نرخ رشد صادرات دانش بنیان تصاعدی است

اسماعیلی گفت: از میان ۴۰۰۰ شرکت دانش بنیانی که در معاونت علمی و فناوری ثبت شده اند، بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت صادرات انجام می دهند و علی رغم تجربه کم در حوزه صادرات توانسته اند راه خود را در بازارهای بین المللی پیدا کنند

اسماعیلی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص برنامه های سازمان توسعه تجارت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: برخلاف آن چیزی که در جامعه مبنی بر ضعف شرکت های دانش بنیان گفته می شود، صادرات دانش بنیان بسیار قوی است؛ واقعیت این است که  کسی آمار دقیق صادرات دانش بنیان را ندارد اما به جرات می توان گفت که صادرات دانش بنیان با نرخ تصاعدی افزایش پیدا می کند.

کارشناس میز دانش بنیان گفت: صادرات محصولات دانش بنیان از نظر چرخه عمر، مرحله معرفی، رشد و بلوغشان با کالاهای معمولی فرق دارد؛ نوآوری این محصولات به سرعت کپی برداری می شود و محصولات جدید جایگزین قبلی می شوند بنابراین شیوه عمل در این حوزه نیز متفاوت است.

وی اذعان داشت: یکی موضوعات مهم برای صادرات محصولات دانش بنیان برخورداری از استاندارد اروپاست؛ یکی از مسائل مهم این شرکت ها برای صادرات  عدم برخورداری از گواهینامه بین‌المللی است.

اسماعیلی به مشکلات نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: شیوه تجارت این شرکت ها با تجار بازار متفاوت است؛ از میان 4000 شرکت دانش بنیانی که در معاونت علمی و فناوری ثبت شده اند، بالغ بر 200 تا 300 شرکت صادرات انجام می دهند و علی رغم تجربه کم در حوزه صادرات توانسته اند راه خود را در بازارهای بین المللی پیدا کنند.

به گفته کارشناس حوزه دانش بنیان سازمان توسعه، این سازمان تلاش می کند تا با ارائه مشاوره های لازم به شرکت های دانش بنیان، راه را برای حضور آنها در بازارهای بین المللی هموار کند یکی از مهمترین پیش نیازهای این هدف، داشتن وب سایت سه زبانه است.

وی عدم برخورداری محصولات دانش بنیان از کد تعرفه گمرکی را یکی موانع رشد صادرات این حوزه دانست و گفت: سازمان توسعه برای رفع این مشکل دبیرخانه ای از چهار نهاد شامل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری، گمرگ و دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تشکیل داد و طی جلساتی که پیرامون موضوع کد تعرفه ای تشکیل شد، گمرک پذیرفت که به شرکت هایی که معاونت علمی وفناوری و ستادها زیرمجموعه به گمرک معرفی می کند کد تعرفه ای دانش بنیان اعطا کند.

به گفته این کارشناس حوزه دانش بنیان، توسعه پارک های علمی فناوری از دیگر برنامه هایی است که سازمان توسعه تجارت دنبال می کند؛ لازم به ذکر است شرکت های فناور با دانش‌بنیان تفاوت بنیادی دارند؛ اخذ مدرک دانش بنیان از فناور دشوار تر است. سازمان توسعه به منظور شناسایی ظرفیت های صادراتی این شرکت ها برنامه بازدی از پارک های علمی و فناوری را در برنامه دارد تلاش داریم به سمت و سویی حرکت کنیم که شرکت های برخوردار از ظرفیت صادراتی شناسایی شوند یعنی شرکت هایی که بتوانند در محیط صادرات ماندگار باشند درراستا 20 تا 40 شرکت شناسایی شده اند و با آنها کار می کنیم.

 وی از برگزاری میزگردهای استانی دانش بنیان برای پیشبرد اهداف یاد شده در استان های مختلف خبر داد و گفت: تعاونی های شرکت های دانش بنیان محمل مناسبی برای ارتقا این شرکت ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، سالانه همزمان با مراسم انتخاب صادرکننده نمونه، به  شرکت های دانش بنیان نمونه صادراتی نیز جایزه تعلق می گیرد؛ سازمان توسعه تجارت با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی پروژه های تحقیقاتی مدونی را در حوزه های مختلف انجام داده است که از جمله آن می توان پژوهش در خصوص تجاری سازی محصولات دانش بنیان را نام برد.

 به گفته اسماعیلی میز دانش بنیان صادراتی ماهانه به بیش از 50 شرکت دانش بنیان و فناور مشاوره صادراتی می دهد و برای  سه گروه  شامل شرکتهای برتر صادراتی، شرکت توانمند صادراتی ، شرکت بالفعل صادراتی  استراتژی های متفاوتی را ارائه می کند.

 اسماعیلی همچنین از برگزاری جلسه‌های تخصصی انتقال فناوری نانو در سایر صنایع صادراتی خبر داد و گفت: در این هم افزایی، با شناسایی سه گروه عمده  صادراتی  با همکاری ستاد نانو برنامه ریزی برای انتقال فناوری صورت می پذیرد.

 مریم خورشیدی

        

کد خبر 28625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =