انفعال قشر حداکثری، در سیاست تحریک تقاضا

حسین راغفر: در مورد تحریک تقاضا از طریق کارت های اعتباری و سیاست خروج از رکود دولت گفت: گروه هدف این سیاست قشر محدودی از جامعه هستند.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: در طرح تحریک تقاضای داخلی فقط گروه های اندکی از مردم منتفع می شوند، آن هم اگر انتفاع واقعی وجود داشته باشد.

وی افزود: جمع کثیری از جامعه در این سیاست دیده نشده اند؛ مشاغل غیررسمی و افراد کم درآمد جامعه جزو این گروه فراموش شده به حساب می آیند. راغفر گفت: طبق ارزیابی های آمارهای درآمدی در کشور، گروه های پایین و حتی متوسط درآمدی اصلا نمی توانند وارد استفاده کنندگان این طرح بشوند. دهک های پایین درآمدی حتی مشاغل دولتی امکان پرداخت اقساط و نرخ سود بالای این تسهیلات را ندارند.

حسین راغفر افزود: این طرح نه برای عموم مردم بلکه برای نجات برخی بنگاه های اقتصادی اجرا شده است؛ آن هم صنایع و بنگاه های ناکارآمدی که خودشان از عوامل رکودی و مشکل زای اقتصاد هستند. در این زمینه می توان به سیستم بانکی کشور اشاره نمود؛ با این طرح رقمی بالغ بر 10 تا 12 هزار میلیارد تومان به سمت سیستم بانکی هدایت می شود که خود از اصلی ترین متهمان آسیب زدن به بدنه اقتصاد و تولید است.

نمونه دیگری که این استاد دانشگاه و اقتصاددان مطرح می کند صنعت خودروی داخلی است. وی در این زمینه گفت: خودروسازان ناکارآمد که همواره از تمام منابع و تسهیلات دولتی بهرمند شده اند ولی کارایی و بازدهی لازم را نداشته اند در این طرح هم مورد حمایت دولت قرار گرفته اند.

راغفر گفت: خوشبینانه ترین آمارهای بررسی بازار کار در ایران نشان می هد حدود 37 درصد از مشاغل کشور غیر رسمی هستند. این آمار در برخی موارد تا 52 درصد هم گزارش شده است.

وی در پایان افزود: اقشاری که توانایی مالی پرداخت اقساط و استفاده از تسهیلات خرید کالا را داشته باشند به 10 هزار نفر هم نمی رسند؛ صاحبان مشاغل غیر رسمی که نوعا سیستم های مالی و حسابداری رسمی و اداری ندارند و فاقد ضمانت های مناسب  برای دریافت تسهیلات کارت اعتباری هستند حتی در صورت تمکن مالی هم به دلیل قرار نگرفتن در حسابداری سازمانی نمی توانند طبق شرایط درج شده در تسهیلات، اقساط خود را بپردازند و لذا از چرخه استفاده کنندگان خارج می شوند.

 

 

کد خبر 3027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =