تحقق ۱۰۹ تریلیون تومان درآمد مالیاتی در سال ۹۷

فرهاد دژپسند اعلام کرد پارسال ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فرهاد دژپسند در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر که پارسال ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده افزود: ما در دوره انتقال از بودجه مبتنی بر نفت به بودجه مبتنی بر درآمد‌های سالم و پاک هستیم که در این دوره سازمان امور مالیاتی وظیفه مهمی دارد که به عنوان اهرم این انتقال باید عمل کند. 

وی گفت: البته بالابردن درآمد‌های مالیاتی نباید به هر قیمتی باشد و ما نمی‌خواهیم پول زور بگیریم. 

وی تاکید کرد: نباید مودیان خوش حساب و خوش عملکرد با افزایش مالیات مورد فشار قرار گیرند.

دژپسند با بیان اینکه باید به سمت سیستم‌های مدرن و کارآمد حرکت کنیم گفت: نظام مالیاتی باید هوشمند باشد و روابط انسانی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در این زمینه باید دستگاه‌های مختلف در خصوص اشتراک گذاشتن اطلاعات همکاری کنند تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

وی گفت: با هوشمند‌سازی نظام مالیاتی شبکه دریافت و پرداخت سالم و فرار مالیاتی کمتر می‌شود که این از محور‌های اقتصاد مقاومتی است. 

وی با بیان اینکه لایحه جامعه مالیات بر عایدی قرار است تا پایان خرداد به مجلس ارائه شود گفت: موضوعاتی مثل مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال زا نیز در دستور کار قرار دارد. 

وی از پیشنهاد برنامه جامعی به رئیس جمهور برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار خبر داد و افزود: برنامه‌ای نیز برای بهبود معیشت و ضرورت کنترل تورم و همچنین در خصوص نرخ ارز به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده شده که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به ثبات نسبی اخیر در بازار ارز گفت: صادرکنندگان غیر نفتی ارز‌های حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگردانده اند.

دژپسند همچنین درخصوص امید علی پارسا رئیس جدید سازمان امور مالیاتی گفت: وی دانش پایه و تجربه خوبی دارد و همه مراحل را طی کرده و سلامت مالی و اخلاقی دارد.

دژپسند همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع مالیات بر سکه‌های خریداری شده گفت: بخش قابل توجهی از سکه‌ها که گمان می‌کردیم با هدف سوداگری خریداری نشده از مالیات معاف شده است. 

وی گفت: اجازه قانونی انجام این کار را داشتیم و اجرای آن را آغاز کرده‌ایم؛ این طرح برای مواجهه با فعالیت‌های اختلال زا انجام می‌شود.

نظام مالیاتی کارا و عادلانه باشد

در این جلسه همچنین رئیس جدید سازمان امور مالیاتی اعلام کرد​ نظام مالیاتی کشور باید کارا و عادلانه باشد. امیدعلی پارسا با تاکید بر اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم گفت: درآمد‌های مالیاتی باید با تغییر قواعد بازی افزایش یابد. 

وی افزود:​ یکی از مهمترین مباحث حوزه مالیات، ماده ۱۶۹ مکرر است که کل ارکان نظام باید با همکاری هم در راستای اجرای این ماده گام بردارند.

رئیس جدید سازمان امور مالیاتی با تأکید بر ضرورت توسعه پایدار کشور افزود: سهم مالیات از GDP در کشور ما ۹.۲ درصد است درحالی‌که این عدد در کشور‌های در حال توسعه ۱۲ تا ۱۸ درصد و در کشور‌های پیشرفته ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با ظرفیت و رقبایمان درزمینه تحقق مالیات فاصله داریم.

رئیس جدید سازمان امور مالیاتی گفت: قاعده توسعه دنیا، فعالیت آزاد تحت قواعد مناسب اقتصادی است.

وی افزود: قاعده‌ها باید شفاف، دائمی، انگیزه سازگار و از پیش ابلاغ شده و تضمین شده باشد به گونه‌ای که بازدهی راستگویی باید بیشتر از اظهار نادرست باشد.

وی تصریح کرد: ما باید مجموعه انگیزه سازگار را به مجموعه فعالیت‌هایمان در سازمان امور مالیاتی اضافه کنیم.

پارسا همچنین با بیان اینکه کاهش درآمد‌های نفتی را باید به فرصت بزرگی تبدیل کرد، گفت:همه دستگاه‌ها باید در این رابطه با سازمان امور مالیاتی همکاری کنند.

 

کد خبر 28129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =