چرا نقدینگی جذب تولید نمی‌شود؟

اگر بازدهی در تولید از بازارهای سفته بازی بالاتر باشد و در عین حال محدودیت های تولید و حضور بخش خصوصی نیز در اقتصاد برداشته شوند نقدینگی سرگردان در اقتصاد کاهش می یابد

مهدی پازوکی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" از عامل افزایش نقدینگی و در مقابل تهدید خروج سرمایه از کشور سخن به میان آورد. به عقیده این اقتصاددان، نبود فضای مناسب کسب و کار، مانع از جذب نقدینگی در بازار و در نهایت افزایش روز افزون آن می‌شود.

پازوکی گفت: دلیل اینکه نقدینگی جذب تولید نمی‌شود، فضای نامناسب کسب و کار است؛ فضای کسب و کار به سه دلیل نامناسب است؛ یکی به جهت نبود شفافیت، دوم نبود رقابت و در نهایت وجود انحصار در اقتصاد. این انحصار مربوط به بخش‌های خصوصی، دولتی و خصولتی‌ها است.

وی افزود: ما در اقتصاد ایران مشکل پس‌انداز نداریم. پس‌انداز همان سرمایه‌گذاری بالقوه است که باید وارد حیطه سرمایه‌گذاری فعال گردد.

او ادامه داد: اما به جهت فضای نامناسب کسب و کار که بدان اشاره شد، شاهد هستیم که این سرمایه از حالت بالقوه خارج نمی‌شود. این مساله باعث شده که در اقتصاد کشور، فرار سرمایه صورت بگیرد. درنتیجه بعضا سرمایه‌ها به جای اینکه در کشور جذب شوند، وارد اقتصاد ترکیه، ارمنستان، گرجستان و ... می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: جهت جذب سرمایه موجود در اقتصاد، باید محدودیت های فعالیت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور برطرف شوند. با حضور بخش خصوصی‌ در اقتصاد، بخش قابل توجهی از نقدینگی نیز همراه آنها در اقتصاد کشور جریان می‌یابد. بدین طریق، هم شاهد ورود نقدینگی به بازار هستیم و هم از افزایش نقدینگی سرگردان ممانعت به عمل آمده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر بتوانیم نقدینگی را به سمت کارهای تولیدی سوق بدهیم، بلا شک نتایج خوبی عایدمان می‌شود. ولی اگر این نقدینگی وارد بازار دلالی شود، نتایج آن ویرانگر خواهد بود. بعد از خروج آمریکا از برجام، بخشی از نقدینگی وارد بازار طلا و سکه شد. در این بازارها، هم سود و هم زمان بازگشت سرمایه، نسبت به بازارهای دیگر بیشتر است.

وی در خصوص افزایش اخیر بهای مسکن گفت: درخواست کاذب و غیر واقعی، صرفا جهت حفظ ارزش پول و نه نیاز واقعی صورت گرفت. به جهت تقاضای سفته‌بازی در مسکن، در نهایت حجم نقدینگی در این بازار افزایش پیدا کرد. با این وصف ضمن نبود تقاضا در بازار مسکن، شاهد کاهش قیمت مسکن شدیم. امروز این تقاضا کاهش یافته است. اگر اتفاق خاص سیاسی رخ ندهد، نرخ مسکن بیشتر کاهش خواهد یافت.

او ابراز داشت: توجه به بخش خصوصی واقعی باعث جذب سرمایه و نقدینگی مناسب و در نهایت جذب آن در بازار تولید – و نه بازار سفته بازی – خواهد شد و سیاست‌های ما باید در این راستا شکل بگیرند. 

 

کد خبر 28614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =