مقاومت ارز تا کجا ادامه دارد؟

قیمت ارز در کانال ۱۱ هزار تومانی با یک مقاومت شکننده روبرو است اما این که این مقاومت به سمت بالا یا پایین چه زمانی شکسته می شود به عواملی بستگی دارد

بازار ارز طی هفته گذشته توانست به قیمت زیر 12 هزار تومان برگردد و در پایان هفته با قیمت 11 هزار و 990 تومان در کانال 11 هزار تومانی با مقاومت بالایی روبرو شد.

کارشناسان این بازار دو عامل را سبب ساز این رویه می دانند؛ نخست آن که بازار با افت تقاضای موثر روبرو است و دوم این که عرضه های کافی به بازار توسط بازارساز صورت می گیرد که هر دوی این عوامل بازار را در کانال 11 هزار تومانی نگه داشته است.

با این حال فعالان بازار معتقدند یک دوره دیگر رشد قیمتی برای نمودار تغییرات ارز لازم است تا شرایط برای کاهش بیشتر در اینده فراهم شود.

به عقیده تحلیلگران تکنیکال نیز با آن که بازار شراط خوبی برای ورود به محدوده 11 هزار تومانی دارد اما برای بازگشت پایدار نیازمند یک دوره رشد قیمت کوتاه هستیم. آنچه مسلم است قیمت های کنونی میل بالای این بازار به ثبات قیمتی را نشان می دهند اما موضوعات مختلفی بر بازار اثر می گذارند.

کارشناسان معتقدند هر گونه تغییر جدی در دو سمت بازار می تواند مقاومت فعلی دلار را بشکند. این که عرضه ها کاهش یابند و یا برعکس عرضه های افزایش بیشتری را تجربه کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. 

این که تقاضا نیز با چه روندی روبرو گردد مهم است. انچه قطعی به نظر می رسد تقاضا برای ارز در قالب سفته بازی به این زودی ها ممکن نیست و فقط تقاضای واقعی در بازار دیده می شود که آن هم با توجه به واقعی سازی بهای ارز در ماه های اخیر کنترل شده است. 

یک فعال بازار ارز در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید بازار اکنون ترس از افت قیمت بیشتر را تجربه می کند و از طرفی ممکن است حجم بالایی از ارزهای خانگی نیز به بازار سرازیر شوند و این به معنای افتادن در شرایط نزولی است که خودبخود بازار را برای افت بیشتر مهیا می کند و به همین دلیل هم هست که بازار آماده است تا به گفته برخی کارشناسان به کانال 10 هزار تومان هم برود.

به گفته آنها راه اندازی بازار متشکل ارزی در روزهای آتی یک ضربه جدی برای کاهش بیشتر قیمت ها است. همین موضوع باعث شده برخی پیش بینی ها حکایت از رشد محدود قیمت ارز در این هفته داشته باشد اما این رشد قیمت ها پایدار نیست و بازار حتما با روند کاهشی روبرو می شود.

البته این احتمال را نیز از نظر دور نباید داشت که ممکن است در موعد مقرر بازار راه نیفتد در این صورت شاید بازار باز هم برگردد.

در این بین بر اساس آماری که بانک مرکزی متوسط قیمـت فـروش یک دلار آمریکا در خرداد ماه 98 در بازار آزاد شهر تهران ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بود که در مقایسه با اردیبهشت ماه ۷.۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکـا در ماه مذکور به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۶۳ تومان و ۱۴ هزار و ۱۹۳ تومان بوده است. 

عده‌ای از فعالان عنوان می کنند خالی‌فروشان به‌دنبال آن هستند که قیمت‌ها را به‌شدت پایین ببرند و پس از کسب سود، در قیمت‌های پایین اقدام به خرید کنند.

آنچه موجب می‌شود حضور دلالان و معامله‌گران در بازار پررنگ شود، افزایش شدت تغییرات قیمتی است؛ به‌نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با محدود کردن دامنه نوسان، نوسان‌گیران و دلالان را خسته و زمینه خروج تدریجی آنها از بازار را فراهم کند. 

در این میان، افزایشی‌های بازار عنوان می‌کنند، هفته پیش علامت بازدهی دلار تغییر کرد و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر رفتار معامله‌گران ارزی باشد. 

کد خبر 28347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =