ضرورت کاهش تعداد واسطه ها در حلقه توزیع

حذف دلالان و واسطه ها در بازار کالاهای اساسی و پایه غیرممکن است مگر اینکه بازارهای متمرکز و متشکل کالایی به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند

رئیس اتحادیه کشوری آهن فروشان در گفت و گو با اگزیم نیوز اعلام کرد: حذف دلالان و واسطه ها در بازار کالاهای اساسی و پایه غیرممکن است مگر اینکه بازارهای متمرکز و متشکل کالایی به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند و وظایف نظارتی را در عرضه این محصولات به درستی انجام دهند. به گفته وی چالش های نظام توزیع در کشور فراوان است و در خصوص محصولات پایه، باید بورس کالا شرایط عرضه محصولات را به طور کامل فراهم کند و در طرف دیگر کارخانه ها مجصولات خود را از این طریق تنها به تولیدکننده های دارای جواز کسب عرضه کنند.

محمد آزاد در خصوص اقدامات اساسی جهت بهترشدن نظام توزیع تا قیمت کالاها برای مصرف کننده کاهش یابد، گفت: بخش خدمات مهم ترین و عمده ترین بخشهای اقتصادی هر کشور است. اگر بخواهیم قیمت کاهش پیدا کند، نظام تولید باید به گونه ای عمل کند که کالا بیش از اندازه دست به دست نشود یعنی یک یا نهایتا دو واسطه برای عرضه کالا کافی است، وجود این واسطه ها به دلیل این است که مصرف کننده نمی تواند مستقیما از کارخانه جنس تهیه کند و حضور یک واسطه الزامی است.

وی افزود: از جمله دیگر مشکلات نظام توزیع به نبود چارچوب و عملکرد نادرست نهادها و سازمان های ذیربط می توان اشاره کرد، به عنوان مثال عرضه کالا در بورس خیلی ایده خوبی بود ولی موجب شد چندین واسطه در یک معامله حضور یابند و کالای مذکور در این میان بچرخد و گران شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که توزیع کننده ها کمک بزرگی برای تولیدکننده ها هستند. تولید کننده به جای اینکه از بانک وام کلان با بهره نامتعارف بگیرد به کمک توزیع کننده می تواند قبل از تولید پیش فروش کند، مانند فولاد که روش فوق در این صنعت بسیار کاربرد دارد.

آزاد در خصوص اختلال های دلالان و واسطه ها و حذف آنها نیز افزود: بعضی از مشاغل به دلال و واسطه نیاز دارد که اگر آنها نباشند معامله ای شکل نمی گیرد چون مصرف کننده تجربه لازم برای خرید از تولید کننده را ندارد و همچنین تولید کننده تمایل دارد کالا را به صورت یک جا و ظرفیتی به فروش برساند. دلال و واسطه در این نوع مشاغل تسهیل کننده کارها هستند، اما گاهی دیده می شود واسطه بدون تجربه و اطلاعات فقط جهت کسب سود زیاد قدم به بازار نهاده و آن کالا را در بدنه بازار عرضه می کند که در نهایت باعث ضرر تولید کننده می شود.

وی ادامه داد: بارها راهکار حذف واسطه ها در بازار به وزارت بازرگانی و یا صنعت و معدن گوشزد شده ولی تاکنون اقداماتی صورت نگرفته است.

آزاد تاکید کرد: اگر شرط عرضه کالاهای کارخانه ها در بورس جواز کسب باشد، دست بسیاری از دلالان و واسطه ها کوتاه می شود. با این روش از تولید کننده هایی که شناخته شده اند بیشتر استفاده می شود و کم کم تعداد واسطه ها به حداقل می رسد.

وی در پایان در خصوص اجرای اصول الکترونیک و اجرای طرح هایی مثل فاکتورهای هولوگرام دار برای کاهش هزینه های توزیع گفت: البته این فاکتور ها برای اطمینان خوب است اما معتقدم عرضه مستقیم به مراتب بهتر است چون در این صورت خرید و فروش واقعی فاکتور دستی صادر می شود نه اینترنتی و فروشنده با شناخت و اطمینان محصول خود را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

کد خبر 3024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =