تثبیت نرخ ارز در پسابرجام، با حمایت دولت و بانک مرکزی

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: خواسته اصلی بخش تجارت، بازرگانی و صادرات کشور تثبیت نرخ ارز در آینده نزدیک است. اگر دولت با برنامه ریزی و کنترل بازار ارز به تثبیت نرخ ارز کمک کند، تصمیم گیری ها در حوزه صادرات و برنامه ریزی برای حجم مبادلات در این حوزه تسهیل شده و به توسعه صادرات منجر خواهد شد

ابوالفضل شریف در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: تثبیت نرخ ارز از مسائل مورد توجه و تمرکز دولت یازدهم است و دولت مصمم است که این نرخ را به مسیر کاهشی و باثبات هدایت نماید. عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: خواسته اصلی بخش تجارت، بازرگانی و صادرات کشور بویژه صادرات تثبیت نرخ ارز در آینده نزدیک است. اگر دولت با برنامه ریزی و کنترل بازار ارز به تثبیت نرخ ارز کمک کند، تصمیم گیری ها در حوزه صادرات و برنامه ریزی برای حجم مبادلات در این حوزه تسهیل شده و به توسعه صادرات منجر خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه خواب سرمایه در مبادلات صادراتی، گاهی از 1 تا 6 ماه طول می کشد گفت: اگر بنا باشد بعد از این مدت نرخ ارز تغییرات فاحش داشته باشد، عملا ریسک سرمایه گذاری و صادرات افزایش خواهد یافت و تزلزل تصمیم گیری در این زمینه به حجم صادرات لطمه خواهد زد؛ درخواست اولیه صادرکنندگان از دولت محترم ادامه تلاشها در زمینه کاهش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است، چراکه در این صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی، صنایع تولیدی و صادرات محور و حوزه اشتغال در اقتصاد تقویت خواهد شد.

ابوالفضل شریف افزود: افزایش نرخ ارز گرچه به ظاهر به نفع صادرکنندگان است اما به دلیل اثرگذاری در قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، در نهایت به زیان حجم مبالات صادراتی تمام خواهد شد. افزایش فاحش قیمت ارز هزینه وارد کردن قطعات و مواد اولیه تولید را افزایش داده و روی تمام کالاهای مصرفی جامعه اثر خواهد گذاشت و لذا با توجه به سیاست های ضد تورمی دولت، روند افزایشی ارز برای جامعه نیز مفید نخواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز، شریف در ادامه به موضوع افزایش نرخ ارز در شش ماهه اخیر پرداخت و گفت: نرخ ارز در طول شش ماه بطور کم شیب و ملایم افزایش یافت و حدود 200 تا 300 تومان تغییر پیدا کرد؛ بدلیل اینکه این افزایش به مقدار زیاد و یک جا اتفاق نیافتاده آثار محسوسی بر تجارت بین الملل ایران باقی نگذاشته است.

وی افزود: با توجه به بیانات دولت و بانک مرکزی، بخشی از افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته به دلیل موج سفرهای مردم به کربلا در اربعین حسینی بوده است و لذا انتظار می رود تا پایان سال 94 ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شود.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی در زمینه امکان تک نرخی شدن نرخ ارز در سال آینده و پیش نیازهای تحقق آن گفت: بهای جهانی نفت در این رابطه حائز اهمیت است و در تصمیمات ارزی دولت و همچنین تحقق هدف تثبیت ارز دخالت دارد. قیمت نفت در بودجه 95 قیمت پایینی در نظر گرفته شده که مشخص نیست حتی به همین میزان هم محقق شود؛ لذا به دولت محترم پیشنهاد می شود به منظور رشد و توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش توان برنامه ریزی صادرات، تا حد ممکن در کاهش نرخ ارز و تثبیت آن پیشگام باشد.

شریف در این زمینه افزود: کاهش فعالیت های دلالی در بازار ارز، کنترل و نظارت بر صرافی ها، خرید ارز از صرافی های معتبر و تسهیل فرآیند تحویل ارز دانشجویی و مسافرتی از جمله عواملی است که میتواند تاثیر مثبت و قابل توجهی در تثبیت نرخ ارز داشته باشد.

ابوالفضل شریف در پایان با ابراز امیدواری از تحقق تک نرخی شدن نرخ ارز در سال آینده گفت:  امید می رود با اجرای برجام و تسهیل مبادلات کالا و خدمات در فضای بین المللی و حمایت های دولت و بانک مرکزی و همچنین رونق بازار اقتصادی، نرخ ارز رفته رفته به ثبات برسد.

کد خبر 3011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =