شیب تند افزایش مالیات ها، عامل دیگر رکود

یک پژوهشگر اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توجه به درآمدهای مالیاتی به لحاظ اقتصادی هدف مناسب و صحیحی است اما نحوه ی اجرای آن در دولت فعلی چندان منطقی نبوده است. سرعت افزایش نرخ های مالیاتی شیب تندی دارد و موجب کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد خرید مردم شده است

مسعود امجدی پور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: حجم تجارت خارجی در ارتباط مستقیم با نرخ ارز است و نرخ ارز نیز از جمله مواردی است که در بودجه هرسال در مورد آن تصمیم گرفته می شود. وی افزود: نوسانات نرخ ارز در اولین قدم مانع از تصمیم گیری های مناسب و به موقع در زمینه حجم تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات میشود؛ لذا با وجود این نوسانات  هیچ افقی برای حجم مبادلات بین المللی و منافع کسب شده در این حوزه قابل تصور نخواهد بود.

امجدی پور در رابطه با عوارض واردات و صادرات در بودجه 95 گفت: عوارض ورودی کالاها سالهاست که در حال تغییر و نوسان است؛ سازمان کمرگات کشور موظف است با توجه به شرایط داخلی و بین المللی کشور تغییراتی روی نرخ عوارض اعمال نماید و بازرگانان نیز تقریبا خود را با این تغییرات وفق داده اند و مشکل چندانی با این موضوع ندارند؛ لذا پرداختن به موضوع عوارض ها در بودجه جدید آثار قابل توجهی بر تجارت بین الملل نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث مالیات ها در بودجه افزود: موضوع مالیات ها واقعا فعالان اقتصادی را دچار مشکل کرده است. امجدی پور گفت: تا دو سال قبل توجه ویژه ای به مالیات ها و نظام مالیات ستانی صورت نمی گرفت اما در دولت جدید یکی از اولویت های حوزه اقتصاد تحقق درآمدهای مالیاتی دولت است.

این کارشناس ارشد اقتصادی ضمن انتقاد به نحوه تمرکز دولت روی مالیات ها نیز گفت: توجه به درآمدهای مالیاتی به لحاظ اقتصادی هدف مناسب و صحیحی است اما نحوه ی اجرای آن در دولت فعلی چندان منطقی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده در نهایت از جیب مصرف کننده پرداخت می شود ، افزود: سرعت افزایش نرخ های مالیاتی شیب تندی دارد و موجب کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد خرید مردم شده است؛ لذا ارقام مشخص شده برای مالیات ها یکی از عوامل ایجاد و تعمیق رکود فعلی است. برای مثال رقم مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده در بودجه 95 معادل 9 درصد می باشد که حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اقتصادی هم رقم بالایی به حساب می آید.

مسعود امجدی پور در پاسخ به این سوال که افزایش صادرات غیرنفتی چه جایگاهی در بودجه 95 دارد گفت: توسعه صادرات غیرنفتی یک برنامه زیربنایی بوده و صرفا از طریق بودجه که نوعی برنامه کوتاه مدت است قابل اجرا نخواهد بود. وی افزود: در سند چشم انداز که برنامه بلندمدت اقتصادی به حساب می آید توسعه صادرات غیرنفتی لحاظ شده است اما در بودجه نگاه عمیقی به صادرات غیرنفتی وجود ندارد و در بودجه های سال های قبل هم وجود نداشته است.

امجدی پور در زمینه پیشنهادها و راهکارهای ممکن توسعه صادرات غیرنفتی در نظام برنامه ریزی کشور گفت: باید از اهرم های داخلی استفاده کنیم و مزیت های رقابتی موجود را کشف نموده و ارتقا دهیم. وی افزود: پتانسیل های صادراتی و تولیدی می تواند در دل بودجه هر ساله در نظر گرفته شوند و حوزه های مزیتی ما مانند پتروشیمی نیز تقویت و حمایت شوند.

امجدی پور با اشاره به مواردی مانند پسته، زعفران و فرش به عنوان  مزیت های رقابتی ایران از دیرباز تاکنون گفت: متاسفانه به علت کم توجهی و عدم ارتقای سطح این تولیدات در حال از دست دادن تدریجی حجم صادرات،  قدرت رقابتی و مزیت های سابق خود هستیم؛ برای مثال کشور چین با الگوبرداری از طرح فرش سنتی ایرانی، توجه به طراحی های متناسب روز و تشخیص نیاز جامعه جهانی مدرن در حال پیشی گرفتن از ما در صادرات فرش است.

وی در ادامه گفت: برنامه های توسعه که جدیدترین آن برنامه ششم است حوزه مناسبی برای پرداختن جدی به توسعه صادرات غیرنفتی می باشد. لازم است روال دقیق تری در برنامه های توسعه و بعد بودجه اجرا شود و با توجه به سیاست های کلی و استراتژی های کشور بودجه هایی متناسب با نیازها و چالش های اقتصاد خصوصا در حوزه صادراتی بسته شود.

مسعود امجدی پور در پایان با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی کشور در فضای بین المللی افزود: بودجه 95 یک بودجه انقباضی بوده و به لحاظ مشکلات درآمدی دولت، موانع ورود ارز و قیمت کاهشی نفت امید می رود دولت بتواند همین شرایط فعلی را در میزان صادرات و کیفیت مبادلات تجاری حفظ نماید.

کد خبر 3023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =