نگرانی از کاهش صادرات سیمان به عراق

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور از تعرفه زیاد واردات سیمان ایران به عراق انتقاد کرد و گفت: با ادامه این روند تا پایان سال کاهش ۳۵ درصدی صادرات سیمان به عراق را شاهد خواهیم بود

شهریار گراوندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: تعرفه صادرات سیمان ایران به عراق از ابتدای امسال تاکنون به حدود 100 تا 140 درصد رسیده است و این یعنی معادل ارزش سیمانی که تولیدکننده صادر می‌کند باید عوارض بدهد.

وی ادامه داد: این در حالیست که در گذشته تعرفه صادرات سیمان به ازاء هر تن چهار دلار بود، سپس به 13 دلار و بعد به 24 دلار افزایش پیدا کرد و حالا به 100 درصد تا 140 درصد قیمت هر تن سیمان رسیده است.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان کرمانشاه با انتقاد از اینکه این تعرفه برای کشورهای دیگر پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: اکنون تعرفه صادرات سیمان از اردن به عراق 17 درصد و از امارات 60 درصد است.

گرواندی تصریح کرد: چرا باید چنین تفاوتی وجود داشته باشد، در حالیکه ایران در بعد اقتصادی، سیاسی و ... روابط خوبی با عراق دارد.

به گفته این صادرکننده سیمان، این شرایط کاهش 25 درصدی صادرات سیمان ایران به عراق را در پی داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند تا پایان سال کاهش 35 درصدی صادرات را شاهد خواهیم بود.

گرواندی با بیان اینکه اکنون سیمان ایران به صورت غیررسمی وارد عراق می‌شود، تاکید کرد: هرلحظه بیم آن می‌رود که این روند هم قطع شود.

وی در خصوص دلیل بروز این مشکل نیز اظهار کرد: در عراق چند واحد تولید سیمان احداث شده و برای حمایت از این واحدها تعرفه واردات سیمان بالا رفته است، این در حالیست که این واحدها نیاز سیمان عراق را به تنهایی مرتفع نمی‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور عنوان کرد: نیاز سالانه سیمان عراق 20 میلیون تن است و این کشور سالانه یازده میلیون تن تولید دارد.

گراوندی راه حل این مشکل را رایزنی‌ دولت‌ها با یکدیگر دانست و گفت: اتاق‌های بازرگانی دو طرف هم باید در این خصوص پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: معضل دیگری که باید با رایزنی حل شود این است که ثبات در بازار عراق وجود ندارد که تولیدکننده بتواند برای آن برنامه‌ریزی کند، یک زمان با ترکیه خوب هستند و از تولیدات ایران کم استقبال می‌کنند و زمان دیگر با بسته شدن مرزها با ترکیه دوباره به سمت ایران می‌آیند.

کد خبر 2965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =