رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی در پساتحریم وابسته به ارتقای کیفیت است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در شرایط پسا تحریم باید بنگاه های اقتصادی کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند زیرا در این صورت می توانند در گردونه رقابت حضور فعال داشته باشند

نیره پیروزبخت روز چهارشنبه در همایش برترین های کیفیت در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر درکرج افزود: کیفیت کالای ایرانی از دغدغه های سازمان ملی استاندارد است زیرا تولید کالا با دو مولفه رقابت پذیری و موفقیت پایدار در ارتباط تنگاتنگ بوده و بدون کیفیت نمی توان به دنبال این دو مولفه رفت.
وی ادامه داد: مولفه کیفیت کالا به خاطر مشکلاتی که در حوزه اقتصادی در زمان تحریم شاهد بودیم کمرنگ شده بود که در برخی مواقع بنگاه های اقتصادی تقصیری نداشتند.
پیروز بخت گفت: صنایع کشور برای سرپا ماندن در شرایط پسا تحریم باید ارتقا بخشی به کیفیت محصولات را در اولویت کاری قرار دهند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد که باید فرآیندی را برای تولید کالا و خدمات تعریف کرد که در نتیجه آن محصولی که تولید می شود دارای استاندارد و کیفیت باشد.
وی اضافه کرد: اکنون 800کالای مشمول استاندارد اجباری داریم که این امر زیبنده مردم ایران نیست.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: برای آنکه محصولی دارای کیفیت و استاندارد باشد باید در زنجیره منتهی به تولید و عرضه کالا،تمام مولفه ها رعایت شود.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان دستگاه فرابخشی، موازی کار در تمام دستگاه ها است که انتظار می رود در آستانه برنامه ششم توسعه شاهد بهبود این وضعیت باشیم.
پیروز بخت به مدل جدید جایزه کیفیت در کشور اشاره کرد و گفت: این مدل دارای تغییراتی نبست به 12 سال گذشته است .
وی ادامه داد: در این مدل با توجه به نیازهای کشور فقط به سیستم ها و فرآیند ها تکیه ندارد بلکه محصول هم دیده شده است .
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ، مشتری مداری ، توانمندسازی ، طراحی مفهومی محصول را از جمله موارد قابل توجه دراین مدل جدید برشمرد.
وی اظهار کرد: انتظار می رود در پایان برنامه ششم توسعه به جایی برسیم که سخنی از استاندارد اجباری نباشد .
پیروز بخت گفت: به تازگی پیشنهادی به دولت داده شده تا درسیاست های اقتصاد مقاومتی برای هر کالا یک پیوست استاندارد تعریف شود.
وی خطاب به مدیران واحدهای تولیدی حاضر در این همایش گفت: نوآوری و رقابت پذیری نباید به دست فراموشی سپرده شود .
دراین همایش یک روزه از 13 تولید کننده دارای کیفیت برتر کشور تجلیل شد.

کد خبر 285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =