ممنوعیت توزیع برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت/واکنش گمرک

عباس قبادی اعلام کرد ثبت سفارش و واردات برنج تا پایان فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است

عباس قبادی در گفتگو با رسانه ملی گفت: وزارت صمت اجازه توزیع برنج وارداتی را تا پایان برداشت برنج داخلی نخواهد داد.

وی افزود: برنج‌های وارداتی پس از برداشت و عرضه برنج داخلی در سطح کشور توزیع می‌شود. این ِاعمال ممنوعیت برای کمک به تولید داخل و حمایت از شالیکاران در شمال کشور است.

وی ادامه داد: هیچ ابهامی در زمان حاضر برای گمرک های ایران به لحاظ واردات برنج وجود ندارد، چون در فصل برداشت برنج هیچ گونه ثبت سفارش و واردات انجام نمی شود.

وی همچنین گفت: برنجی که تا قبل از زمان برداشت برنج ایرانی وارد گمرک های کشور شده است این محموله‌ها طبق قوانین و مقررات از گمرک ها خارج و در انبار‌ها نگهداری می‌شود.

قبادی گفت: اگر بازار شرایط مناسبی داشته باشد شاید توزیع برنج خارجی با تاخیر زمانی مواجه شود.

وی افزود: مصرف سالانه برنج کشور سه تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان بیش از دو میلیون تن در داخل تولید و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص بلا تکلیفی پنج هزار تن برنج دارای پروانه در گمرک چابهار نیز گفت: بلاتکلیفی برنج‌های وارداتی در گمرکات به هیچ وجه صحت ندارد.

وی اضافه کرد: محموله‌های مزبور شاید با مشکلات دیگری همچون بروکراسی اداری، گمرکی، پرداخت ارز به فروشنده خارجی و ... مواجه باشند.

قبادی گفت: هیچ بخشی از این مشکلات مربوط به تصمیم گیری‌های کلان در خصوص لغو ممنوعیت واردات برنج و مواردی از این دست نیست.

وی افزود: دولت یک تعهدی به شالیکاران در شمال کشور دارد آنهم اینکه در فصل برداشت محصول داخلی هیچ گونه برنجی خارجی را در کشور وارد و توزیع نکند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار ضمن اشاره به اینکه اراضی شالیکاری اکثر شالیکاران در شمال کشور کوچک مقیاس است، گفت: برای اینکه کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های مناسب بفروشند و مصرف کنندگان نیز با قیمت‌های مناسب کالای مورد نیاز خود را بخرند در فصل برداشت هیچ گونه واردات برنج خارجی نخواهیم داشت.

وی افزود: این سیاست از سال‌های قبل در کشور اعمال می‌شود و امسال نیز به تبعه سنوات گذشته رفتار شده است. 

اعتراض گمرک به ممنوعیت جدید واردات برنج

با فرا رسیدن فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات به این محصول رسیده که این تصمیم با واکنش گمرک و تاکید بر لغو آن همراه شده است.

ستاد تنظیم بازار هر از گاهی برای سر و سامان دادن به بازار داخلی، اقدام به ممنوعیت صادرات و واردات برخی اقلام یا اعمال تعرفه به آن‌ها می‌کند؛ این بار با فرارسیدن فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات به این محصول رسیده و رئیس ستاد تنظیم بازار از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج تا پایان فصل برداشت این محصول داخلی در کشور خبر داده است.

«عباس قبادی» همچنین اعلام کرد که هیچ ابهامی برای گمرکات ایران به لحاظ واردات برنج وجود ندارد، چون در فصل برداشت برنج هیچ گونه ثبت سفارش و واردات نخواهیم داشت.

این قبیل تصمیمات وزارت صنعت هربار با اعتراض برخی بازرگانان همراه شده است و رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از گمرک نیز چندی پیش گفته بود که کارکنان گمرک از صدور بخشنامه‌های متعدد سازمان‌های مرتبط در خصوص واردات و صادرات گیج شده‌اند.

پس از این ممنوعیت، «مهرداد جمال ارونقی» معاون فنی گمرک ایران به خبرنگار ایرنا خبر داد که در زمینه ممنوعیت فصلی واردات برنج با قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت مکاتبه‌ای داشته است.

در این نامه آمده است: با توجه به ضرورت تسهیل فرایند تامین در شرایط تحریمی و ایجاد تعادل نسبی در بازار برنج از یک سو و شرایط جدید حاکم بر بازار مصرف و افزایش قیمت برنج داخلی در سال جاری، ممنوعیت فصلی واردات برنج سال ۹۸ در سی و ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار لغو شد. اما در پنجاهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار این موضوع، مجددا مطرح و بر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج تاکید شد.

در خصوص مشکلات ایجاد شده، موضوع پیش از این در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفته و مقرر شد با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور و لزوم خودداری از اقدامات سخت گیرانه در جریان تامین کالا، اجرای مواردی از تجدید نظر ششم استاندارد ۱۲۷ که روند تامین برنج را دچار اخلال می‌کند با مساعدت سازمان ملی استاندارد اجباری به مدت 6 ماه به تعویق بیفتد. در همین راستا پیش نویس سه امضایی تعویق اجرای استاندارد مذکور توسط این معاونت تهیه شد که برای امضای وزرا در حال پیگیری است.

پیش از این نیز گمرک اعلام کرده بود تصمیمات اخیر در خصوص واردات برنج کار گمرک نبوده و تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اجرا به همه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

کد خبر 28565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =