حذف صفر و چند سوال بورسی

آیا معاملات سهام کدام شرکت‌ها با حذف ۴ صفر از پول ملی، با مشکل مواجه می‌شود؟ با حذف ۴ صفر از پول ملی، تکلیف سهام ۱۰۰ تومانی چه می‌شود؟ حذف ۴ صفر از پول ملی، چه تاثیری بر روند بازار خواهد داشت؟ حذف ۴ صفر از پول ملی باعث معاملات اعشاری در بازار بورس می‌شود؟ در این گزارش به این سوالات پاسخ می دهیم

بازار مباحثات حذف 4 صفر از پول ملی حسابی داغ است. برخی منتقد هستند و برخی دیگر موافق. اما در این میان، سهام‌داران بازار بورس، دلواپسی‌های خود را دارند. فرجام سهام شرکت‌هایی که ارزشی کمتر از 100 تومان دارند چه می‌شود؟

آیا بازار بورس با حذف 4 صفر مجددا اوج می‌گیرد؟ مسائل حسابرسی و حسابداری این شرکت‌ها و حتی سازمان بورس چه تغییراتی به خود می‌بیند؟

سیدحمید میرمعینی، استاد دانشگاه و تحلیلگر بازار سرمایه، ضمن گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ابراز داشت با حذف صفرهای اضافی پول ملی، نباید منتظر تغییرات آنچنانی در بازار بورس باشیم.

میرمعینی گفت: به نظر من حذف صفرهای پول ملی تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و به تبع آن، بر بازار بورس هم تاثیرگذار نخواهد بود. تا زمانیکه اقتصاد کشور تحت تاثیر حذف صفرهای پول ملی قرار نگیرد، این تصمیم نیز بر متغیرهایی که در بورس به عنوان متغیرهای اثرگذار شناخته می‌شوند، موثر واقع نمی‌شود. حذف صفرها در کوتاه مدت هیچ اثری بر اقتصاد و بازار بورس اوراق بهادار ندارد.

او ادامه داد: حین حذف صفرها، محاسبات در بازار بورس اوراق بهادار مقداری سخت‌تر خواهد شد. شرکت‌هایی هستند که قیمت سهام آنها خیلی پایین‌تر از ارزش اسمی‌شان است. بسیاری از شرکت‌ها چنین موقعیتی را دارند. این مساله منجر می‌شود که سهام این شرکت‌ها با مبانی اعشاری معامله شود. حذف صفرها زمانی می‌تواند اثر گذار باشد که سایر بسترهای اقتصادی که لازمه توسعه اقتصادی هستند نیز مد نظر قرار بگیرند. از جمله این بسترها می توان به اصلاح نظام بانکداری، تولید، خروج از رکود اقتصادی، کاهش تورم و ... اشاره داشت. این موارد از جمله بسترهایی هستند که همگام با حذف 4 صفر باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: با حذف صفر نباید منتظر جهش شاخص بازار بورس باشیم. رشدهای اخیر شاخص بازار بورس، عوامل بنیادی از قبیل "تغییرات نرخ ارز" و "تورم" را پشت سر خود داشت. این نوع رشد و سودآوری ناشی از بهبود عملکرد شرکتها نبود. در حقیقت دو عامل بیرونیِ "تورم" و "افزایش نرخ ارز" منجر به چنین تغییراتی سودآوری شد. به لحاظ بنیادی شاهد رخدادی نبودیم که شرکت‌ها به واسطه آن سودی کسب کرده باشند. این شرکت‌ها در بحث سودآوری و میزان فروش سالانه، تغییر چندانی نسبت به سال‌های قبل نداشتند. ما صرفا شاهد افزایش نرخ‌های فروش بودیم. همین موضوع در سودآوری این شرکت‌ها تاثیر داشت. در نهایت تاثیرات این افزایش نرخ، در شاخص کل منعکس شد.

وی تصریح کرد: بدون شک حذف چهار صفر از پول ملی‌، به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای جهش شاخص کل و رشد ارزش سهام شرکت‌ها شود. این تصمیم دولت هیچ تاثیری بر سودآوری و افزایش ارزش شرکت‌ها و بهبود عملکرد آنها نخواهد داشت. حذف چها صفر در نهایت باعث تسهیلِ مبادلات پولی می‌شود که این موضوع باز هم تاثیری بر بازار و سودآوری شرکت‌ها و افزایش سرمایه آنها نمی‌گذارد.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: مشخصا به همان اندازه که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، میزان درآمد نیز کاهش خواهد یافت. زمانی آدامس را 10 هزار ریال خریداری می‌کردیم. اکنون با حذف صفرها همین آدامس را با 1 ریال خریداری می‌کنیم. از طرفی با حذف صفرها میزان حقوق دریافتی از 10 میلیون ریال به 1000 ریال کاهش می‌یابد. لذا تاثیری در افزایش درآمدها نخواهد داشت. درآمدها ثابت می‌مانند. در خصوص درآمد شرکت‌های بورسی نیز همین روال جاری خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: به نظر نمی‌رسد سازمان بورس هم با حذف چهار صفر دچار مساله خاصی شود. نهایتا در برخی از امور حسابداری و حسابرسی، نیاز به برنامه نویسی مجدد داشته باشد. قبلا صفرهای پول کشور جلوی عدد بودند اکنون و بعد از حذف صفر، به صورت اعشاری و در پشت عدد درج می‌شوند. عموم این موارد با یک فرمول قابل جایگزین است و مشکل خاصی پیش نمی‌آید. همین روال در مورد سهامی که زیر 100 تومان قیمت دارند صدق می‌کند. لذا ارزش یک سهم 50 تومانی به 05/0 ریال تبدیل می‌شود.

میرمعینی افزود: در اینجا فقط سهامداران ممکن است مقداری سردرگم شوند. مقداری طول می‌کشد که آنها با این رویه‌ی جدید کنار بیایند. اما به مرور زمان نهایتا خود را با شرایط جدید تطبیق خواهند داد. در کل آن ثبات اقتصادی که در کشورهای دیگر به واسطه حذف صفرها ایجاد شد، در کشور ما به وجود نمی‌آید. ثبات اقتصادی زمانی محقق خواهد شد که برنامه اقتصادی مشخصی داشته باشیم و ضمن آن برنامه بتوانیم اوضاع اقتصادی به ثبات برسانیم.          

کد خبر 28360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =