استراتژی کاهش واردات نیازمند دقت همه جانبه

مجیدرضا حریری معتقد است دستیابی به تولید اقتصادی که اشتغال را به دنبال داشته باشد، نیازمند یک استراتژی همه جانبه است

حمزه بهادیوند چگینی - تخصیص 10 میلیارد دلار واردات به ساخت داخل هدف گذاری است که وزارت صنعت برای 1404 روی آن متمرکز شده است؛  وزیر صنعت این حرکت را  نهضت ساخت داخل حرکت معرفی کرده و معتقد است این سیاست به نحو محسوسی بر اقتصاد اشتغال کشور تاثیر گذار خواهد بود. مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دستیابی به تولید اقتصادی که اشتغال را به دنبال داشته باشد را نیازمند یک استراتژی همه جانبه دانست

حریری در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تصریح کرد: پیش از دست زدن به اقدامات هیجانی باید یک برنامه دقیق و مدون برای این کار طراحی کرد هرچند شرایط کشور در حالت تحریم تصمیم های خاصی گرفته می شود اما دقت و برنامه ریزی برای اینکار و مشاوره با متخصصان حوزه صنعت در اجرایی کردن این سیاست ضروری است.

 به عقیده رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران و چین، حفظ و توسعه یک صنعت با هدف حفظ اشتغال راهکاری مرسوم نیست؛ اما شرایط کشور عادی نیست و با بر ملاحظات وضعیت اقتصادی کشور، حفظ اشتغال در اولویت برنامه هاست.

مجیدرضا حریری اذعان داشت: در دنیا تولید از مقوله ملی خارج و بدل به امری بین المللی شده است. برندهای مطرح متفاوت، قطعات منفصله خود را  در کشورهای مختلف تولید و در یک کشور مونتاژ می کنند؛ در برخی کالاها مانندلوازم خانگی،  برخی قطعات وارداتی هستند و این امر نه تنها به نفع کمپانی لوازم خانگی است بلکه آن را رقابتی، بهینه و به سوی توسعه بیشتر سوق می دهد.

وی تاکید کرد: تلاش برای بهبود وضعیت تولید و اصلاح شاخص های موثر بر روند رشد و توسعه آن در دراز مدت راهکار بهتری برای کمک به رشد اقتصادی کشور است؛ تولید در ایران هدفمند و قابل رقابت نیست لذا اصلاح ساختار تولید ضروری بوده و هماهنگی با تولید دنیا می تواند پاسخگوی نیاز کشور به اشتغالزایی باشد.

حریری اظهار داشت: 10 میلیارد دلار رقم بالایی برای کاهش واردات نیست؛ ما در سال 43 میلیارد دلار واردات رسمی از گمرکات کشور داریم که بیش از 80 درصد آن مستقیما به خطوط تولید می رود که شامل قطعات یدکی، مواد اولیه، ماشین آلات و یا کالای واسطه ای تولید می شود.

 

کد خبر 29665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =