پیشنهاد معافیت هتل سازان از پرداخت ارزش افزوده/ نیاز به ۲۱ میلیارد دلار سرمایه در گردشگری

علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی گردشگری، در نشست صبحانه کاری با اشاره به اینکه نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه در بخش گردشگری هستیم، از پیشنهاد مجلس برای معافیت هتل سازان از پرداخت ارزش افزوده خبر داد

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نشست صبحانه کاری اتاق ایران، در جمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه  در دنیای امروز گردشگری به عنوان اقتصاد سوم جهان شناخته می‌شود که روند رو به رشد آن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر است، گفت:  اقتصادهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند که بالا رفتن سهم هوشمندسازی باعث دگرگونی مشاغل و کسب‌وکارها و از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود، اما با این حال هوشمندسازی نه تنها برگردشگری اثر منفی ندارد، بلکه موجب رشد آن نیز می‌شود.

به گفته علی اصغر مونسان ،به همین دلیل کشورهای مختلف روی گردشگری هدفگذاری کرده و در تلاش برای بالا بردن سهم این صنعت در اقتصادشان هستند.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با تاکید بر اینکه می توان با سرمایه های اندک در این صنعت می‌توان ایجاد تولید و رونق کرد، گفت:  ارزش افزوده بالای گردشگری با سهم سرمایه‌گذاری اندک، سود و درآمد بالا ایجاد می‌کند که سهم این ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالااست.

وزیر پیشنهادی گردشگری در ادامه با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری، عنوان کرد که  تا کنون بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری کشور سرمایه‌گذاری شده که رقمی امیدوارکننده است. همچنین ظرف دو سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ موافقت اصولی صادر شده که نشان از اقبال بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

مونسان در بخش دیگری از صحبتهای خود به آمار بانک مرکزی  گریزی زد و گفت:  بنابر  این آمارها سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷ برابر با ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده حدود ۲.۸ تا ۳ درصد از GDP را تشکیل می‌دهد.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در عین حال با تکیه بر این آمارها عنوان کرد که هدف گذاری ما برای رسیدن به سهم ۴.۷ درصدی است و برای این منظور نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستیم.  او در اینجا خواستار  خواهان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد.

«نقش گردشگردی در اشتغال» موضوع دیگری بود که مورد توجه وزیر پیشنهادی گردشگری قرار گرفت. او در این باره گفت که بررسی ها نشان می دهد،  به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است. مونسان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه هنوز توسعه گردشگری جزو اولویت‌های کشور نیست، افزود: چنانچه ظرفیت‌های موجود فعال شود و سرمایه‌گذاری مورد نیاز را برای تامین زیرساخت ها فراهم کنیم، گردشگری به اقتصاد زودبازده تبدیل می‌شود.

البته مونسان با تاکید بر اینکه بخش خدمات و به خصوص گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند، اظهار کرد: میراث فرهنگی ماهیت عمرانی و کارهای ساختمانی دارد، اما عمده کارهای آن فیزیکی انجام می شود، بنابراین  ابعاد اشتغالزایی آن بسیار بالاست.

یک پیشنهاد؛ اقدامات دولت و پیشنهاد مجلس

مونسان در بخش بعدی صحبت های خود  با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده از طریق صندوق توسعه ملی بخشی از منابع مورد نیاز را با نرخ مناسب برای سرمایه‌گذاران تامین کند، گفت: دولت همچنین تسهیلات و سوبسیدهای خارج از صندوق توسعه ملی پرداخت کرده که در توسعه سرمایه‌گذاری موثر عمل کرده است.

بنابه اظهارات سرپرست وزارت میراث فرهنگی، دولت دوازدهم مصوبه های خوبی  برای حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور داشته که آخرین آن معافیت حقوق گمرک ورودی بوده است.

مونسان در خلال صحبت های خود از پیشنهاد  معافیت هتل سازی از پرداخت ارزش افزوده خبر داد. به گفته او،  مجلس شورای اسلامی برای حمایت از ساخت هتل، معافیت ارزش افزوده پیشنهاد داده که این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرفته شده؛ اما فعلا پیشنهاد این معافیت برای هتل‌های درجه ۱و ۲ و ۳ است و ما پیشنهاد داده‌ایم که شامل همه هتل‌ها شود.

وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد که این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرفته شده؛ اما فعلا پیشنهاد این معافیت برای هتل‌های درجه ۱و ۲ و ۳ است و ما پیشنهاد داده‌ایم که شامل همه هتل‌ها شود.

او همچنین با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت نسبت به گردشگری در حال ترقی است، عنوان کرد: باید با تلاش بیشتر  هرچه سریع‌تر به عدد سالیانه ۲۰ میلیون نفر گردشگردست پیدا کنیم.

مونسان  همچنین با اشاره اینکه بسیاری از امور میراث فرهنگی را طی دو سال گذشته برون‌سپاری کردیم، گفت: حدود یک میلیون سایت تاریخی، ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم که بودجه ۱۸۰ میلیارد تومانی سازمان  برای مرمت آثار ناکافی بود، بنابراین ناچار بودیم از منابع بیرونی استفاده کنیم.

مونسان  در نهایت با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  می‌تواند ۲ نفر را به رئیس‌جمهور معرفی کند تا در شورای میراث حضور داشته باشند، گفت: در این ارتباط یک نفر را از بخش خصوصی معرفی خواهد کرد.  

کد خبر 28522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =