نیاز ۱.۴۵ میلیون تنی به واردات برنج

کشاورز اعلام کرد در حال حاضر پیک مصرف برنج در رستوران ها و مراکز عمومی است و بدون برنامه ریزی صحیح دچار کمبود و گرانی خواهیم شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با انتقاد از اینکه تصمیم "ممنوعیت فصلی برنج" در ابتدای دولت یازدهم به رویه تبدیل شده گفت: این تصمیم در اردیبهشت ماه با خرد جمعی ستاد تنظیم بازار لغو شد اما اخیراً در اقدامی عجیب دستور ممنوعیت واردات برنج صادر شده و هزینه های حمایت را به دوش مردم گذاشته است.

بصیر کشاورز با تصریح بر اینکه برنج خارجی، کالای جایگزین بازار برنج ایرانی نبوده و یک کالای مکمل محسوب می شود افزود: کسری کالای اساسی از طریق واردات جبران می شود و هدف هم، تأمین امنیت غذایی برای شش دهک و به ویژه آسیب پذیر جامعه است اما مگر می شود بنگاه های اقتصادی را به راحتی با یک بخش نامه در نیمی از سال تعطیل کنیم و حقوق مصرف کننده کجای این تصمیمات قرار دارد؟ 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با اشاره به ایام بازگشت حجاج به کشور و ایام محرم و صفر گفت: در حال حاضر پیک مصرف برنج در رستوران ها و مراکز عمومی است لذا بدون برنامه ریزی صحیح دچار کمبود و گرانی خواهیم شد.

کشاورز متذکر شد: در صورت افزایش غیرمنطقی قیمت برنج ایرانی و با تصمیمات خلق الساعه و بدون کارشناسی، این کالا به کالای لوکس تبدیل و از سفره مردم خارج می شود. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور خاطرنشان کرد: ما تا به الان حدود ۸۵۰ هزار تن واردات داشتیم که در مقایسه با سال قبل حدود هفت تا هشت درصد افزایش یافته اما برای محرم و صفر حدود ۱۸۰ هزار تن بار وارد کشور شد که متاسفانه در بنادر رسوب کرده و بانک مرکزی هم ارز آن را تخصیص نداده و این مسائل است که برنامه ریزی و اعتبار جهانی ما را زیرسوال می برد.

وی اظهار داشت: در صورت اجرای این بخش نامه، ممکن است گمرکات اجازه ترخیص این بخش از کالا را هم ندهد و نهایتا عرضه دچار وقفه خواهد شد.

کشاورز درخصوص میزان نیاز کشور به واردات برنج عنوان کرد: حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن حداقل نیاز به واردات برنج داریم. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور یادآور شد: دولتهای قبل به جای ممنوعیت فصلی، تعرفه فصلی را اجرا می کردند اما دکتر حجتی ۶۵۰ هزار تن برنج به خاطر کمبود در سال ۱۳۹۱ وارد کشور کرد و در ادامه تعرفه فصلی را به ممنوعیت فصلی تبدیل کردند که همچنان هم اجرا می شود اما ای کاش دکتر حجتی این رویه را با نظر کارشناسانه بررسی و برای تغییر آن اقدام می کرد.

کشاورز گفت: امنیت غذایی برای ما اولویت اول است و از این رو برنج وارد کشور کردیم اما در حال حاضر درگیر تصمیمات خلق الساعه مسئولان هستیم.

علیرضا مناقبی، عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات نیز در این باره بیان داشت: در حال حاضر مشکل ما ممنوعیت یا آزادی واردات برنج نیست، بلکه مشکل عدم ثبات است. 

وی با بیان وضعیت عرضه و تقاضا با این تصمیمات خلق الساعه به هم می ریزد افزود: به گفته دکتر جهانگیری هیئت دولت برای تصمیم گیری از نظر تشکل ها استفاده می کند اما متاسفانه استفاده از این نظرات بعد از ابلاغ صورت می گیرد. 

مناقبی با تصریح بر اینکه برنج داخلی در زمان فصل برداشت، قابل استفاده نیست گفت: با توجه به این موضوع و پیک مصرف برنج در کشور باید تصمیمات درستی اتخاذ شود و در صورت ایجاد خلل در این مسیر، واردکنندگان سفارش اضافه می دهند و بازار به هم خواهد ریخت.

مناقبی در خاتمه اظهار داشت: بی برنامگی، مصرف کننده نهایی را متضرر خواهد کرد ودر عین حال، افرادی هم به دلیل اطلاعات، سودهای کلانی می برند. 

کد خبر 28402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =