نسبت به سال گذشته کاهش صادرات نداشته ایم

جمشید مغازه ای گفت: علی رغم مشکلاتی که در مسیر صادرات کشور به وجود آمد،آمار صادرات شیرینی و شکلات در ۵ ماهه نخست امسال با آمار سال گذشته یکسان برآورد می شود

تامین مواد اولیه این روزها جدی‌ترین مشکل تولیدکنندگان صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات است که در صورت رفع آن صادرات این حوزه افزایش چشمگیری خواهد یافت. در همین خصوص «جمشید مغازه‌ای» رئیس اتحادیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه میزان صادرات 5 ماهه نخست سال جاری حدود 180 میلیون دلار بوده است گفت:  علی رغم مشکلاتی که در مسیر صادرات کشور به وجود آمد،آمار  صادرات شیرینی و شکلات در 5 ماهه نخست نسبت به آمار سال گذشته یکسان برآورد می شود.

وی فصل صادرات و تولید بیسکویت، شیرینی و شکلات را فروردین و اردیبهشت و 6 ماهه دوم سال دانست و افزود: به دلیل گرمای هوا و آسیب‌پذیر بودن این صنعت غذایی، این فصل نه پیک صادرات و نه پیک تولید محصول محسوب نمی‌شود.

 مغازه ای یاداور شد: اگر مواد اولیه به موقع به دست تولید کننده برسد، مشکلی در زمینه صادرات وجود ندارد گفت: در حال حاضر بیشترین مشکل به پایه‌های قیمت برمی‌گردد، قیمت‌ها افزایش داشته است و به همین دلیل زمینه رقابت کاهش یافته، اگر این مشکلات برطرف شود طبیعتا بازار صادرات ما بازار پررونق و خوبی خواهد بود.

وی افزود: صادرات ما به دلیل تهیه مواد اولیه دستخوش تنگنا شده است، به همین دلیل تولیدکننده با احتیاط تولید می‌کند، خصوصا شرکت‌های بزرگی که سهم عمده‌ای از بازار صادرات را در اختیار دارند بیشتر در این زمینه محتاط هستند و با سفارش تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بانکی نیز برای وارد کنندگان مشکلات ارزی کماکان وجود دارد و مدت زمان تخصیص ارز طولانی است گفت: متاسفانه  با این روند چرخه صنعت آنطور که باید نمی‌چرخد.

وی به مشکلات موجود در برگشت ارز از کشورهای مثل عراق و افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: در این کشورها و کشورهای دیگری که سیستم بانکی درستی ندارند، بیشتر از طریق واردات تعهدات خودمان را به انجام می‌رسانیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با تاکید بر اینکه نوسانات ارز در قیمت تمام شده تاثیر گذاشته است گفت: کالای ما یک کالای لوکس محسوب می‌شود و در سبد مصرف همه اقشار جامعه قرار ندارد، به همین دلیل قدرت خرید و نقدینگی جامعه بر کاهش و افزایش فروش آن تاثیر مستقیم دارد. در حال حاضر اولویت مردم تهیه مایحتاج اولیه زندگی است.

کد خبر 28379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =