تقویت تولید درمان رشد لجام گسیخته نقدینگی

مسعود دانشمند گفت: در نبود تولید دولت برای رفع نیازهای مالی خود دست به چاپ اسکناس می‌زند و گیر افتادن پول در یک سیکل بسته، افزایش نقدینگی را در پی دارد.

در ۵ سال اخیر نرخ رشد نقدینگی در کشور بیش از بیست درصد بوده است. این افزایش نقدینگی به معنی افزایش پول برای تامین رفاه افراد جامعه نیست، بلکه هر چه میزان نقدینگی افزایش یابد تورم نیز افزایش یافته و نتیجه آن بالا رفتن تورم سالانه خواهد بود. آخرین آمارهای بانک مرکزی حکایت از رشد نقدینگی تا مرز ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات دلیل افزایش نقدینگی را  ضعف تولید در کشور دانست و گفت: در کشور تولید وجود ندارد و دولت  برای تامین هزینه‌های خود مجبور به چاپ اسکناس یا تبدیل دلار به ریال می‌شود.

«مسعود دانشمند» رئیس سابق  اتاق بازرگانی ایران و امارات و عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه نقدینگی در کشور ما از سال 64 به طور متوسط سالانه 25 درصد افزایش داشته است گفت: نقدینگی جریان سیالی است که هربار به سمت یک حوزه می‌رود. گاهی سکه و خودرو، زمانی مسکن و برخی مواقع از بورس سر در می آورد.

دانشمند با تاکید بر اینکه دلیل افزایش نقدینگی رکود تولید است گفت: در کشور تولید وجود ندارد و دولت  برای تامین هزینه‌های خود مجبور به چاپ اسکناس یا تبدیل دلار به ریال می‌شود.

وی اظهار داشت که دلار حاصل از فروش نفت به بانک مرکزی داده می‌شود و براساس قیمت مصوب شده دولت ریال دریافت می‌کند؛ بانک مرکزی برای تامین این امر دست به چاپ اسکناس زده و در نتیجه نقدینگی چرخش نمی‌کند و انباشته می‌شود.  

این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اگر اقتصاد فعالیت داشته باشد، تولید رونق بگیرد و چرخش پول در جریان تولید باشد این افزایش نقدینگی رخ نمی‌دهد گفت: اما در نبود تولید دولت برای رفع نیازهای مالی خود دست به چاپ اسکناس می‌زند و افتادن پول در یک سیکل بسته افزایش نقدینگی را در پی دارد.

دانشمند با تاکید بر اینکه که در نبود تولید و نرخ رشد اقتصادی منفی 6 طبیعی است که باید نقدینگی افزایش یابد افزود: در این شرایط است که آثار تورمی حاصل از نقدینگی خود را نشان می‌دهد. این آثار جریان سیالی است که بدون اینکه بتوان برای آن منطق قائل شد هر بار به یک سمت حرکت می‌کند.

به گفته وی این جریان سیال این روزها سراغ بورس آمده است و همه شرکت‌های که در بورس سود آور هستند سهمشان را در بورس می‌خرند و بخشی از سود این سهم را هم دریافت می‌کنند.

دانشمند تولید را تنها راه درمان افزایش نقدینگی دانست و گفت: باید تولید کنیم؛ به جای اینکه به درآمد های حاصل از فروش نفت متکی باشیم باید به سمت تولید حرکت کنیم. در این میان دولت نیز باید به سمت حمایت از تولید برود و برنامه ریزی‌های را در دستور کار خود قرار دهد که در راستای حمایت از تولید باشد.  

وقتی تولید باشد اشتغال هست

 به گفته دانشمند اگر تولید باشد بیکاری مهار شده و اشتغال به معنای این است که پولی که در جامعه وجود دارد، ناشی از تولید است و پول پس از هزینه شدن در جامعه مجدد با جریان تولید باز می‌گردد و این یعنی چرخه اقتصادی سالم.

 

کد خبر 28339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =