افزایش ۴۰ درصدی صادرات صنایع کوچک

در ۵ ماه نخست سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی توسط واحد‌های کوچک و متوسط انجام شد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون سازمان صنایع کوچک با بیان اینکه یکی از هفت برنامه امسال وزرات صنعت، معدن و تجارت، توسعه صادرات غیرنفتی است افزود: این میزان صادرات توسط بیش از یکهزار و ۱۰۰ واحد صادراتی در رشته صنعت‌های مختلف انجام شده است.

اصغر مصاحب اضافه کرد: توسعه و رونق فعالیت کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات که تا امروز تعداد آن‌ها به بیش از ۱۳۰ شرکت رسیده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود ضمن اینکه برای تحقق این مهم، در مرحله نخست باید مراجع قانونی و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مرتبط با مقوله صادرات، آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

مصاحب گفت: این دو مدل به عنوان راهبرد نفوذ در بازار‌های هدف در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته اند و این سازمان نیز لایحه‌ای را تدوین کرد تا با همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آن‌ها و در نهایت ارجاع موضوع به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات اتفاق بیفتد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: پس از به رسمیت شناخته شدن آن‌ها از سوی مراجع قانونی و دولتی یاد شده، واحد‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند به آن‌ها اعتماد کرده و از ظرفیت‌های شان از جمله واحد‌های تحقیق و توسعه استفاده کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به توسعه خوشه‌های کسب وکار در این سازمان، اضافه کرد: در این خوشه‌ها نیز می‌توان پس از اتمام پروژه توسعه، به ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی برای حضور در بازار‌ها اندیشید و برنامه‌ریزی کرد.

مصاحب گفت: رقابت‌پذیری و توسعه بازار و بین‌المللی‌سازی، دو هدف مهمی است که فارغ از شرایط سیاسی و ارتباطات بین‌الملل در سطح صنایع کوچک و متوسط دنبال می‌شود و بنا داریم بر این اساس واحد‌ها را استانداردسازی کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه افزود: کشور‌های همسایه سالانه بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ظرفیت بزرگی برای صنایع بزرگ، کوچک و متوسط و صنایع کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود ضمن اینکه علاوه بر آنها، توسعه صادرات به چین، هند و کشور‌های آفریقایی نیز در دستور کار است.

مصاحب گفت: بیش از ۷۷ هزار واحد کوچک و متوسط (SME) در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار واحد آن‌ها در شهرک‌های صنعتی مجوز فعالیت دارند که از این ۴۳ هزار واحد هم اکنون فعال هستند.

کد خبر 28564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =