مزیت های صادراتی جایگزین در شرایط افت بهای نفت

عباس آرگون: حرکت به سمت توسعه صادرات غیرنفتی به یکباره صورت نمیگیرد از جمله اصول اصلی این توسعه رويكرد بلند مدت و داشتن کیفیت و استاندارهایی مطابق با استاندارهای جهانی است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به اگزیم نیوز گفت: حرکت به سمت توسعه صادرات غیرنفتی به یکباره صورت نمیگیرد از جمله اصول اصلی این توسعه رويكرد بلند مدت و داشتن کیفیت و استاندارهایی مطابق با استاندارهای جهانی است. عباس آرگون در خصوص مزیت ها و چالش های صادرات غیرنفتی ایران با توجه به کاهش قیمت نفت و رویکرد ایران به سمت اقتصاد مقاومتی گفت: از جمله مزیت های صادرات كالاهاي غیرنفتی ایران می توان به محصولات پتروشیمی، موادغذایی، صنایع دستی و فرش دستباف اشاره کرد. اما نکته اصلی آن است که تغییر رویکرد از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی و نیز توسعه صادرات غیرنفتی به یکباره صورت نمی گیرد بلکه باید به مرور زمان و با سرمایه گذاری های مناسب در صنایعی که در آن ها مزیت رقابتی داریم این روند را دنبال کرد.

وی با اشاره به این موضوع که مزیت اصلی کشور ما در محصولات نفتی و فراورده های منشعب از آن است ادامه داد: در خصوص این محصولات نیز در مقطعی از زمان به دلیل تحریم ها و نیز کاهش قیمت نفت با کاهش سرمایه گذاری روبرو بودیم. لذا راهکار اساسی برای گسترش صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی  سرمایه گذاری های مناسب و زیربنایی واستفاده از ظرفيت هاي كشور مي باشد .

آرگون راهکارهای دیگر را شامل توسعه مناسبات با كشورها ،شناسایی بازارهای جديد، رفع موانع تعرفه ای و نیز رفع محدودیت های تجاری و مقررات زدايي،كاهش بهاي تمام شده محصولات وبهره مندي از مشوق هاي صادراتي  برشمرد و بیان کرد برای کسب جایگاه بهتر در خصوص صادرات باید ضمن حمايت از توليد داخلي بخصوص توليدات صادرات محور ،توجهمان را به تولید کالاهایی معطوف نمائيم که کیفیت مناسب و استاندارهای لازم را برای صادرات داشته باشند  وبا هدف ورويكرد صادراتي توليد شده باشد.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود عدم توجه به کیفیت و استانداردهای لازم كالاها براي صادرات مي تواند مانعی برای گسترش صادرات تلقي گردد، وی در پایان با تاکید بر زمان بر بودن تغییر رویکرد به سمت اقتصاد غیرنفتی پیشنهاد داد تا با تشکیل کنسرسيوم های صادراتی نه تنها بر کیفیت کالاهای صادراتی نظارت داشته باشیم بلکه بتوانیم بازارهای هدف صادراتی کشورمان را نیز گسترش دهیم.

 

کد خبر 2951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =