صادرات مقطعی بلای جان بازارهای صادراتی

حسین مجرد معتقد است برای حفظ بازارهای هدف، صادرات باید در طول سال به صورت مرتب و ادامه‌دار انجام شود

ساجده شوبیری - پیش از تحریم‌ها، صادرات مواد غذایی کنسرو شده به کشور‌های اروپایی رونق بیشتری داشت، اما تحریم‌ها صادارت به کشورهای هدف اروپایی را دچار مشکل کرده است، در همین خصوص «حسین مجرد» مدیرعامل تعاونی صنایع کنسرو ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه کشور‌های همجوار همواره مشتاق خرید محصولات ما هستند، گفت: متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها صادرات به کشورهای اروپایی سخت شده است.

مجرد با اشاره به اینکه برای حفظ بازارهای هدف، محصولی که ارائه می‌دهیم باید در طول سال به صورت مرتب و ادامه‌دار تولید شود، گفت: مشکل ما این است که صادراتمان مقطعی است، وقتی در داخل دچار کمبود می‌شویم جلوی صادرات گرفته می‌شود.

مجرد افزود: پیش از تحریم‌ها صادرات به کشور‌های اروپایی برقرار بود، اما محدودیت‌های تحریم باعث شده است تا بازارهای هدف اروپایی را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر برندهای ملی به سمت جذب بازارهای هدف حرکت کنند می‌توانیم از ظرفیت واحدهای کوچک استفاده کنیم گفت: در صادرات باید کلان فکر کرد، با کانتینری حرکت کردن هیچوقت صادرات موفقی نخواهیم داشت.

مدیرعامل تعاونی صنایع کنسرو ایران خاطر نشان کرد: نباید کیفیت جنس کاهش پیدا کند، باید تولید میلیونی باشد و کیفیت تغییر نکند، وگرنه بازار را به راحتی از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این وقفه‌ها مشتری خارجی منتظر ما نمی‌ماند و فروشنده دیگری را جایگزین می‌کند اظهار داشت: در هر مقطع و شرایطی باید صادرات را حفظ کرد، نباید قطع شود چون در این وقفه‌ها بازار هدف را از دست می‌دهیم.

مدیرعامل تعاونی صنایع کنسرو ایران با بیان این موضوع که بهترین جایگزین صادرات نفتی مواد غذایی است گفت: میزان صادرات ما در 5 ماهه ابتدای سال تقریبا با سال گذشته یکسان بوده است.

مجرد در ادامه با اشاره به مشکلات تولید کنندگان صنایع کنسرو گفت: تولید کننده‌ها در فصل برداشت با کمبود نقدینگی روبه‌رو می‌شوند، اگر در این زمان از واحدهای تولیدی حمایت شود که بتوانند بدون واسطه مواد اولیه را به قیمت مناسب تهیه کنند به نفع صادرات خواهد بود، چون قیمت تمام شده خیلی پایین می‌آید.

وی افزود: نکته مهم بعدی مالیات بر ارزش افزوده است، ارزش افزوده باید از مصرف کننده گرفته شود در حالی که الان از تولید کننده گرفته می‌شود.

مجرد با اشاره به اینکه نیاز است زمان بیشتری (حداقل دو سال) برای بازپرداخت دیون بانکی تولیدکنندگان حوزه کنسرو در نظر گرفته شود گفت: در حوزه مواد غذایی در فصل برداشت تولید کننده باید به اندازه‌ای نقدینگی داشته باشد که بتواند میزانی تولید کند که تا پایان سال تامین باشد، چون محصول مورد نیاز در همه فصل‌ها موجود نیست.

 

کد خبر 28394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =