صادرات ۱۸ میلیون دلاری ماکارونی زیر تیغ تعرفه و محدودیت های صادراتی

به گفته رزاقی سال گذشته حدود ۱۸ میلیون دلار صادرات ماکارونی صورت گرفته است، اگر تعرفه و محدودیت وضع شود این فرصت ارزآوری مهم را از دست خواهیم داد.

ماکارانی از محصولاتی است که در سال گذشته بیش از 18 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد، فراهم شدن به موقع مواد اولیه در حوزه تولید ماکارونی در عین حال باعث می‌شود خللی در صادرات این محصول ارز‌آور وارد نشود، در این خصوص «جواد رزاقی» از اعضای انجمن تولید کنندگان و صادرات کنندگان ماکارونی ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه ما در کشور ظرفیتی بالغ بر تولید یک میلیون تن ماکارونی وجود دارد گفت: در حال حاضر از حدود 40 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود که اگر صادرات ماکارونی رونق بگیرد با توجه به شرایط موجود 60 درصد دیگر ظرفیت می‌تواند فعال ‌شود.

این عضو انجمن تولید کنندگان و صادرات کنندگان ماکارونی با اشاره به اینکه در سال قبل حدود 90 هزارتن صادرات ماکارونی ایران بوده، گفت: بخش عمده این صادرات به عراق و افغانستان رفته است.

وی با پیش‌بینی اینکه در سال جاری این حوزه با کاهش صادرات مواجه خواهد شد افزود: کشور عراق که سال گذشته 21هزار تن از صادرات ما را به خود اختصاص داده بود، واردات ماکارانی را ممنوع کرده است.

به گفته رازقی این اتفاق بر 20 تا 25 درصد صادرات ماکارونی ایران تاثیر خواهد داشت، ضمن اینکه زمزمه‌هایی نیز مبنی بر اینکه محدودیت‌های برای صادرات ماکارونی ایجاد شود وجود دارد.

وی در ادامه به مشكلات دیگری که تحريم‌ها در حوزه صادرات ماکارونی به وجود آورده‌اند اشاره کرد و گفت:  افزايش هزينه‌هاى انتقال ارز، افزايش هزينه‌هاى حمل دريايى تا سه برابر و نبود زيرساخت‌هاى حملى داخلى پس از قطع همكارى كشتيراني‌هاى خارجى از دیگر دلایلی است که احتمال كاهش صادرات ماكارونى را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با کمک دولت قیمت گندم نسبت به قیمت جهانی در ایران پایین‌تر بود و به همین دلیل تولید کننده می‌توانست خود را در رقابت حفظ کند افزود: اگر تعرفه‌ای قرار داده شود و محدودیت و ممنوعیتی ایجاد شود، تیر خلاصی به صادرات ماکارونی خواهد بود، در حالی که با وجود خودکفایی در تولید گندم نباید دغدغه‌ای در صادرات ماکارونی داشته باشیم.

به گفته رزاقی سال گذشته حدود 18 میلیون دلار صادرات ماکارونی صورت گرفته است، اگر تعرفه و محدودیت وضع شود یعنی ارزآوری که به کشور صورت می‌گرفت را از دست خواهیم داد.

این عضو انجمن تولید کنندگان و صادرات کنندگان ماکارونی ایران با اشاره به حوزه تولید ماکارونی و دغدغه‌های تولیدکنندگان گفت: اگر به صورت مستمر مواد اولیه فراهم شود و خللی در تهیه مواد اولیه وارد نشود، تولید مستمر و پایدار ادامه پیدا می‌کند.

رازقی در ادامه با بیان اینکه کمبود نقدینگی در بخش تولید یک مشکل کلی است که همه صنایع با آن مواجه هستند افزود: بانک ها برای رفع مشکل تقدینگی اید به صنایع معتبر با درصدهای پایین  تسهیلات اعطا کنند.

وی همچنین تاکید کرد که در کنار این اقدامات بنگاه‌های تولید ماکارونی نیز باید خود را با شرایط بین‌المللی هماهنگ کنند، باید بتوانند در کنار صنعت و تجهیزات، تفکر خود را نیز صادرات محور کنند.

به گفته رازقی دولت به حق این الزام را ایجاد کرد که تولید کنندگان خودشان صادر کننده باشند، به این معنا که از کارت بازرگانی خود برای صادرات کالا استفاده کنند. وی با اشاره به خلا این الزام گفت: تا پیش از این با خرید کارت بازرگانی یکبار مصرف تخلفاتی صورت می‌‌گرفت و ارزی که باید به کشور برمی‌گشت، برنمی‌گشت چون کارخانه‌ها محصول خود را ریالی می‌فروختند.

کد خبر 28409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =