تبعات تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی برای دارو

محمد نحفی عرب گفت: برخی مسئولان در حوزه دارو به مراجع بالادست اطلاعات نادرست داده و ذهن آنها را مشوش و افکار عمومی را منحرف می کنند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: برخی مسئولان در حوزه دارو به مراجع بالادست اطلاعات نادرست داده و  ذهن آنها را مشوش و افکار عمومی را منحرف می کنند.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی از همان ابتدا مخالف اختصاص ارز 4200 تومانی به دارو بود، گفت: مشکلات امروز حوزه دارو پیش بینی می شد و مخالفت با تخصیص ارز 4200 تومانی برای این بود که به این روز گرفتار نشویم.

محمود نجفی عرب گفت: این نشست با هدف شفاف سازی برگزار شده و از انجاییکه این موضوع  در حوزه سلامت به خصوص در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، در سطح ملی مطرح شده آماده شفاف سازی در این خصوص هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم باید از پیچیده شدن مسائل بپرهیزیم و مردم را نگران نکنیم، افزود؛ همواره در شرایط مختلف کشور اتحاد دراولویت فعالیت ها بوده اما در این دوره در بخش دارو این اتحاد با خدشه رو به رو شده که خوشایند نیست؛ به نظر می رسد برخی مسئولان در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند به بخش سلامت آسیب بزنند.

  نجفی عرب اذعان داشت: همه ما معتقدیم اگر رانتی و خلافی در این مجموعه انجام شده، باید مسیر قانونی آن و مسیر قضایی طی شده و نهایتا به خلافکاران رسیدگی شود. اما برخی ادعاهایی می کنند که بعدا قابلیت اثبات ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: برخی می خواهند سه بخش در حوزه دارو یعنی تولید مواد اولیه، تولید و واردات را با ارائه آمار غلط به جان هم بیندازند و فضای نامطلوبی بر این بخش حاکم کنند؛ این اطلاعات باعث تصمیم گیری های نادرست در سطح کلان شده به طوریکه بدون بررسی دقیق سیاستگذاری های تندی علیه حوزه دارو اتخاذ می شود.
نجفی عرب اظهار امیدواری کرد مسئولان با کسب  اطلاعات درست و دقیق از بروز تنش و مسائل حساسیت زا بپرهیزند

 وی با رد هرگونه افزایش غیرمتعارف قیمت دارو در کشور گفت: ارز تخصیصی 4200 تومانی به داروهای وارداتی، همه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد ولی برای داروهای تولید داخل، میزان ارزبری این تولیدات بین 20 تا 60 درصد است؛ این یعنی ارز دولتی تنها 20 تا 60 هزینه‌های تولید دارو را پوشش می‌دهد و سایر هزینه‌های تولید مثل سایر هزینه‌های کشور دچار تورم شده است و هر ساله رشد قیمت دارو در کشور به نسبت سال قبل بیش از 13 درصد نبوده و هیچ افزایش غیرمتعارفی را در کلیت داروهای کشور نداشته‌ایم.

 نجفی عرب خبر داد: در صورت حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارویی کشور، قیمت‌ها به میزان 30 درصد بر قیمت فعلی دارو اضافه خواهد شد. البته ما خواهان تخصیص یارانه در قالب های دیگر از جمله پوشش های بیمه ای هستیم تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز به نقل از یکی از فعالین حوزه دارو ، صنعت دارو، در بخش انتقال ارز با توجه به تحریم‌ها دچار مشکلات فروانی شده به دلیل استفاده از راه های جایگزین انتقال پول و دارو به شدت سخت و زمان‌بر شده است؛ کمبود نقدینگی، مقررات سخت گمرکی، مشکلات واردات و آمار نادرست در حوزه دارو از عمده چالش های صنعت دارو در کشور است که فعالین این عرصه خواهان رفع آن هستند.

 

 

کد خبر 28468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =