت کنند از طریق بازار سرمایه است؛ استفاده از سازو کار بازار سرمایه می تواند پلی برای ورود بخش خصوصی به فعالیت های کلان اقتصادی باشد. بخش خصوصی با این روش می تواند با سرمایه اندک و البته تجربه کافی،فعالیت خود را توسعه دهد و الباقی سرمایه را از طریق بازار سرمایه جذب نماید.

 مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در مورد بهره گیری دولت از بازار سرمایه به منظور ترازبودجه گفت: این یک راهکار مرسوم و نتیجه بخش بوده و ما در دوره های مختلف شاهد جذب سرمایه از طریق انتشار اوراق بوده ایم؛ انتشار اوراق در دنیا مرسوم است که البته اوراق خزانه بلند مدت 10تا 15 ساله حتی 50 ساله هستند در کشور ما اکثراً اسناد خزانه منتشر شده که اکثراً یک‌ساله و دوساله است که زیاد برای بازار سرمایه جذاب نیستند و فقط یک گردش کوچک در بازار سرمایه ایجاد می‌نمایند؛ متاسفانه دولت به این سازو کار بلندمدت نگاه نمی کند و نمی توان  با اوراق یک و دوساله که تنها مناسب بازار پول هستند، انتظار جذب گسترده سرمایه گذار را داشت.

کد خبر 28120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =